«محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره چهلم با شعار «امید، اخلاق و آگاهی بخشی» شروع به کار کرد و تلاش کرد تا پایان به این شعار مهم پایبند بماند.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر، «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جشنواره فیلم فجر در گفتوگوی ویژه خبری شامگاه ۳۰ بهمن ماه در شبکه دو سیما گفت: آغاز به کار دولت مردمی از شهریور امسال شروع شد، اما فرآیند تولید فیلمها یک فرآیند طولانی است و حدود یک سال طول میکشد. یکی از اولین کارهایمان در این بخش این بود که رئیس سازمان سینمایی را تعیین کنیم. او یکی از بهترینتهیهکنندگان انقلابی سینما است. ما محمد خزاعی تهیهکننده فیلم« قلادههای طلا» و «به وقت شام» که یک چهره شناختهشده است، را در راس سازمان سینمایی قرار دادیم و او بلافاصله کادر اجرایی دبیرخانه جشنواره را انتخاب کرد و رسما کار جشنواره شروع شد.
اسماعیلی ادامه داد: بیش از ۶۰ فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و هیات انتخاب جشنواره که از فعالان شناخته شده سینما بودند، منطبق بر شعارهای جشنواره مبتنی بر آگاهیبخشی، امیدآفرینی و اخلاقمداری، فیلمها را انتخاب کردند. تلاش کردیم که امسال علیرغم اینکه فرآیند تولید آثار از پیشتر شروع شده بود، تا حد امکان فیلمها با شعارهای جشنواره نزدیک باشند. در این دوره جشنواره سعی شد تا با انتخاب ۲۲ فیلم، سبد متفاوتی از فیلمها با موضوعات متنوع حضور داشته باشند. ۵ فیلم دفاع مقدس و فیلمهای طنز و اجتماعی به این رویداد سینمایی راه یافت که از جمله فیلم «موقعیت مهدی» که کاری از یکی کارگردانان فیلم اولی بود، این فیلم از جمله آثار درخشانی است که درباره زندگی شهید «مهدی باکری» شهیدی که مقام معظم رهبری دربارهاش صحبت کردهاند، ساخته شده است. از دیگر فیلمهای درخشان امسال میتوانیم به فیلم «ضد» که درباره شهدای هفتم تیر ساخته شده است، صحبت کرد.
رییس شورای هنر کشور درباره حواشی ایجاد شده در جشنواره فیلم فجر، توضیح داد: در ایام جشنواره فیلم فجر ۲۴۰ هنرمندان بالای سن آمدهاند و صحبت کردند و حتی در اختتامیه جشنواره فیلم فجر هنرمندانی که بالای سن آمدند و جایزشان را دریافت کردند این جایزه را به خانوادههایشان هدیه کردند. حتی یکی از هنرمندانمان «نادرسلیمانی» جایزهاش را به ۱۷ هزار و دویست شهید ترور تقدیم کرد.
وزیر فرهنگ در دولت مردمی افزود: در کنار این اتفاقات یک اظهار نظر غلط نیز گفته شد که به سرعت از جانب دبیرخانه جشنواره و تهیهکننده فیلم، این گفتار محکوم شد و خود گوینده نیز از اتفاقی که افتاده بود اظهار پشیمانی کرد. مشخص است که دولت انقلابی با این اظهار نظرها مخالف است. ما در حوزه فرهنگ با یک میراث عجیب از ۸ سال گذشته روبهرو بودهایم. جشنواره چهلم یک پرونده قابل قبول دارد. یک اتفاق با دلخوری برخی از آحاد جامعه مواجه شد که این اتفاق بیانگر شعور انقلابی مردم است. باید توجه داشت که در عرصه سینما ریلگذاری جدیدی قرار است اتفاق بیافتد و فضای جدیدی در این عرصه رخ خواهد داد و این موضوع با همکاری و تعامل امکانپذیر خواهد بود. این ریلگذاری باید همراه با صبر و آرامش در عین حال با تعامل باشد و تعامل این کار را آسانتر خواهد کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه همچنین با اشاره به دیگر اقدامات وزارت فرهنگ در دوره جدید در دولت عدالت محور، افزود: بهروز رسانی آیین نامه ها زیر نظر معاونت حقوقی این وزارتخانه، نهادینه کردن عدالت فرهنگی با هدف شفاف سازی و از بین بردن تبعیضها و در نهایت کاهش فساد در تمامی عرصههای فرهنگ، هنر و رسانه از دیگر اقدامات این وزارتخانه در دوره جدید است.
اسماعیلی در پایان تاکید کرد: هرگونه اظهارنظر غلط درباره جشنواره فیلم فجر امسال را محکوم میکنیم. اخبار فضای عفیفانه حاکم در جشنواره و فیلمها آنطور که باید مخابره و انتقال پیدا نکرد و از فضاهای فرهنگی موجود دراین دوره، حرفی زده نشد.
وی با اشاره به اینکه جشنواره فیلم فجر در سال آینده تغییرات جدی خواهد داشت، افزود: برنامه تحولی ما در این زمینه آماده است و کاملا روشن است که در این زمینه چه اتفاقاتی خواهد افتاد. جشنواره فیلم فجر باید در تراز جریان مومن به انقلاب باشد که این موضوع اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران را شامل میشود، بخشهایی متناسب با وضعیت جامعه به این جشنواره اضافه خواهد شد. در همین جشنواره امسال در بخش جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی ویژه پاسداشت شهید سلیمانی، اهدای جوایز این بخش توسط خانواده این سردار بزرگ انجام شد. این اقدامات در بخشهای تخصصی در این جشنواره صورت خواهد گرفت. جبهه مومن به انقلاب هم فضای فرهنگ و هنر را رونق خواهد داد و این پایبندی به ارزشهای انقلاب را به همراه خواهد داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- انتشار فراخوان مسابقه تبلیغات سینمای ایران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- نامه شورایعالی تهیهکنندگان سینما به وزیر جدید ارشاد
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- آقای وزیر دولت چهاردهم تقابل با اهالی فرهنگ را به تعامل تبدیل کنید/خطر گعدههای دولت در سایه
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- نگین کیانفر: ناصر ممدوح از هویت و باورپذیری صدای خود مراقبت کرد
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- درگذشتِ نیلز آرستروپ و پارک مین جه
- «دو پرتره از دو نقاش معاصر» بررسی شد/ دانشگاهها نباید تنها به آموزش تئوریک بسنده کنند
- «مردی متفاوت» بهترین فیلم جوایز گاتهام شد
- تصاویری از پشت صحنه سریال«آیدا بین»
- کنسرت-نمایش لیلای بی مجنون / گزارش تصویری
- انتشار فراخوان اولین جشنواره عکس و فیلم تهران؛ «لالهزار»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- رکوردهایی که با یک فروش انفجاری جابهجا شد/ فروش ۳ روزه «موآنا ۲»؛ بهترین افتتاحیه انیمیشنی از والت دیزنی
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- فوت یکی از برندگان اسکار/ مارشال بریکمن درگذشت
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست