

مسعود میر در همشهری نوشت :شما میزانسن میفهمید و هیچکاک را، شما سینما را میشناسید و نقد را، اصلا شما خیلی میفهمید که توانستید از سخنگویی یک حزب سیاسی بدل شوید به سلبریتی منتقدان. شما مثل یک سلبریتی دستمزد میگیرید و با روشهای کلامی خاص خودتان میتوانید در تاختن به یک فیلم، جگر خیلیها را خنک کنید یا بسوزانید. شما چند سالی هست که یکهتاز تخریب و توهین با بولدوزر نقد هستید و مصداق این ادعا جستوجوی کلمه «توهین فراستی» در موتور جستوجوی گوگل است. دهها نمونه از توهینهای شما به فیلمسازان و فیلمها در این سالها در برنامه تلویزیونی هفت در خاطرهها مانده است اما حالا شما مرزها را در توهین جابهجا کردهاید. اگر تا دیروز توهین به فیلم و فیلمساز بود حالا صحبت از توهین به همان مردمی است که خودتان بارها در نقدهایتان به بهانه توهین یک فیلم به همان مردم، اثر و سازنده آن را گوشه رینگ گذاشتید و صورتشان را خرد کردید.
آقای فراستی خودتان در همین برنامه آخر هفت گفتید من را نقد کنید و قبول کردید حتما در هفت اشتباههایی کردهاید. بله شما بارها اشتباه کردهاید؛ همان موقع که درباره فیلمی که از آن خوشتان نمیآمده گفتهاید فیلم اصلا میزانسن ندارد و چنان موشکافانه ضعفهای فیلم را به رخ کشیدید که تماشاگر حیرتزده شود و بعد یکباره درباره فیلمی که از آن خوشتان آمده نگاه نقادانهتان را خیلی مرموز به افقهای خطاپوشی میدوزید و همه اصولتان درباره کیفیت سینما، میزانسن، کارگردانی و بازیگری را به ناگاه بیخیال میشوید.
آقای فراستی شما از فیلم شبی که ماه کامل شد، خوشتان نیامدهاست. اتفاقا در این موضوع ما با شما همعقیدهایم و قبول داریم که مغازلههای نمایش داده شده در فیلم برخلاف تعبیر کارگردان عشق نیست. درباره اینکه فیلم دفاعیهای از عبدالمالک است ما وسعت نظر شما را نداریم اما در کشف اشتباه هولناک شما حواسمان حسابی جمع است؛ چون جگرمان را سوزاندید. شما در تلویزیون این مملکت علیه یک طایفه محترم بیانیه میدهید. طایفه ریگی در بلوچستان از طوایف بسیار نامی و محترمی است که آوازه جوانان تحصیلکردهاش در داخل و خارج از کشور پیچیده است و اگر در یک خاندان بزرگ فردی خطاکار بود بهانهای برای توهین به یک خاندان حاصل نمیشود.
آقای فراستی بهتر است از جمله خودتان برای تبیین جایگاهتان استفاده شود. شما معتقدید که رهبران گروههای تروریستی کاریزمای محبوبیت ندارند و تنها کاریزمای ترس باعث میشود گروهی به فرامینشان گوش دهند. متأسفانه شما هم منتقدی هستید که تنها کاریزمای ترس دارد و البته توهین.
برای شما کیمیایی و آبیار فرقی ندارد. اصلا سینما را بیخیال، مگر شما و همکارانتان در همین شماره آخر مجلهتان با تمام قوا به صادق چوبک نتاختهاید؟ شما بهدنبال اعتلای همان کاریزمای ترس از خودتان میگردید، ولی فراموش نکنید که از یک جا بالاخره این فرار از ترس، مشتهایی را گره میکند.
برچسبها: توهین مسعود فراستی, مسعود فراستی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- ادب مرد به ز دولت اوست
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- مسعود فراستی دومین مهمان برنامه «رخ به رخ» میشود
- میل به انتقام؟!/ ماجرای عذرخواهی فراستی
- نقدی بر «کتاب باز»/ انتقاداتی که به شاهنامه خوانی فراستی وارد آمده است + ویدئو
- فراستی را رها کنید؛ سیستم باید اصلاح شود/ به بهانه جنجال حضور مسعود فراستی و صحبتهایش در «دورهمی»
- درباره حضور حاشیه ساز مسعود فراستی در برنامه «دورهمی»
- واکنش تند پرویز پرستویی به اظهارات مسعود فراستی درباره فیلم «مطرب» + ویدئو
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- نشست خبری روز صفر/ از صحبت ساعد سهیلی به زبان بلوچی تا حضور سرزده فراستی
- گذری در جشنواره سینما حقیقت / گزارش تصویری
- تیغ و ابریشم/ نگاهی به تناقضات مسعود فراستی در برنامه هفت؛ یک آلزایمر سینمایی!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- همه چیز درباره امکان مینا به بهانه پخش از تلویزیون
- «۱۳ روز ۱۳ شب»؛ فیلمی فرانسوی به شیوه هالیوودی
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- نگاهی به نمایش «رامسس دوم»/ شیطان یا فرشته؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- رونمایی از کتاب «استادان بزرگ بازیگری و شیوههای آموزش آنها» با ترجمه پیمان معادی؛ پاکدل: مادر سینما، کتاب است/ پیروزفر: آموزش بازیگری فقط انتقال تجربه نیست/ معادی: رونمایی این کتاب جذابتر از لحظات روی فرش قرمز فیلمها بود
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- با این همه جشنواره چه کنیم؟
- تریلر فیلم «مایکل»؛ نمایش دگرگونی اساسی جعفر جکسون
- یک نظرخواهی متفاوت؛ فیلمهای محبوب رهبر کاتولیکهای جهان
- در سومین فیلم تام فورد؛ ادل برای نخستین بار بازیگر میشود
- تولید کپیهای مجازی از صدای ۲ هنرمند؛ متیو مککانهی و مایکل کین باهوش مصنوعی کنار آمدند
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- بدرقه پیکر همایون ارشادی به خانه ابدی
- رونمایی از جدیدترین اثر شمس لنگرودی / گزارش تصویری
- اکران آنلاین مستند «بودن»؛ مرزی باریک میان بخشش و قصاص
- طراحی در سینما در هفته طراحی تهران
- فواد شمس درگذشت
- پارسا پیروزفر «خانم شین» را میسازد
- طعم تلخ گیلاس
- «آقای زالو»؛ روایتی کمیک با طعم تلخ و گزنده
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- نگاهی به فیلم «ناتور دشت»؛ یسنا گم شده!
- «چای سرد»؛ تصویر تلخ سیمای هنر و هنرمند در تنگنای زندگی
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست
- نمایش «کازابلانکا» / گزارش تصویری
- موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت ۷ فیلم
- «هزار و یک فریم» برنده دو جایزه از جشنواره فیلم تسالونیکی شد
- همایون ارشادی درگذشت
- «سامی»؛ هرمنوتیک رنج و کنشگری ضدهژمونیک پیرامون
- «پیرپسر» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نمایش موزیکال «رابین هود» روی صحنه تالار وحدت
- جشنواره تورین با تمرکز بر فیلمسازان زن برگزار میشود
- برگزاری نخستین جلسه شورای داوری هنرهای نمایشی در انجمن صنفی تماشاخانههای ایران
- محمدعلی دشتی درگذشت





