سید ضیاء هاشمی تهیهکننده سینما در پاسخ به اظهارات اخیر محمدحسین فرحبخش مبنیبر حقالعملکار شدن تهیهکنندگان سینما توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش سینماسینما، سید ضیاء هاشمی تهیهکننده سینمای ایران درباره تهیهکنندگان بخش خصوصی در حوزه سینمای ایران گفت: اول باید به این مهم توجه کنیم که تهیهکننده تعاریف متعدد دارد که ما به آن قائل هستیم و اگر در ایران از آن به درستی استفاده نمیشود و کارایی درستی ندارد باید ما که در این صنف مشغولیم به آن قائل بوده و اجرایی کنیم.
وی ادامه داد: ابتدا تهیهکننده به عنوان فردی است که با خرید یک داستان اورژینال یا پرداخت حق اقتباس از کتاب، نمایشنامه یا عقد قرارداد با نویسندگان برای آماده سازی فیلمنامه برای تولید کار را آغاز میکند. تامین مالی پروژه و استخدام افراد و نظارت بر فرآیند تولید و پخش از وظایفش است اما تهیهکننده اجرایی تعریف دیگری دارد که به نیابت و با اختیار تام از شرکت فیلمسازی، سرمایهگذار و یا پخشکننده بر کار تهیهکننده نظارت میکند و میکوشد فیلم در موعد مقرر و با بودجه مشخص به اتمام برسد.
تهیهکننده فیلم سینمایی «امیر» توضیح داد: تهیهکننده همکار به نیابت از تهیهکننده به تامین مالی پروژه میپردازد و در استخدام بازیگر به کارگردان کمک میکند همچنین مدیریت تجاری و نظارت بر تدارکات و تولید از وظایفش به شمار میآید اما مدیر طراحی پروژه کسی است که بر امکاناتی که تهیهکننده برای مراحل مختلف کار فراهم میآورد نظارت دارد. متن فیلمنامه را میخواند با نویسندگان دیدار میکند و آماده سازی نهایی فیلمنامه برای پیش تولید از وظایفش است. همچنین مجری طرح زیر نظر تهیهکننده مسایل عمدهای که در حین تولید رخ میدهد را اداره میکند. برآورد هزینه تولید برای سرمایهگذارها، نظارت بر تامین بودجه، اجرای سیستمهای پایش مالی، کنترل هزینههای تولید و موارد مورد نیاز تولید و پیشرفت تولید از وظایف آن است.
وی با اشاره به اینکه وظایف پنج گروه تهیهکنندگی مدتی است در سینمای ایران اجرایی شده است، بیان کرد: البته در این میان تهیهکنندگان حقالعمل کار هم به تعداد محدودی وجود دارد و من منکر آن نمیشوم، این نوع تهیهکنندگان با قیمت بسیار ناچیزی پروانه ساخت میفروشند یا کارت تهیهکنندگی خود را برای کار در ازای مبلغی ناچیز در اختیار گروه تولید یک پروژه قرار میدهند که هر ۲ کار اشتباه و مذمومی است اما اینکه تهیهکنندگان سینمای ایران را به حقالعمل کار متهم کنیم خلاف اصول حرفهای است. آقای فرح بخش مانند مارادونا اسطوره تهیهکنندگی هستند اما نباید دیگر تهیهکنندگان را حقالعمل کار دانسته و از دایره تهیهکنندگی خارج کنند البته بخشی از فرمایشات وی درباره سرمایه گذاری کاملاً درست است.
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سکوتی که باید بشکند/ در اهمیت شنیدن صدای قربانیان تعرض
- سینمای فرحبخش/ درباره سینمای یک تهیهکننده
- اعضای شورای پروانه ساخت آثار سینمایی معرفی شدند
- ویدئویی از مصاحبه با حبیب اسماعیلی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- گفتوگوی سینماسینما با ساداتیان: وضعیت سالنها اسفناک است/ چرا مجوز سریالها بلا تکلیف است؟
- عزتالله جامعی ندوشن درگذشت
- محمود فلاح، تهیهکننده «مختارنامه» درگذشت
- چرا سینمای ایران به فیلم های پلیسی بی اعتناست ؟
- واقعیت اسنپبایک شدن تهیهکننده سرشناس!
- روایت روزنامه جام جم از برخی نکات مثبت فیلمهای حسین فرح بخش
- عکاسی سینما نیروی جوان می خواهد/ آغاز فعالیت تهیه کنندگی
- واکنش سیدضیاء هاشمی به تحریم حوزه هنری :کلاه ارشاد پشم ندارد اگر داشت باید با این اتفاق برخورد میکرد
- حسین فرح بخش :مسئولان حوزه هنری را به فرمایشات مقام معظم رهبری ارجاع میدهم
- نگاهی به تمام حواشی برنامه جنجالی این روزهای تلویزیون
- واکنش جالب روزنامه جام جم به اظهار نظرهای جنجالی یک تهیه کننده :منطق آقای فرحبخش هنوز هم همان منطق «بگم بگم» است!
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- راهنمایی همراه اول در خصوص مشکل احتمالی در ساعت برخی گوشیهای تلفن همراه
- جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره فیلم گلدن پاندا چین به «یدو» رسید
- نماینده فرانسه در اسکار معرفی شد/ تریه از رقابت برای اسکار بینالمللی باز ماند
- «تبانی» از امشب روی صحنه میرود
- «رویای مردان مضحک» در تماشاخانه استاد انتظامی
- هیات داوران جشنواره فیلم لندن معرفی شدند
- نسخه ویژه نابینایان سریال «حیثیت گمشده» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- «روح هنر» در فضای مجازی دمیده میشود/ نمایشگاه مشترک ایران و هلند در هفت رشته هنرهای تجسمی
- «مرداب» به شبکه نمایش خانگی میآید/ سریالی معمایی از برزو نیکنژاد
- برگزاری نمایشگاه «دفاع مقدس در قاب سینما» در موزه سینما
- «جانوران» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- تردیدهای اخلاقی در گستره و تنوع نظم اجتماعی/ درباره فصل اول سریال «آخرین ما»
- آرش میراحمدی درگذشت
- معرفی آزمایشگاه ۵G و اینترنت اشیا همراه اول در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: مهاجرت در عصر مدرن تبدیل به یک پدیده سیاسی شده است
- رونالدو در سرزمین امام قلیخان
- تن به حقارت دادن/ درباره هجوم مردم برای دیدار با رونالدو
- دو فیلم در مستندات یکشنبه بررسی شد؛ تاثیر انقلاب مخملی در سینمای چک
- ثبتنام هشتمین دوره کارآموزی همراه اول تا ۲۹ شهریور ادامه دارد
- راهیابی «سیزده سالگی» به جشنواره مورد تایید اسکار و بفتا
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفللوشاتو میرود
- «تهرانِ عاشق» رونمایی میشود
- برنامه ادامه اکران «اتاق مهمان» در سینمابدیل
- اعلام برنامههای آخر هفته سینماتک خانه هنرمندان ایران/ «تِنِت» و «بانی و کلاید» نمایش داده میشوند
- «با من فریاد بزن» در جشنواره مکزیکی/ روایتی از تحقق رویای زنی جوان
- «تفریق»؛ معلق میان پرسشهای ناتمام
- در مصاحبه با تایم مطرح شد؛ مارتین اسکورسیزی ۵ پروژه برای ساخت دارد/ اقتباس از «خانه» در فهرست
- به بهانه «خائنکشی»؛ کیمیایی از دریچه «قیصر»