همایون اسعدیان معتقد است که پولشویی در سینمای ایران شوخی است چون پولشویی دست کم میلیارد دلاری است.
به گزارش سینماسینما، همایون اسعدیان کارگردان سینما که رئیس فعلی هیأت مدیره خانه سینما است، درباره معضل پولشویی در سینمای ایران گفت: گاهی کلماتی را به سینما وارد میکنیم بدون آنکه اطلاعی از آنها داشته باشیم، مثلاً من پولشویی در سینما را درک نمیکنم چون پولشویی تا جایی که میدانم یعنی پولی که نمیتواند وارد بانک شود، باید به پول تمیز تبدیل شود تا بتوان آن را به سیستم بانکی برد و سوال اینجاست که کدام یک از اینها با چمدان پول به سینما آمدهاند؟ آنها پول خود را از بانک در آوردند و به ما دادند، پس اگر قرار بر پولشویی بوده در بانک اتفاق افتاده است. بنابراین معتقدم پولشویی در سینما چیزی در حد شوخی است چون پولشویی رقمهای ۲۰ میلیارد تومانی نیست، پولشویی دستکم میلیارد دلاری است. اما اگر بگوییم در «ایران» پولشویی میشود مبحث دیگری است. همچنین تا وقتی نهادهای حقوقی روی پولی دست نگذاشتهاند نمیتوانیم از چنین الفاظی استفاده کنیم اما میتوانیم بگوییم دوست نداریم با این پولها کار کنیم.
او ادامه داد: باور ما این است به جای اینکه با سرمایههایی که به هر دلیلی علاقهمندند وارد سینما شوند با الفاظی مثل پول کثیف و پولشویی برخورد کنیم، باید آنها را جذب کرد بویژه آنکه سال آینده ممکن است سرمایههای بیشتری جذب شوند چون اوضاع اقتصادی مملکت خراب است و بسیاری از کارهای تولیدی ممکن است متوقف شود. در این موقعیت صاحبان پولهای سرگردان ممکن است فکر کنند سینما جای خوبی برای سرمایهگذاری است آن هم به دلیل بازخوردی که دارد یا اینکه ممکن است بخواهند خودشان را مطرح کنند یا حتی شاید یک نفر ثروتمند باشد اما به دنبال پرستیژ اجتماعی است و به همین دلیل ما باید از چنین پولهایی استقبال کنیم.
اسعدیان تاکید کرد: منتها مشکلی که در این باره وجود دارد این است که این سرمایهها باید در سیستم استاندارد استفاده شوند نه اینکه یک نفر سرمایه بیاورد و بعد او، تعیین کند که دلش میخواهد به یک نفر فقط دستمزد آنچنانی دهد. این کار نظام تولید در سینما را به هم میریزد. سیستم استاندارد هم این است که چنین سرمایههایی از طریق تهیه کننده خرج شود. مواردی بوده که سرمایهگذار گفته دستمزد عوامل را تهیهکننده بدهد و تعدادی از بازیگران را خودش پرداخت میکند آن هم با رقمهای هنگفت و این فاصله طبقاتی عجیب و غریبی را بین آن بازیگران و عواملی که کار میکنند ایجاد کرد که در نهایت به کینه و نفرت منجر میشود.
رئیس هیأت مدیره خانه سینما تاکید کرد: وقتی یک نفر سرمایهای را به سینما میآورد باید تهیه کننده را قبول داشته باشد و پول را در اختیار او قرار دهد تا بعد تهیهکننده طبق استاندارد سینما کار کند. اصلاً شرایط باید این طور باشد وزارت ارشاد سرمایهگذاری را که میخواهد سرمایهای به سینما وارد کار کند تأیید کند.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «خسوف» آئینهی جامعه است؟
- اطلاعیه دبیرخانه چهلمین جشنواره فیلم فجر/ «قاتل و وحشی» در سال ۹۸ با امضای هفت عضو هیأت انتخاب بازبینی شده است
- همایون اسعدیان: «قاتل و وحشی» در جشنواره فجر ۳۸ بازبینی نشده است
- معرفی داوران بخش سینماشعر و فیلمنامه دومین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰»
- در گذر زمان
- همایون اسعدیان: «بوسیدن روی ماه» سختترین فیلمی است که من ساختم
- همایون اسعدیان: جادوی سینما روی پرده از بین نمیرود/ به مرور نقاط ضعف و قوت شبکه نمایش خانگی مشخص میشود
- انصراف اسعدیان از کارگردانی «ناجورها»
- همایون اسعدیان: با انبوهی از افراد بیکار در سینما روبهرو هستیم/ به جای پرداختن به حاشیه باید به هیئت مدیره جدید کمک کنیم
- اختصاصی/ کامبیز نوروزی: کسانی که نمیتوانند قدشان را بلند کنند، پای دیگران را کوتاه میکنند!
- همایون اسعدیان از چگونگی ساخت «مرد آفتابی» میگوید/ فایل صوتی
- مجمع عمومی خانه سینما چه زمانی برگزار میشود؟
- محمدحسین فرحبخش نامهای سرگشاده خطاب به همایون اسعدیان منتشر کرد
- اقدامات خانه سینما در برابر تهدید کرونا
- عضو هیات انتخاب جشنواره فجر، مجری کافه آپارات شد/ اسعدیان جایگزین جیرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۵)
- یک پایان اسرارآمیز/ نگاهی به فیلم «لامینور»
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- جبلی در جمع دانشجویان مطرح کرد؛ شبکه خبر را برای «متروپل» به خط کردیم، گفتند بس است!/ تحت فشاریم
- گزارشی از دومین روزِ دومین جشنوارهی ملی فیلم کرمان/ از مشیریِ سینمای آزاد تا مشیریِ مستندساز
آخرین ها
- گذری در جشنواره فیلم کن / گزارش تصویری
- یک پایان اسرارآمیز/ نگاهی به فیلم «لامینور»
- فَرِّ فرهنگستان هنر به هادی حجازیفر رسید
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۵)
- جبلی در جمع دانشجویان مطرح کرد؛ شبکه خبر را برای «متروپل» به خط کردیم، گفتند بس است!/ تحت فشاریم
- سیلی سرخ/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- لغو اختتامیه یک جشنواره تئاتری/ اداره کل هنرهای نمایشی با داغدیدگان حادثه ساختمان متروپل همدردی کرد
- برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه، عمومی عادی بهطور فوقالعاده و عمومی فوقالعاده همراه اول
- آغاز اکران «پسران دریا» از فردا/ فیلم افشین هاشمی در جشنواره بوسان نمایش داده میشود
- حمید فرخنژاد و احسان عبدیپور نامزد جایزه «سپتیمیوس» شدند
- فیلمهای کوتاه با موضوع موزه و میراث فرهنگی در موزه سینما اکران میشوند
- در جلسه نقد و بررسی «تیغ پنهان» مطرح شد؛ فیلمسازی که تماشاگرپسند است/ این ساموراییها دوست ندارند شمشیر بکشند
- خشم تان را روی موج رادیو مهار کنید
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- گزارشی از دومین روزِ دومین جشنوارهی ملی فیلم کرمان/ از مشیریِ سینمای آزاد تا مشیریِ مستندساز
- روایت سینما از آزادسازی خرمشهر و مقاومت مردم این شهر
- انتقاد تند ابراهیم ایرجزاد از علی عباسی/ میخواستی قانون را دور بزنی
- ابلاغ برنامه پنج ساله انجمن سینمای جوانان ایران
- قصه های مادربزرگ را از رادیو سلامت بشنوید
- گناهکار باشم یا بیگناه، مساله این است!/ نگاهی به فیلم «مُهر پنجم»
- ستارههایی که منتقدین فرانسوی و بینالمللی به «عنکبوت مقدس» دادند
- معرفی نوازندگان نمایش موزیکال «دیو و دلبر»
- سیمافیلم در اطلاعیهای اعلام کرد: ساخت سریال «موسی(ع)» به کارگردانی حاتمیکیا متوقف نشده است
- پایداری شبکه همراه اول در مناطق زلزلهزده استان سیستان و بلوچستان
- تقدیر از موزه سینما در هفته میراث فرهنگی/ موزه سینما آلبوم خانوادگی سینماست
- نرگس محمدی، پروین اعتصامی میشود
- نمایندگان صنوف سینمایی از شورای راهبردی اکران استعفا دادند
- گزارشی از اولین روز دومین جشنوارهی فیلم کرمان/ سینمای آزاد، تنها جنبش سیستماتیک سینمای ایران
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۴)
- اعلام مصوبات شورای راهبردی اکران/ دو فیلم تازه برای اکران از سوم خرداد معرفی شدند