هنوز یک ماه تا شروع سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر زمان باقی است اما از آنجایی که هیات انتخاب کار بازبینی فیلمها را از مدتها پیش آغاز کرده، حواشی و حرف و حدیث رسانهها درباره حضور فیلمهای متقاضی در جشنواره سیوپنجم، روز به روز بیشتر میشود.
به گزارش سینما سینما ،در این میان به نظر میرسد روزنهای برای درز اخبار جشنواره به بیرون ایجاد شده است؛ روزنهای که ظاهرا در دل هیات انتخاب است و بعد از نمایش هر فیلم، نظرات اعضای هیات انتخاب را منعکس میکند. به همین خاطر تا اینجای کار برخی رسانهها بر اساس حدس و گمان فیلمهای حاضر در جشنواره سی و پنجم را لیست کردهاند.
الهام نداف در گزارشی در اعتماد نوشته است :در این میان همچنان نیمی از آثار متقاضی برای اعضای هیات انتخاب به نمایش درنیامدهاند. اما سوال اساسی اینجاست که نظر هیات انتخاب درباره فیلمهای جشنواره سیوپنجم از چه کانالی به بیرون میرسد؟ شایعات رد یا حضور فیلم در جشنواره سی و پنجم، این روزها گریبان «کاناپه» کیانوش عیاری را نیز گرفته است. براساس این شایعات تازهترین ساخته عیاری به دلیل تعدد مشکلات ممیزی، از حضور در جشنواره
سی و پنجم بازمانده است.
این در حالی است که آخرین فیلم عیاری با عنوان «خانه پدری» بعد از گذشت سه سال همچنان امکان اکران روی پرده سینماها را پیدا نکرده و بعید به نظر میرسد عیاری «کاناپه» را نیز اسیر مشکلات ممیزی آن هم از نوع پیش پا افتاده کند. برای اطمینان از صحت این خبر، ترجیح دادیم نظر هیات انتخاب درباره «کاناپه» را از زبان عیاری بشنویم. او در گفتوگو با «اعتماد» در توضیح این مساله گفت: «فیلم کاناپه تا چند روز آینده به هیات انتخاب داده میشود و اعضا هنوز فیلم را ندیدهاند.» عیاری در ادامه با بیان اینکه خبر ممیزیها و مشکلاتی که مطرح شده از اساس دروغ است، تاکید کرد: «فیلم «کاناپه» را سه شنبه هفته آینده در اختیار هیات انتخاب قرار میدهیم.» عیاری در پاسخ به وضعیت «خانه پدری» و پیگیری اکران آن در سینماها، گفت: «از «خانه پدری» واقعا بیخبرم و دیگر رغبتی برای پیگیری اکران فیلم ندارم.»ممکن است دیگر اخبار واکنش هیات انتخاب به فیلمهای به نمایش درآمده، از اساس دروغ باشد، اما با وجود شک و شبهههای موجود، نمیتوان از کنار آنها به راحتی گذشت. طبق این اخبار غیررسمی در روزهای اخیر، فیلمهای «زرد» مصطفی تقی زاده، «ویلایی ها» منیر قیدی، «انزوا» مرتضی علی عباس میرزایی و «تابستان داغ» ابراهیم ایرج زاد، از جمله فیلمهای اولی هستند که مورد توجه هیات انتخاب قرار گرفتهاند. «فراری» علیرضا داوودنژاد و
«بی نامی» علیرضا صمدی و «یک روز بخصوص» همایون اسعدیان نیز به نمایش درآمدهاند اما واکنش هیات انتخاب به این فیلمها، در رسانهای منعکس نشده است. این در حالی است که «رگ خواب» حمید نعمتالله به همراه «ماجرای نیمروز» محمدحسین مهدویان تنها فیلمهایی است که تا امروز توجه تمامی اعضای هیات انتخاب جشنواره فجر را به خود جلب کردهاند. اما هیات انتخاب در تمام جشنوارههای دولتی سینمایی در ایران، بعد از معرفی آثار منتخب معرفی میشوند؛ روالی که سالها برای جلوگیری از لابیهای احتمالی فیلمسازان و صاحبان آثار با اعضای هیات انتخاب مرسوم است. با این همه تعداد قابلتوجهی از فیلمسازان و تهیهکنندگان به راحتی به اسامی این اعضا دسترسی پیدا میکنند و سیاستگذاران جشنواره فجر نیز تدبیری برای برون رفت از این وضعیت اتخاذ نکردهاند. سیاوش حقیقی، تهیهکننده سینما که فیلم «مادری» را به جشنواره سی و پنجم ارایه کرده است، چندی پیش به همین مساله اشاره کرد. او که بعد از ارایه فیلمش به جشنواره گرفتار همین حواشی شده و بارها اخبار ضد و نقیضی از سوی هیات انتخاب شنیده، معتقد است: «تنها نکتهای که به ذهن بنده آن هم با تجربه حضور در برگزاری سه دوره جشنواره فیلم فجر به عنوان مدیر مستندسازی که تمام لحظات این رویداد را اعم از هیاتهای انتخاب و حتی داوری ضبط و مستندسازی کرده میرسد و به چشم دیدهام اکثر این خبرسازیها فقط به خاطر فشار روانی روی تیم انتخاب بوده تا اگر و احیانا این فیلمها به هر دلیلی به جشنواره راه نیافت بتوانند از آن بهصورت اهرم فشار استفاده کنند.»
بنا به اعلام روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، هیات انتخاب ۱۷ دی ماه آثار منتخب خود را اعلام میکند. طبق تغییرات صورت گرفته جشنواره سی و پنجم، امسال ۴۴ فیلم شامل فیلمهای اول، هنر و تجربه و دیگر آثار معرفی میشوند. از این حداقل ۲۲ و حداکثر ۳۳ فیلم را در بخش سودای سیمرغ خواهیم داشت که فیلمهای سودای سیمرغ از دل چشمانداز سینمای ایران انتخاب میشوند؛ به این معنی که هیات انتخاب در ابتدا ۴۴ فیلم را بهعنوان چشمانداز سینمای ایران معرفی میکند و از دل این ۴۴ عنوان ۲۲ تا ۳۳ فیلم توسط هیات انتخاب به عنوان آثار بخش سودای سیمرغ معرفی میشوند که بر اساس تصمیم هیات انتخاب و ویژگیهای فنی و محتوایی یک فیلم هر تعداد فیلم اول یا هنر و تجربه یا فیلمهای حرفهای در رقابت نهایی سودای سیمرغ میتوانند حضور یابند. هر ۴۴ فیلم بخش چشمانداز سینمای ایران میتوانند برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران با هم رقابت کنند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
آخرین ها
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی