سید امیر سیدزاده تهیهکننده سینما با اشاره به اینکه افزایش قیمت دلار، برخی دستمزدها را در سینما نجومی کرده از انفعال سازمان سینمایی و خانه سینما در این حوزه گلایه کرد.
به گزارش سینماسینما، سید امیرسیدزاده تهیهکننده سینما با اشاره به اینکه به دلیل افزایش قیمت دلار در حال حاضر تمایلی به تولید فیلم سینمایی ندارد، گفت: در انتظار این هستم تا شرایط کشور از نظر اقتصادی به یک ثبات برسد تا برای تولید برنامهریزی کنیم. متاسفانه افزایش قیمت دلار بر تولید فیلم در کشور بسیار تاثیرگذار بوده است. در چنین شرایطی عوامل مختلف سینمایی از جمله بازیگران، اجارهدهنده دوربین فیلمبرداری و یا متولیان آکسسوآر صحنه نیز فکر میکنند که باید دستمزد خود را بالا ببرند.
وی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی دست همه در جیب هم است، تاکید کرد: متاسفانه کسی به این مساله فکر نمیکند که مساله ارز هیچ تاثیری در تولید یک اثر هنری داخلی ندارد، اما به دلیل فضای نامساعد موجود همه دچار حرص و آز شدهاند.
این تهیهکننده سینما بیان کرد: متاسفانه در این روزها دستمزد بازیگران بسیار افزایش پیدا کرده چرا که فکر میکنند باید پول مسافرتهای خارجی، گرین کارت آمریکا و هزینههای خارج از ایران که به دلار حساب میشود را از تهیهکننده و سرمایهگذار داخلی دریافت کنند.
تهیهکننده فیلم «شماره ۱۷ سهیلا» توضیح داد: نباید فراموش کرد که ما در کشوری زندگی میکنیم که درآمد در آن براساس ریال محاسبه میشود، پس هزینه هم در آن ریالی است. اما در این میان عدهای از عوامل سینمایی به خصوص بازیگران، دستمزدهای نجومی پیشنهاد میدهند و سازمان سینمایی و خانه سینما مانند همیشه کاملا منفعل نسبت به این اتفاقات عمل میکنند.
وی ادامه داد: چندی پیش برای یکی از همکاران خود به یک بازیگر پیشنهاد کار دادم و با افزایش عجیب دستمزد بازیگر مورد نظر مواجه شدم. به عنوان مثال یک بازیگر کمدی که قبل از افزایش قیمت دلار دستمزد ۳۰۰ میلیون تومانی مطالبه میکرد، امروز و به بهانه افزایش قیمت دلار، دستمزد خود را به ۷۵۰ میلیون تومان رسانده است!
تهیهکننده فیلم «زندگی جای دیگری است» توضیح داد: به بازیگر مورد نظر که دستمزد خود را افزایش داده بود گفتم یک فیلم باید بیش از ۲ میلیارد تومان فروش داشته باشد که بتواند دستمزد مورد نظر را جبران کند، بازیگر بیان کرد که اگر فیلم بفروشد به خاطر من میفروشد و شما میتوانید این دستمزد را بپردازید.
سیدزاده گفت: این اتفاق در سینمای ایران اصلا خوب نیست و مسئولان فرهنگی نیز به فکر پرورش استعدادهای درخشان بازیگری در سینمای ایران نیستند و در چنین شرایطی وقتی جایگزینی وجود ندارد فیلمساز مجبور است از همین بازیگران استفاده کند تا یک فیلم بفروش بسازد.
وی تاکید کرد: هیچ کدام از نهادهای مرتبط با سینما هیچگونه نظارتی برای بهبود وضعیت فعلی سینما که در حال حاضر تقریبا ورشکسته است، ندارد. به عنوان مثال از مجموعه ۸ فیلمی که در تابستان امسال نمایش داده شد، ۶۱ میلیارد تومان فروش داشتیم که از این مبلغ ۳۵ میلیارد تومان فروش برای یک فیلم بوده است.
این تهیهکننده توضیح داد: متاسفانه آثار خوب و اجتماعی که میتواند نیازهای جامعه را تامین کند، هیچ جایگاهی برای دیده شدن در گیشه ندارند و این ضعف بزرگ مسئولان فرهنگی است که هیچ عکسالعملی نسبت به این شرایط ندارند.
سیدزاده در پایان گفت: آمار فروش آثار کمدی در سینمای ایران نشان میدهد که سطح سلیقه مخاطب سینمای ایران پس رفت بسیاری داشته و مردم به سمت فیلمهای کمدی رفتهاند و محتوای اثر برای مخاطب ملاک نیست. این بی توجهی به سطح شعور مخاطب، تبدیل به یک فاجعه در سینمای ایران شده است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش و نقد و بررسی «تدفین» در فرهنگسرای اندیشه
- عرضه یک فیلم سینمایی به کارگردانی تینا پاکروان در شبکه نمایش خانگی
- بیماری مانع حضور رضا رویگری در «دلباخته» شد
- سید ضیاء هاشمی خبر داد/ مهلت اعتراض تهیهکنندگان به لیست شورای عالی تمدید شد
- دغدغههای هنرمندی که نیم قرن در عالم بازیگری فعال است
- یوسف صیادی به برنامه «جشن رمضان» پیوست
- تهیهکننده «وکیل مدافع»: توان پرداخت دستمزد میلیاردی چهرهها را نداشتیم
- ابراز تعجب مهدی پاکدل از «خشونت بیش از حد جوانان»
- سرقت از بازیگران در مراسم تشییع پیکر جمشید مشایخی
- روایت مهدی صباغزاده از جمشید مشایخی/ او بسیار حرفهای و آرام بود
- دیدار نوروزی وزیر ارشاد با داریوش اسدزاده/ بازیگر پیشکسوت درباره خیابان لالهزار کتاب مینویسد
- چرا محمدعلی کشاورز مدتهاست که بازی نمیکند؟
- مرگ بازیگر سرشناس در غربت
- بازگشت رابعه اسکویی به صحنه نمایش
- حبیب کاوش به آرامگاه ابدی بدرقه شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- هدیه همراه اول به مردم لرستان بهمناسبت ثبت جهانی دره خرمآباد
- فرهنگ و پیرپسران سیاست!/ اعتراض سه نهاد سینمایی به کارشکنیها در ادامه اکران «پیر پسر»
- «اسفند»؛ روایت اتحاد و مقاومت در دل جنگ
- «پیرپسر»؛ خون بر زمین حاکم میشود
- خبر دیگری از جشنواره ونیز ۲۰۲۵؛ سینماگران برجسته فرانسوی در راه ونیز
- حنجرهٔ مشروطه، زخمهٔ ملت/ در ستایش و نقدِ مستند «درویش خان»
- هفت کار طنز مهران مدیری در فهرست؛ بهترین سریالهای ایرانی در imdb کدامند
- یک سال پیش از اکران؛ بلیتهای آیمکس «اودیسه» از فردا فروخته میشود
- شگفتی امی ۲۰۲۵؛ اسکورسیزی و ران هاوارد نامزد جایزه بازیگری شدند!
- رویداد «جنگ چهره زنانه ندارد» برگزار شد
- در آستانه شش سالگی سوینا؛ نسخه ویژه نابینایان «نرگس» با صدای باران کوثری منتشر میشود
- هیات داوران جشنواره لوکارنو معرفی شد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- تهیهکننده سریال خبر داد؛ «سووشون» رفع توقیف شد
- میزبانی جشنواره جیفونی از سه فیلم ایرانی
- «پیر پسر» در یک جمله؛ فیلمی که رازهای این سرزمین را آشکار میکند
- «بیسروصدا»؛ زمزمه تلخ زیر لایههای تاریک شهر
- ترامپ از برنامه «۶۰ دقیقه» ۱۶میلیون دلار خسارت گرفت
- یعقوب صباحی درگذشت
- فرانتیشک کلیشیک درگذشت
- خوانشی آدلری از پدر در «برادران لیلا»/ تاجی از توهّم بر سرِ عقده
- اجحاف در حقِ «بازی را بکش»
- «گلهای شب دریا» جایزه جشنواره مارسی را کسب کرد
- «پیرپسر»؛ شیاطین دنیایی فراموششده
- فروش جهانی ۲۱۷ میلیون دلار؛ «سوپرمن» صدرنشین گیشه جهانی سینما شد
- مستند ایرانی بهترین فیلم انسانشناسی جشنواره ایتالیایی شد
- «دختر قاصدکها» از ژاپن جایزه گرفت
- جشنواره ونیز در آستانه نشست خبری/ اعتباری که باربرا به جشنواره ایتالیایی بخشید
- با معرفی برگزیدگان پنجاه و نهمین دوره جشنواره؛ جایزه ویژه کارلووی واری به فیلم سهیل بیرقی رسید
- جایزه جشنواره روسی به «در آغوش درخت»