سینماسینما، مهرزاد دانش منتقد سینما، در کانال تلگرامی خود نوشت: اخیراً در برخی سایتها و کانالهای خودارزشیپندار، که جهل و توهم و تهمت ابزار کاسبی برخی از نویسندههایشان است، مطلبی بازتولید میشود که در آن انتخاب فیلم گرگنما (آدرین پانِک، ۲۰۱۸) در جشنواره جهانی فیلم فجر توسط گروه منتقدان (که من هم یک نفر از این جمع هفت نفری بودم)، به حمایت از صهیونیسم ربط داده میشود! و مضحکتر آنکه چون من مدتی است که مدیر حوزه محصولات چاپیِ غیر از کتاب و نشریات در وزارت فرهنگ هستم، این استناد کذایی را به وزارت فرهنگ هم ربط مضاعف میدهند!
بنا نداشتم و ندارم که به این مهملات پاسخی دهم. منتها چون برخی دوستان آن مهملات را خواندهاند و فیلم را هم ندیدهاند و از روی کنجکاوی پرسش میکنند، برای احترام به این رفقا، دو نکته را یادآور میشوم:
۱- فیلم گرگنما فیلمی در حمایت از یهود و یا صهیونیسم نیست و اصولا لحن و فرم و ساختارش، تن به اقتضائات حمایت از یک ایدئولوژی از جمله صهیونیسم نمیدهد و در محدوده مفهومی، به عنصر خشونت میپردازد. منتها حتی اگر قرار باشد سطح فیلم را هم تقلیل به این حد دهیم، از قضا فیلم وجههای ضدصهیونیستی دارد و این طرز تفکر و آدمهای وابستهاش را زاییده طرز تفکر نازیسم و فاشیسم و نیروهای هیتلری میانگارد. در واقع با این دیدگاه، فیلم، صهیونیستها را ادامهدهنده راه فاشیستها معرفی میکند. بنابراین، این برداشت که فیلم طرفدار صهیونیستها است، از اساس اشتباه و وارونه است.
۲- حضور من در گروه منتقدها در این جشنواره، به اعتبار شخصیت حقوقیام در وزارت فرهنگ نبود که حالا مدیر بودن من در آن واجد معنایی خاص باشد. من سالها قبل از این که به استخدام وزارت فرهنگ درآیم، منتقد فیلم بودم. من اگر منتقد نبودم؛ هیچگاه به استناد مدیر کلی دفتر چاپ و نشر در جایگاه داور یک بخش فرعی از جشنوارهای سینمایی قرار نمیگرفتم؛ کما اینکه مدیریتم در وزارتخانه هم ربطی به منتقدیام در سینما ندارد. سمت اداری را زمانی میدهند و زمانی دیگر میستانند؛ اما هویت منتقدیام همواره با من است و دادنی و گرفتنی نیست. این نکته که آدمها میتوانند واجد چند نقش اجتماعی و یا فردی متفاوت و جدا از هم باشند، البته بدیهی است، مثلا کسی میتواند در عین کوهنورد بودن، مدیر یک مجموعه صنعتی هم باشد و اقتضائات هر یک را هم طبعا در دیگری دخالت ندهد. اما از کسانی که حتی ایده محتوایی یک فیلم را هم وارونه میفهمند، انتظاری برای درک این نکات نیز نمیرود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در نقد «آگوست اوسیج کانتی» مطرح شد؛ فیلمی آمریکایی که با فرمول «درباره الی» غافلگیر میکند
- فرصتها و تهدیدها / یادداشت مهرزاد دانش درباره برنامه مهمونی
- درباره جنجالهای اخیر پرونده حقوقی فیلم قهرمان/یادداشتی از مهرزاد دانش
- واکنش توییتری مهرزاد دانش به ترکیب هیئت داوران جشنواره /کوچه مردها
- رضا میرکریمی: «خیلی دور، خیلی نزدیک» تجربه درک حیرانی و بیوزنی نسبت به جهانی بیانتهاست
- ماندگار در تاریخ/ برای موفقیت فیلم «قهرمان» در کن
- مهرزاد دانش : زخم کاری را دوست ندارم ولی این روال پخش ، تمسخر بیننده های سریال است
- این حرص مبتذل در خبرسازی و تحلیلهای آبدوغخیاری/یادداشتی از مهرزاد دانش
- واکنش مهرزاد دانش به لغو جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش مهرزاد دانش به استناد مخالفان خانه پدری به بخشی از آیین نامه نظارت بر نمایش فیلمها
- گفتوگوی سینماسینما با مهرزاد دانش منتقد سینما، درباره فیلمهای رضا، قصر شیرین، قسم و سرخپوست/ بخش دوم
- گفتوگو با مهرزاد دانش منتقد سینما درباره جشنواره جهانی فیلم فجر/ استانداردترین جشنوارهای که در ایران برگزار میشود/ بخش اول
- «در جستجوی فریده»، نماینده ایران در اسکار شد
- انتقاد مهرزاد دانش از جنجال ازدواج دوم مهدی هاشمی: لب خزینه بزرگی به نام فضای مجازی نشستهایم!
- انتقاد مهرزاد دانش از دو قطبیسازیهای حاشیهای؛ از خود سینما لذت ببرید
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- تهیهکننده سریال مطرح کرد؛ «سلمان فارسی» امسال به ایران میرسد؟/ پایان «بیزانس» در تابستان
- «شمعدانیها» به سنگلج میروند
- نمایش فیلم سینمایی «ایرو» در نیویورک
- کارنامهی درخشانِ یک پژوهشگرِ دلشیفتهی سینما/ نگاهی به کتاب «افسون پردهی نقرهیی»
- اعتراف آیامدیبی به «رایدهی غیرمعمول»/ «پری» سیاهپوست موفق بود؟
- «علت مرگ: نامعلوم» نامزد چهار جایزه جشنواره بینالمللی شانگهای شد
- آمار تماشاگران فیلم «درب» در سینماهای فرانسه
- آتش و باد کمکم میگسترد/ نگاهی به سریال «آتش و باد»
- بالاخره فیلمها تمام میشوند یا سینما؟!
- زمان و هزینه؛ چالشهای اصلی ساخت فیلم کوتاه
- راهنمای علمی تخیلی دیدن فیلم ترسناک
- خانه هنرمندان ایران برگزار میکند؛ آکادمی هنر و خلاقیت کودک و نوجوان
- «همه چیز همه جا به یکباره»؛ فیلمی در الفبای پستمدرن
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ شورای سیاستگذاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شد
- روزنههای امید/ نگاهی به فیلم «اقیانوس پشت پنجره»
- آکادمی فیلم اسپانیا از اصغر فرهادی تجلیل میکند
- بهرام رادان سخنگو شد
- ادریس البا در سریال «هواپیماربایی» بازی کرد
- دلتورو مخاطبان را شگفتزده کرد؛ نقشآفرینی کارگردان اسکاری در سریال محبوبش/ پرونده «بری» بسته شد
- پرتره لئوناردو دیکاپریو یک میلیون دلار فروش رفت
- صاحب فرزند شدن آل پاچینو در ۸۳ سالگی/ تفاوت سنی فرزندان رابرت دنیرو ۵۱ سال شد
- «ناکجا» آماده حضور در جشنوارههای ملی و بینالمللی میشود
- «قطع فوری» پرفروشترین و پرمخاطبترین فیلم هنروتجربه شد
- همزمان با ولادت امام رضا (ع) منتشر شد؛ خاطرات صدرعاملی از عزت الله انتظامی و خسرو شکیبایی
- در پانصد و سیوهشتمین برنامه سینماتِک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ نسلی که ائتلاف سکوت را میشکند
- چهار فینالیست ایرانی در جشنواره قابهای اثیری
- نشست خبری مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره خانه سینما / گزارش تصویری
- سامانه هوشمند حملونقل همراه اول به پست رسید
- «دِرب» به جشنواره شانگهای میرود