یک کارشناس حوزه پخش بینالملل تاکید کرد نباید بازار ایران را با بازار فیلم بالیوود و هالیوود که جنبههای تجاری و جذابیت ظاهری دارند، مقایسه کرد.
به گزارش سینماسینما، وحید اسفندیاری مدیرعامل شرکت ایریماژ درباره تمرکز پخشکنندههای فیلم بر جشنوارهها و غفلتشان از بازارها گفت: جشنوارههای بینالمللی ویترینی برای عرضه فیلمها هستند، وقتی میخواهید فیلمتان را به دنیا معرفی کنید که مورد توجه خریداران، منتقدان و علاقهمندان به فیلم و سینما باشد، جشنوارههای بینالمللی بهترین ویترین برای این کار هستند. وقتی فیلمی را به جشنوارهای ارسال میکنید، آن را به بازار عرضه هم میفرستید و وقتی فیلمتان توجه مخاطبان و منتقدان را جلب میکند، طبیعتا خریداران پلتفرمها و شبکههای مختلف تلویزیونی که در آن رویداد حضور دارند، پیگیر دیدن و خریدن فیلم میشوند.
او ادامه داد: جشنوارهها از هزاران فیلمی که در دنیا تولید میشود، تعدادی فیلم خوب را بر اساس معیارهای خود انتخاب میکنند، پس طبیعی است برای خریدار فیلم مورد علاقهاش را از فیلمهای منتخب جشنوارهها خریداری کنند، مثل این میماند که فیلمها یک بار غربال شدهاند و از میان فیلمهای غربال شده اقدام به خرید کنند. باید از ویترین جشنوارههای بینالمللی استفاده کرد چراکه راهی به بازارهای فیلم در سراسر دنیا هستند.
اسفندیاری مدیرعامل شرکت ایریماژ درباره تفاوت خرید فیلمهای سینمایی، مستند و کوتاه در بازارهای جهانی تصریح کرد: درحالی که تلاش برای عرضه فیلم، چه کوتاه، چه مستند و چه داستانی برابر است اما فیلمهای کوتاه و مستند نسبت به فیلمهای سینمایی خریداران و طرفداران کمتری دارند، رقمهای کمتری برایشان پرداخت میشود و بازدهی و برگشت سرمایه کمتر خواهد بود. اخیرا بخش خصوصی در این زمینه فعالتر شده و تعداد کسانی که فیلمهای بلند سینمایی، مستند و کوتاه را توزیع میکنند بیشتر شدهاند، در گذشته چند مرکز دولتی برای عرضه فیلم وجود داشت که معمولا مجموعهای متشکل از فیلمهای سینمایی، مستند و کوتاه داشتند که کمکم تخصصیتر شد، برایشان تفکیک قائل شدند و هر مرکز، فیلمهای مربوط به خود را مدیریت کرد.
این کارشناس حوزه پخش بینالملل گفت: ما در زمینه توزیع فیلم موفق بودهایم. برخی فیلم ایرانی را با فیلمهای بالیوود و هالیوود مقایسه میکنند و میگویند که ما چرا نتوانستهایم بازار دنیا را فتح کنیم درصورتی که شهرت سینمای ایران به فیلمهای تجاری نیست، بلکه سینمای خاص خود را دارد، ایرانیها فیلمهایی ساده، لوباجت، انسانی، همراه با داستانی ساده راتولید میکنند و بر همین اساس شهرت یافتهاند پس نمیتوان آن را با بازار فیلم بالیوود و هالیوود که جنبههای تجاری و جذابیت افکار عمومی را دارند، مقایسه کرد چراکه هدف ما نیز این نبوده است.
او درباره تعداد جایزههای جشنوارههای ایرانی، بهخصوص «سینماحقیقت» که برخی معتقدند، زیاد است، تصریح کرد: خیلی موافق تعدد جوایز در جشنوارهها نیستم و اگر جشنوارهها بهصورت تخصصیتر به فیلمها نگاه کنند، بهتر است اما بهنظر میرسد که دستاندرکاران جشنوارهها، بهخصوص «سینماحقیقت» آنقدر فیلمهای خوبی را در حوزه مستند دریافت میکنند که میخواهند از آثار باارزش حمایت کنند.
اسفندیاری در پایان خاطرنشان کرد: ما در زمینه عرضه فیلم و برگزاری جشنوارهها موفق بودهایم، اما باتوجه به تغییر دبیران جشنواره و اعمال سلیقه آنها در روند رویداد، جوایز و روند انتخاب فیلمها کمی تغییر کردهاند که در همه جای دنیا طبیعی است، تنها باید امیدوار بود که این روند بهصورت تخصصیتر با انتخاب افراد سینماییتر که با دید تخصصی به مساله نگاه میکنند، پیش روند، نه کسانی که صرفا برای شهرت به مسئولیت انتخاب و داوری برگزیده میشوند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حمیدی مقدم دبیر شانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شد
- آب را گل نکنیم/ نگاهی به مستند «کاریز، قصه آب»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمود توسلیان کارگردان مستند «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی»
- دغدغهمند، ماندگار و غیرسانتیمانتال/ نگاهی به مستند «آب، باد، خاک، نان»
- دو چهره مطرح ایرانی در قاب مستند/ نگاهی به فیلمهای «ساموئل خاچیکیان، یک گفتوگو» و «روزگار گل آقایی»
- یک سامورایی/ نگاهی به مستند «سمفونی حمید»
- مستند «تکیه دولت»؛ داستان اضمحلال
- خبرهایی از پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- رنج و سرمستی/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «سمفونی حمید»
- فرهاد توحیدی درباره جشنواره سینماحقیقت مطرح کرد/ مستندهای چالشبرانگیز، صریح و جریانساز نمایش داده شوند
- یک مستندساز: پس از جشنواره سینماحقیقت، نمایش آنلاین مستندها ادامه یابد
- فراخوان پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد
- مسترکلاس منتقد «شیکاگو ریدر» منتشر شد/ بررسی موضوع «نقد در سینمای مستند»
- «سال دوم دانشکده من» و «جهان با من برقص» در جشنواره فیلم صوفیه منار/ «بندر بند»، «کشتارگاه» و «دختر آبی» در داکا
- مروری بر رویدادهای ششمین روز از جشنواره سینماحقیقت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- روایتهایی از زندگی معاصر/ نگاهی به سه فیلم «جویلند»، «تصمیم به ترک کردن» و «ایئو» در جشنواره فیلم کارلووی واری
- کنسرت نمایش سی صد / گزارش تصویری
- مردی که خودِ زندگی بود و دیگر هیچ/ به بهانه سالروز درگذشت عباس کیارستمی
- نخستین آکادمی آنلاین استعدادیابی و مهارتآموزی ایران افتتاح شد
آخرین ها
- مردی که خودِ زندگی بود و دیگر هیچ/ به بهانه سالروز درگذشت عباس کیارستمی
- کنسرت نمایش سی صد / گزارش تصویری
- نشست هماندیشی دبیر جشنواره فیلم کودک با سینماگران / گزارش تصویری
- روایتهایی از زندگی معاصر/ نگاهی به سه فیلم «جویلند»، «تصمیم به ترک کردن» و «ایئو» در جشنواره فیلم کارلووی واری
- همراهاول، ارزانترین اپراتور آسیا برای حجاج
- وزیر ارشاد: نقض قانون، خط قرمز ماست/ هنرمندان از مجوزها تخطی نکنند
- آثار راهیافته به بخش داستانی کوتاه و نیمه بلند جشنواره فیلم شهر معرفی شد
- با حضور رئیس سازمان سینمایی؛ هیات امنای جدید مرکز گسترش معرفی شدند
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- نخستین آکادمی آنلاین استعدادیابی و مهارتآموزی ایران افتتاح شد
- سید جواد هاشمی مطرح کرد؛ سوءتفاهم با رقص یک گربه/ با گیشه ۵۰ میلیارد تومانی هم ضرر میکنیم!
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ چرا کسی «کریمر علیه کریمر» را جدی نگرفت؟/ فیلمی که در یادها ماند
- یک مسابقه طلایی برای شنوندگان رادیو
- اکران خصوصی فیلم روز ششم / گزارش تصویری
- هرج و مرج خانوادگی/ نگاهی به «بورنهلم لعنتی»، «پیهتا» و «احمقها» از بخشهای مسابقه جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۲
- موج جدید کرونا در رادیو بررسی شد
- اثر مشترک آلبانو و فریمن منتشر شد
- فوت نویسنده «خشم اژدها»/ نی کوانگ درگذشت
- معرفی آثار راهیافته به بخش اقلام تبلیغات سینما در جشنواره فیلم شهر
- انتشار فراخوان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر همزمان با عید قربان
- احیاکنندگان سینمای مستقل
- برادوی ماسک از چهرهها برداشت/ به خاطر هیو جکمن ماسک بزنید!
- گزارش تصویری/ آیین معارفه مدیرعامل جدید خانه هنرمندان ایران
- در آیین معارفه محمدمهدی عسگرپور چه گذشت؟/ آنچه باقی مانده و میماند «خانه هنرمندان ایران» است
- واکنش نصیریان به حذف دروس عمومی از کنکور/ زبان و ادبیات فارسی هویت و بخشی از شناسنامه ماست
- چشم انداز به بیماری های نادر در رادیو
- همراهی پزشکان با سپهر دانش در رادیو
- فوت کارگردان پیشگام تئاتر/ پیتر بروک درگذشت
- مدیر شبکه نسیم در نشست خبری مطرح کرد؛ سروش صحت ممنوعالفعالیت نیست/ تذکر به خطاهای برنامهها در فضای مجازی
- معرفی مستندهای جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی