شهرزاد همتی در شرق نوشت : مهران مدیری، دستش را به مبل استیل روی صحنه تکیه داده و پیراهن آبی مردانهای به تن دارد. در میکروفون با همان حالت همیشگی و صورتی که نمیخندد، اما بشاش است، دیالوگهای طنزی را بر زبان میآورد. اینبار اما بر نقطه حساسی دست میگذارد. ماجرا را از میهمانیهای خانوادگی و حرفهای عاشقانه همسران به حق طلاق تعمیم میدهد. درواقع او مردانی را که در میهمانیها به همسرانشان توجه میکنند، مردانی توصیف میکند که در ابتدای ازدواج «جوگیر» شدهاند و حق طلاق را به همسرانشان دادهاند. بعد صدای قهقهه حضار با چشمهای گردشده آقای مجری در هم میآمیزد. حضار دست میزنند و مدیری از آنها میپرسد که در جمع چه کسی است که حق طلاق دارد.
از آن عده کثیر که در استودیو حضور دارند، تنها یک زوج دستشان را بالا میبرند. بقیه یا پیش از ازدواج درباره حق طلاق صحبتی نکردهاند یا جرئت نمیکنند که طبق حرفهای مدیری «سند زنذلیلی»شان را رو کنند و سیل حرفهای درشت مدیری را جلو چندین میلیون بیننده تلویزیونی به جان بخرند. زوج بالا میروند و مدیری مردی که به نظرش مظلوم واقع شده را به آغوش میکشد و از آنها درباره حقی سؤال میکند که هیچچیزی دربارهاش نمیدانند؛ مرد حق طلاق داده چون شرط خانواده عروس بوده و زن نیز برای رسیدن به مرد دلخواهش، شرط مادر را به خورد همسر داده است.
هیچکدامشان فلسفه این حق را نمیدانند. مردی که در دیدگاه مدیری مظلوم این ماجرا شده، با وساطت آقای مجری مورد عطوفت همسر قرار میگیرد و زن در میان خندههای سرخوشانهاش قول میدهد همسرش را به خاطر ریشگروگذاشتن کمدین محبوب اذیت نکند. این آیتم چهاردقیقهای در ٢۴ ساعت گذشته در شبکههای اجتماعی چندینبار دستبهدست شد و محل مناقشه فعالان حقوق زنان قرار گرفت. نگاهها به ماجرا متفاوت بود، آنها که سعی میکردند میانهرو باشند، اظهارنظرشان مبنیبر این بود که در فضایی که ما به پزشکان خرده میگیریم که فضای نقد را برنمیتابند و برخی از قومیتها نیز حاضر نیستند دربارهشان طنز ساخته شود، چرا خودمان بهعنوان فعالان مدنی این اجازه را به طنازی چون مدیری نمیدهیم تا با حق طلاق شوخی کند؟
آنها بر این عقیدهاند که مهران مدیری با این آیتم، از قصهای ممنوعه در تلویزیون سخن گفته و آن حق طلاق بوده و همین که مردم از زمان پخش این آیتم درباره حق طلاق حرف میزنند و فکر میکنند، میتواند یک شروع باشد. عدهای دیگر اما میگفتند حق طلاق شوخیبردار نیست، در شرایطی که تنفیذ یک حق طبیعی به زنان محل مناقشه است، نباید اینهمه تلاش را به سخره گرفت.
پردیس عامری، پژوهشگر حوزه جنسیت و زنان و دانشجوی دکترای مطالعات زنان، در گفتوگو با «شرق» درباره این موضوع میگوید: «اگر کاستی وجود دارد، در ناآگاهی اجتماعی و فرهنگی حتی میان برنامهسازان مدرن مانند مهران مدیری است که شاید اطلاع کافی از دادن «حق طلاق بهعنوان مشخصه تفکیک مردانی که همسرانشان را با خودشان از نظر انسانی برابر میبینند»، ندارند! و از سویی نشانه ضعف در سیاستهای فرهنگی است که نمیتوانند برنامهسازان را ملزم به رعایت خط قرمزهای حوزه جنسیت کنند. اگرچه که در رسانه ملی همین طرح گفتمان شروط ضمن عقد وحق طلاق هم میتواند بهمنزله آغاز بحثها و دامنزدن به آگاهیسازی اجتماعی باشد، البته اگر متخصصان حوزه جنسیت و فعالان مدنی پشت این موج پیشآمده را بگیرند». البته عامری در ادامه تصریح میکند: «گرچه نمیتوان انکار کرد که استفاده از واژگانی مانند «جوگیری» برای دادن یا مطالبه حق طلاق زن نامناسب و جنسیتزده بود، اما برای محققان حوزه جنسیت و زنان و حتی فعالان این حوزه اتفاق مبارکی است، چراکه عمق شکاف میان فضای اقلیت روشنفکر و آنچه در میان اکثریت جامعه حقیقی و مردم از نظر آگاهی وجود دارد و غالبا در حوزه زنان نادیده گرفته میشود آشکار شد». د
دکتر عالیه شکربیگی، جامعهشناس و استاد دانشگاه، نیز در گفتوگو با شرق به واکاوی برنامه دورهمی پرداخت و گفت: «من اساسا نسبت به حق طلاق در ابتدای زندگی این نقد را دارم و نمیدانم چرا در ابتدای زندگی که مسیر باهمبودن شکل میگیرد، از طلاق صحبت میکنیم، اما در برابر حفرههای قانونی نسبت به حقوق زنان، دادن چنین حقی به زنان تنها میتواند کمی از مشکلات را حل کند و فکر میکنم مهران مدیری با بهکاربردن واژه جوگیرشدن مردان، نشان داد که در ذهنش هم یک سیستمی بهعنوان فرادست و فرودست وجود دارد و زنان در ذهن او در طبقه فرودست قرار دارند».
شاید بد نباشد بدانیم با تنفیذ حق طلاق به زنان، این حق از مردان گرفته نمیشود، بلکه مرد با وکالتدادن این حق به همسرش، با او در قراردادی وارد میشود که دو طرف در داشتن یک حق شبیه هم خواهند بود.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهران مدیری با «گل یا پوچ» در شبکه نمایش خانگی
- تدارک مهران مدیری برای اکران فیلم جدیدش از چهارشنبه
- فیلمهای سعید سهیلی و مهران مدیری در راه سینماها/ تعویق یک هفتهای اکران «یادگار جنوب»
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- بازگشت ایرج طهماسب و فرزاد حسنی/ موضع صداوسیما درباره مهران مدیری
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- فیلم مهران مدیری به تدوین رسید
- واکنش مهران مدیری به شایعهها/ از خودم خستهام!
- مهران مدیری، دُبی، علی کریمی و باقی ماجرا
- شبکه نسیم فعلا کنداکتورش را بدون «دورهمی» بست
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- بدون منطق روایی/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- کلاژی از موفقیت فیلمهای پیشین/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- فضای غریب، شخصیتهای ناآشنا/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- فیلمسازی در خلاء/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود