سیدعلی میرفتاح در روزنامه اعتماد نوشت: امروز دیدم جمعی از هنرمندان هالیوود خواهان بسته شدن توییتر شده اند. قضیه مربوط به بی آبرویی تهیه کننده معروف هاروی واینستین است. بی ربط هم نگفته اند. اگر یک جا، یک وقت رای گیری کنند من به بسته شدن حساب های توییتری رای می دهم.
از بس که فتنه از توییتر درآمده، از بقیه فضای مجازی درنیامده. البته از اینستاگرام و فیسبوک و باقی اپلیکیشن ها گل و بلبل درنمی آید، اما در مجموع وقتی جمع و تفریق می کنیم، می بینیم خیر توییتر کمتر از شر آن است. شر ناموسی اش به درک. اینکه معلوم می شود در سطح بالای تهیه کنندگی هالیوود چه کثافتی در جریان است، کمترین شر توییتر است. چه بسا منافعی هم برای زن و بچه مردم داشته باشد تا بی گدار دل به دریای سینما نزنند. اما مشکل اصلی من با توییتر، توییت های سیاسیِ آدم های اسم و رسم دار سیاسی است. اشتباه نکنید، توییتر فریب تان ندهد، فکر نکنید در دنیا تغییری ایجاد شده و اراذل و اوباش جای سیاستمداران رده بالای دنیا را گرفته اند. این هم شاید قابل بررسی باشد، اما مهم ترین اتفاقی که در این عرصه افتاده، این است که روزنامه ها کنار رفته اند و سیاستمداران بی اعتنا به روزنامه نگاران هرچه را دل شان بخواهد می نویسند و منتشر می کنند.
رمان «بل آمی» را اگر نخوانده اید، بخوانید. مال گی دو مو پاسان است. بیشتر درباره روزنامه نگاری صد سال پیش است. اما برای امروز هم مصداق دارد. در آنجا نکته ظریفی را بازگو می کند که بسیار جالب توجه است. می گوید در اصل این روزنامه نگاران هستند که با نقل قول هایی که از سیاستمداران می آورند جهان را مدیریت می کنند. یک نقل قول خوب از وزیر فرانسه و سرضرب یک جواب خوب تر از سفیر چین می تواند آتش مخاصمه دو کشور را بخواباند و برای مدت های طولانی بین چین و فرانسه صلح برقرار کند.
خوبی روزنامه نگاران/ روشنفکران این است که هر طور بلدند، می خواهند جلوی جنگ را بگیرند و اگرچه می دانند موفق نمی شوند اما سعی می کنند تا جهان قابل تحمل تری بسازند. در عوض سیاستمداران غربی و ژنرال های جنگ افروز دل شان جنگ و خودنمایی می خواهد. برای همین هم هست که عمدتا از روزنامه نگاران بدشان می آید و سعی می کنند این طبقه را از بین ببرند. ترامپ اولین کاری که کرد همین بود که بین خودش و مردم، واسطه «ژورنالیسم» را حذف کرد و به کمک توییتر حرف های خودش را مستقیم به اطلاع عموم رساند. این حرف های سراسر جنگ طلبانه، ابلهانه، یک جاهایی خنده دار و گریه دار، بسیار خطرناک است. اگر به دست مطبوعات می افتاد شک نکنید که تغییر می کرد و تلطیف می شد. تازه بعد از ترامپ است که ما می توانیم بفهمیم در کاخ سفید یا هر کاخ دیگری چه می گذرد. قبلا به واسطه روزنامه ها استنباط مان این بود که سیاستمدارانی باهوش و زیرک و مرموز بر مسند قدرت سوارند.
توییتر که آمد، معلوم شد اکثر هم مشتی کم هوش و خنگ و ساده لوح اند و جا دارد که با اضطراب و ترس و اندوه اخبارشان را پیگیری کنیم. در همین مدتی که ترامپ آمده و در همین مدتی که توییتر به تصرف سیاستمداران درآمده، میزان استرس مردم نیز به حد چشمگیری بالا گرفته، خیلی ترسناک است یکه به دو کردن های امریکا و کره شمالی یا با هر جای دیگر. قبلا روزنامه نگاران نسبتا خردمند حرف ها را تلطیف می کردند، موقع میزانپاژ هوشمندی به خرج می دادند و تاثیرات هیجانی اخبار را دستکاری می کردند حتی ضرب جملات را می گرفتند. طوری که حاصلش جنگ سردی می شد که می توانست ۶٠ سال کش پیدا کند. اما حالا توییتر فضای لخت و بی روحی است که عینا حرف سیاستمدار را منتقل می کند. نه عکسی، نه تبلیغی، نه گل و بلبلی، هیچ چیز. هیچ چیزی نیست جز حرف های بی حساب و کتاب یک رییس جمهور نسبتا دیوانه.
در عرصه های اقتصاد و فرهنگ هم توییتر وضع و حالی بهتر از این ندارد… شاید از اینجا به بعد است که ضرورت حضور روزنامه ها حس می شود و جهان به این نتیجه می رسد که اگر دوباره سیاست را از پشت عینک و قلم ژورنالیست ها دنبال کند، بهتر است و برای تداوم صلح کارسازتر است. چه بسا بعضی سیاستمداران با عقل هم به این نتیجه برسند و به جای وقت تلف کردن پشت توییتر با مطبوعات گفت وگو کنند. روزنامه نگاران جای سیاستمداران حرف بزنند به مراتب بهتر است تا آنها خود، بی پرده و صریح حرف بزنند.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اصغر فرهادی در لسآنجلس فیلم میسازد
- در روز همبستگی؛ نویسندگان بریتانیا در حمایت از اعتصاب در آمریکا به خیابان میآیند
- سینمای ایران جایگزین هالیوود در روسیه میشود؟
- فیلمسازی در عربستان رشد میکند/ پاداشها و طرحهای تشویقی برای سازندگان فیلم و سریال
- تماشاگران چینی به «مرگ بر روی نیل» هالیوودی اقبال نشان ندادند
- آنجلینا جولی: همکاری برد با کسی که به من تعرض کرد برایم سخت بود
- کارگردان «پدرخوانده» در پیادهروی مشاهیر هالیوود ستارهدار شد
- پایان محدودیتهای سینمایی در هالیوود
- مدیر جشنواره فیلم عربستان از کن میآید
- چارلز گرودینِ کمدین درگذشت
- پیشنهاد ۹ میلیارد دلاری «آمازون» برای خرید یک کمپانی
- گیشه آمریکا در تسخیر «خشم مردانه» جیسون استاتهام
- بازیگران در صف مخالفان گلدن گلوب/ اسکارلت جوهانسون نامه داد
- اصغر فرهادی در لیست کارگردانانی که فیلم بد نمیسازند!
- «گلدن گلوب» دست به اصلاحات میزند/ افزایش ۵۰ درصدی اعضا
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
عکس این قضیه هم صادق است روزنامه نگاران روزنامه کیهان همه تلطیف کارن اصلا جنک طلب نیستند؟