
ظاهرا این طرح فعالیت تهیهکنندگان را محدود میکند چراکه تهیهکننده باید در کنار پروژهای که تولید میکند حضور داشته باشد اما از سوی دیگر این روند بر کیفیت اثری که تولید میشود تأثیر خواهد داشت. این قانون، صدور پروانه ساخت را نیز دچار تغییراتی میکند که از آن جمله این است که شورای پروانه ساخت به تهیهکننده حرفهای به صورت همزمان پروانه ساخت بیش از دو فیلم را نمیدهد و بعد از اتمام ساخت کارهایی که در دست دارد، پروانه ساخت فیلم بعدی آن صادر خواهد شد.
فرجی در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به اینکه این آییننامه از نیمه دوم سال جاری قطعا اجرائی است، میگوید: البته شورای پروانه ساخت از این بهبعد در هنگام صدور پروانه ساخت به مواردی دقت خواهد داشت مثل اینکه آیا آثار پیشین کارگردان و تهیهکنندهای که درخواست پروانه ساخت کرده است موفق به دریافت پروانه نمایش شده است یا خیر. این یکی از نکاتی است که قطعا در هنگام صدور پروانه ساخت به آن توجه خواهد شد. این نکته را نیز پیشبینی کردهایم که تهیهکنندهای که پروانه ساخت بگیرد و اقدام به ساخت نکند قطعا برای کار سوم وی پروانه ساخت صادر نخواهد شد. باید ابتدا تکلیف دو فیلم قبلی که برایشان پروانه ساخت دریافت کرده است مشخص شود. حتی اگر انصراف هم بدهد، تا یکسال به تهیهکننده موردنظر پروانه ساخت داده نخواهد شد. البته این در شرایطی است که این اتفاق برای هر دو فیلمی که پروانه ساخت دریافت کرده است بیفتد.
قانونی علیه تهیهکنندگان
جواد نوروزبیگی، یکی از تهیهکنندگان پرکار سینما، در گفتوگو با «شرق» ظاهرا با این تصمیم موافق نیست و میگوید: شاید بهتر است که سوابق تهیهکننده نیز در تصویب این طرح لحاظ شود. مگر چند فیلم سینمایی در سال ساخته میشود که چنین قانونی تصویب میشود؟ تهیهکنندگانی نیز در این سینما کار میکنند که در سال چندین کار موفق را تهیهکنندگی کردهاند. او در بخش دیگری از صحبتهایش ادامه میدهد: تهیهکنندگی یک فیلم به تعداد کارها نیست بلکه به علم و آگاهی است.
ساخت یک فیلم هم کار مشکلی است
منوچهر محمدی، از تهیهکنندگان سینما، اما نظری متفاوت با نوروزبیگی دارد.
او به «شرق» میگوید: تا پیش از این نیز چنین قانونی وجود داشته است و فکر میکنم تصمیم معقولی است. با توجه به دشواریهای تولید و پشتیبانی که باید در تولید یک فیلم لحاظ شود، ساخت دو فیلم بهطور همزمان توسط تهیهکننده حقیقی کار مشکلی است. درصورتیکه برای تهیهکنندگان حقوقی مشکلی ایجاد نمیکند و میتوانند بیش از دو فیلم در سال تولید کنند. او در بخش دیگری از صحبتهایش میافزاید: به گمان من ساخت حتی یک فیلم در شرایط فعلی سینما به خودیخود سخت است و به سلامت بهپایانرساندن حتی یک فیلم دشوار است. اما از نظر من این تصمیم معقول به نظر میرسد.
فرصتی برای ارزیابی درست تهیهکنندگان
امیرحسین علمالهدی، کارشناس سینما، با اشاره به اینکه اساسا همیشه دو طیف از تهیهکنندگان حقیقی که شخص هستند و تهیهکنندگان حقوقی که شرکتهای تولید فیلم هستند در این عرصه فعالیت میکنند، به «شرق» میگوید: معتقدم که تهیهکنندگان حقوقی میتوانند با معرفی تهیهکنندگان حقیقی بیش از چهار یا پنج فیلم در سال تولید کنند. تهیهکنندگان حقیقی نیز چارهای جز این ندارند که فیلمی را به سروسامان برسانند و تولید فیلم بعدی را آغاز کنند.
علمالهدی ادامه میدهد: تصور میکنم بهتر است که وزارت ارشاد تهیهکننده حقوقی را به رسمیت بشناسد و تهیهکنندگان حقیقی زیرمجموعه تهیهکنندگان حقوقی فعالیت کنند. بههرحال بعد از سالها نیاز است تا به جمعبندی و ارزیابی از تهیهکنندگان سینما برسیم. دستهبندی تهیهکنندگان برحسب الف، ب و ج و سوابق تولیدات مختلف آنها میتواند این ارزیابی را مشخصتر کند و نمیتوان همه را با یک چوب راند. او میافزاید: من با صدور پروانه ساخت به نام اشخاص حقیقی موافق نیستم و بهتر است پروانه ساختها به نام شرکتهای حقوقی صادر شود و این شرکتها براساس ارزیابی اقدام به تولید تعدادی فیلم کنند و تهیهکنندگی هرکدام را به یک تهیهکننده حقیقی بسپارند و امیدوارم شرایط بهگونهای پیش برود که شاهد کیفیت هرچهبهتر تولیدات سینمایی باشیم.ظاهرا مصوبه وزارت ارشاد در جهت سروساماندادن به آثار سینمایی اینبار تهیهکنندگان سینما را هدف قرار داده و کیفیت ساختههای سینمایی را نشانه رفته؛ کیفیتی که چندسالی است تبدیل به بحران سینمای ایران شده. باید دید مدیران فرهنگی با چه تدبیری از پس این بحران برخواهند آمد.
فرجی در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به اینکه این آییننامه از نیمه دوم سال جاری قطعا اجرائی است، میگوید: البته شورای پروانه ساخت از این بهبعد در هنگام صدور پروانه ساخت به مواردی دقت خواهد داشت مثل اینکه آیا آثار پیشین کارگردان و تهیهکنندهای که درخواست پروانه ساخت کرده است موفق به دریافت پروانه نمایش شده است یا خیر. این یکی از نکاتی است که قطعا در هنگام صدور پروانه ساخت به آن توجه خواهد شد. این نکته را نیز پیشبینی کردهایم که تهیهکنندهای که پروانه ساخت بگیرد و اقدام به ساخت نکند قطعا برای کار سوم وی پروانه ساخت صادر نخواهد شد. باید ابتدا تکلیف دو فیلم قبلی که برایشان پروانه ساخت دریافت کرده است مشخص شود. حتی اگر انصراف هم بدهد، تا یکسال به تهیهکننده موردنظر پروانه ساخت داده نخواهد شد. البته این در شرایطی است که این اتفاق برای هر دو فیلمی که پروانه ساخت دریافت کرده است بیفتد.
قانونی علیه تهیهکنندگان
جواد نوروزبیگی، یکی از تهیهکنندگان پرکار سینما، در گفتوگو با «شرق» ظاهرا با این تصمیم موافق نیست و میگوید: شاید بهتر است که سوابق تهیهکننده نیز در تصویب این طرح لحاظ شود. مگر چند فیلم سینمایی در سال ساخته میشود که چنین قانونی تصویب میشود؟ تهیهکنندگانی نیز در این سینما کار میکنند که در سال چندین کار موفق را تهیهکنندگی کردهاند. او در بخش دیگری از صحبتهایش ادامه میدهد: تهیهکنندگی یک فیلم به تعداد کارها نیست بلکه به علم و آگاهی است.
ساخت یک فیلم هم کار مشکلی است
منوچهر محمدی، از تهیهکنندگان سینما، اما نظری متفاوت با نوروزبیگی دارد.
او به «شرق» میگوید: تا پیش از این نیز چنین قانونی وجود داشته است و فکر میکنم تصمیم معقولی است. با توجه به دشواریهای تولید و پشتیبانی که باید در تولید یک فیلم لحاظ شود، ساخت دو فیلم بهطور همزمان توسط تهیهکننده حقیقی کار مشکلی است. درصورتیکه برای تهیهکنندگان حقوقی مشکلی ایجاد نمیکند و میتوانند بیش از دو فیلم در سال تولید کنند. او در بخش دیگری از صحبتهایش میافزاید: به گمان من ساخت حتی یک فیلم در شرایط فعلی سینما به خودیخود سخت است و به سلامت بهپایانرساندن حتی یک فیلم دشوار است. اما از نظر من این تصمیم معقول به نظر میرسد.
فرصتی برای ارزیابی درست تهیهکنندگان
امیرحسین علمالهدی، کارشناس سینما، با اشاره به اینکه اساسا همیشه دو طیف از تهیهکنندگان حقیقی که شخص هستند و تهیهکنندگان حقوقی که شرکتهای تولید فیلم هستند در این عرصه فعالیت میکنند، به «شرق» میگوید: معتقدم که تهیهکنندگان حقوقی میتوانند با معرفی تهیهکنندگان حقیقی بیش از چهار یا پنج فیلم در سال تولید کنند. تهیهکنندگان حقیقی نیز چارهای جز این ندارند که فیلمی را به سروسامان برسانند و تولید فیلم بعدی را آغاز کنند.
علمالهدی ادامه میدهد: تصور میکنم بهتر است که وزارت ارشاد تهیهکننده حقوقی را به رسمیت بشناسد و تهیهکنندگان حقیقی زیرمجموعه تهیهکنندگان حقوقی فعالیت کنند. بههرحال بعد از سالها نیاز است تا به جمعبندی و ارزیابی از تهیهکنندگان سینما برسیم. دستهبندی تهیهکنندگان برحسب الف، ب و ج و سوابق تولیدات مختلف آنها میتواند این ارزیابی را مشخصتر کند و نمیتوان همه را با یک چوب راند. او میافزاید: من با صدور پروانه ساخت به نام اشخاص حقیقی موافق نیستم و بهتر است پروانه ساختها به نام شرکتهای حقوقی صادر شود و این شرکتها براساس ارزیابی اقدام به تولید تعدادی فیلم کنند و تهیهکنندگی هرکدام را به یک تهیهکننده حقیقی بسپارند و امیدوارم شرایط بهگونهای پیش برود که شاهد کیفیت هرچهبهتر تولیدات سینمایی باشیم.ظاهرا مصوبه وزارت ارشاد در جهت سروساماندادن به آثار سینمایی اینبار تهیهکنندگان سینما را هدف قرار داده و کیفیت ساختههای سینمایی را نشانه رفته؛ کیفیتی که چندسالی است تبدیل به بحران سینمای ایران شده. باید دید مدیران فرهنگی با چه تدبیری از پس این بحران برخواهند آمد.
منبع: روزنامه شرق

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
- نگاهی به حاشیههای اخیر کنسرتها؛ حمایت ارشاد، لغو و بعضا بینظمی
- مهدیپور و آذرپندار، نمایندگان ارشاد در شوراهای مجوز ساترا/ طرح ۶ سریال و یک فیلمنامه بررسی شد
- درخواست تهیهکننده پس از قاچاق فیلم؛ اجازه پخش «برادران لیلا» را در سینماها و پلتفرمها بدهید
- ابهامات تازه برای یک فیلم/ آیا بودجه ۱۵۰ میلیاردی «برادران لیلا» صحت دارد؟
- «خانه سینما» سرگردان میان دو وزارتخانه!/ پنج هزار عضوی که متضرر شدند
- سینمای پرافتخار ایران و مدیران موقتی
- وزارت ارشاد متن بیلبورد تبلیغاتی «شبکه مخفی زنان» را تغییر داد
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی: قانون، وزارت ارشاد را مسئول تنظیمگری در حوزه محتوای سمعی و بصری میداند
- تهیهکننده فیلم مطرح کرد؛ امکان توقیف «برادران لیلا» وجود دارد؟
- انتقاد تند پرویز پرستویی از تهیهکننده فیلم «بی همه چیز»/ حیف که خستگی کار در تنمان ماند
- آیا رای دیوان عدالت اداری اصناف عضو خانه سینما را در برمیگیرد؟
- گزارشی از مراسم اکران خصوصی «عنکبوت»/ ایرجزاد: هنگام ساخت فیلم با خط قرمزهای زیادی مواجه بودیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
آخرین ها
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- ویل اسمیت در عربستان از پروژه جدید سینمایی خود گفت
- دیوید ممت: سینما به دیالوگ نیازی ندارد/ مهم خسته نشدن است
- کایه دو سینما بهترین فیلمهای ۲۰۲۳ را معرفی کرد
- افتخار در قبرستان/ در مذمت برشماری مشایعتکنندگان مرحوم معصومی
- ۴ اثر ایرانی در جشنواره فیلم کودک المپیا
- در جلسه با روسای صنوف خانه سینما مطرح شد؛ در ارشاد معتقدند سینما را احیا کردهاند/ انگار باید با برخی ژانرها خداحافظی کنیم
- پوستر «کنج» رونمایی شد/ متقاضی «سینماحقیقت»
- سه فیلم کوتاه در «یک سهشنبه کوتاه» نمایش داده میشود
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی به ایستگاه پایانی رسید
- یک نوع سینمای غیرمتعارف/ نگاهی به ۳ فیلم یک کارگردان
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- جدیدترین آمار فروش فیلمها با ۱۸ میلیون تماشاگر
- «کشتی روسی» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- راهیابی مستند «تنها» به جشنواره گوانجو
- حسین مهری با «شیرجه» به جشنوارههای داخلی و خارجی میرود
- کامران شیردل؛ فیلمسازی به دنبال حقیقت
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- نشست تخصصی همراه اول با شرکتهای دانشبنیان برای حل مسائل فناورانه بخش رادیویی ۵G
- چگونه ورود فرزندتان به صنعت بازیسازی را آسان کنید
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- جایزه بهترین فیلم و بازیگر جشنواره هند برای «مرز بی پایان»
- اکران آنلاین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد
- نقشی بر آب/ مروری بر کارنامه بازیگری بیتا فرهی
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- «خالق» فراخوانی برای زندگی با هوش مصنوعی نیست!
- تولید «گلادیاتور ۲» از هفته آینده از سر گرفته میشود