هوتن شکیبا که علاقهمند بوده در فیلم «طعم گیلاس» کیارستمی بازی کند، درباره ویژگیهای این هنرمند گفت: برای من کیارستمی یادآور ژست هنرمندی است که در هر شرایطی، بدون در نظر گرفتن جو غالب یک محیط هنری، سعی میکرد آنچه را که فکر میکرد، بسازد.
به گزارش سینماسینما، این بازیگر، در آستانه برگزاری نخستین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی، برخی از ویژگیهای مهم این فیلمساز را از نگاه خود تشریح کرد.
هوتن شکیبا با ارائه توضیحاتی درباره کاراکتر این هنرمند افزود: کیارستمی بیشتر به نسبت خودش با جامعه و جهان در بستری که زندگی میکرد، میاندیشید تا درگیر شدن با موضوعات و واکنشهای روزانه و خبری.
او درباره تاثیر عباس کیارستمی در سینمای ایران توضیح داد: جواب دادن به این پرسش سخت است چون فکر نمیکنم سینمای امروز ما اصولا تحت تاثیر سینمای کیارستمی باشد و به نظرم به سرعت نور از او فاصله داریم.
این بازیگر، مهمترین میراث کیارستمی را آثار این هنرمند دانست و افزود: آثار او، هم در ایران و هم در جهان هنوز زنده و قابل توجهاند. امیدوارم این میراث ارزشمند باعث شود سینمای ما هم دوباره نگاهی جدید به دور از جو آلودهی زمانه، به مفاهیم زندگی داشته باشد.
شکیبا در ادامه با اشاره به دیگر ویژگی کیارستمی اضافه کرد: سینمای ما هم از سانسور صدمه دیده و هم سانسور زده شده است. یعنی دو گروه بیشترین ضربه را به سینما زدهاند؛ اول کسانی که با نگاه سلیقهای، آثار سینمایی را سانسور میکنند و دوم، هنرمندانی که کل پروژهی ساخت فیلمشان فقط جواب به موضوعات سانسوری و حساس زمانه است که دو گانهای کاذب را رقم بزنند و ژست هنریشان را به ژست سیاسی اجتماعی تقلیل دهند که البته به عنوان انتخاب، هیچ اشکالی ندارد. به نظرم کیارستمی، مثال و نمونه خوبی برای سینمای ایران در رویارویی این دو گروه است.
او درباره دلیل موفقیت کیارستمی در عرصه بین المللی گفت: پرسش سختی است و جوابش سختتر. چون انگار میخواهم با جواب به این سوال روشهای موفقیت یک فیلمساز در جهان را توضیح بدهم که به نظرم کمی مسخره به نظر میرسد. کیارستمی کسی بود که کارش را درست انجام میداد. او سعی کرد ایدههایش را در بستر و زمانهای که زندگی میکرد، عملی کند. طبیعتا این شانس سینمای جهان بود که متوجه امکانهای کیارستمی شد. به نظر من توجه به زندگی در مدیوم سینما و دوری کردن از کلیشههای مرسوم زمانهی خود، باعث موفقیت کیارستمی در سینمای جهان شد.
شکیبا، بهترین سکانس آثار کیارستمی از نگاه خود را این گونه بیان کرد: سکانسی از فیلم «زندگی و دیگر هیچ» از سهگانهی کوکر، که کارکتر مرد/پدر (فرهاد) با حسین که بر روی پلهها جوراب میپوشد، درباره ازدواجش در ایام زلزله گفتگو میکند.
وی در پاسخ به این پرسش که دوست داشتید در آثار کیارستمی چه نقشی ایفا کنید، گفت: طبیعتا دوست داشتم در فیلم «طعم گیلاس» به جای همایون ارشادی، نقش آقای بدیعی را ایفا کنم.
او در بخش پایانی این گفتگو درباره برگزاری جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی توضیح داد: اگر این رویداد با نام کیارستمی بتواند میراث وی را که به نظر من حداقل در سطح زیباییشناسی سینمای کنونی ایران نادیده گرفته شده، یادآوری و ما را مجبور کند تا دوباره سینمای وی را مرور کنیم، میتواند اتفاق مهم و تاثیرگذاری باشد.
شکیبا خاطرنشان کرد: مطمئنم سینماگران جوان شناخت بیشتری از کیارستمی دارند تا کلیت سینمای بدنهی ایران. به نظرم آنها با حضورشان در این فستیوال و اکران آثارشان میتوانند اتفاقاتی را که سینمای ایران فراموش کرده، یادآوری کنند.
منبع: ایسنا
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- راهیابی «ماهور» به جشنواره ترکیهای
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود