پاسخ حقوقی به بالاترین حق حیات انسان در گفتگو با سینماسینما/کاوه راد: خانه سینما جهت تعطیلی فوری پروژه‌های تصویری عمل کند

سینماسینما، پریسا ساسانی: بحث توقف فیلمبرداری آثار سینمایی و یا تلویزیونی که اکنون در شرایط بحران زده به سر می برند برای جلوگیری ازشیوع ویریوس کرونا از مهمترین مباحث محافل سینمایی و تلویزیونی است. اهمیت موضوع به اندازه ای است که برای رسیدگی به سلامت نیروهای متخصص تولید، کارگروه مدیریت بحران کرونا از سوی خانه سینما تشکیل شد.
در مرحله نخست پس از اعلام موجودیت این کار گروه، مجموع فیلم ها و سریال هایی که در حال تولید هستند؛ شناسایی شد ودانش اقباشاوی به عنوان سخنگوی کار گروه مدیریت بحران کرونا در اطلاعیه ای پروژه های درحال فیلمبرداری، در حال پیش تولید و پروژه های  متوقف در فیلمبرداری و و در پیش تولید را معرفی کرد و پس ازآن اعلام شد که تلاش های این کار گروه برای تعطیلی پروژه های تصویری بر اساس توصیه فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا کلان شهر تهران نتیجه نداده است اما در نهایت نه تنها پاسخی از سوی هیات مدیره خانه سینما برای اخطار به تهیه کنندگان نیامد بلکه آخرین اطلاعیه این کار گروه نیز از روی سایت خانه سینما حذف شد.
کاوه راد وکیل و حقوقدان که پیش از این درباره وضعیت کسب و کارها و قرار گرفتن در شرایط فورس ماژور در صفحه شخصی خود توضیحاتی داده بود، در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی سینماسینما، شرایط فعلی عوامل تولید در سینما و تلویزیون را مشمول فورس ماژور اعلام کرد و گفت: برای تحلیل شرایط فعلی، اول باید بررسی کنیم که آیا کشوردر موقعیت فورس ماژور قرار دارد یا خیر؟
من بر این باورم که شرایط حاضر به دلیل غیرقابل پیش بینی بودن، غیر قابل اجتناب بودن و همچنین سرعت شیوع و کشندگی بیماری قطعاْ از مصادیق یک بحران سراسری و فورس ماژور است. بسیاری از مشاغل و کارگاه ها به جهت رعایت بهداشت کار و سلامت عوامل تعطیل شده اند. وزارت ارشاد نیز کلیه فعالیت های فرهنگی از قبیل کنسرت، تئاتر و سینما را تعطیل کرده است. شرایط عمومی کار و زندگی جمعی در کشور به کلی دگرگون شده است. اولویت شهروندان، کاهش رفت و آمد و خودایمنی در برابر سرایت این بیماری است. اما متاسفانه با وجود همه این شرایط، آنچه به نظر می آید عدم اتخاذ تدابیر مناسب برای شاغلان صنعت تصویر است. در حالی که پیش‌بینی می‌شد هنرمندان به عنوان سفیران فرهنگی جامعه، نخستین صنفی باشند که شهروندان را به قرنطینه خانگی تشویق نمایند.
وی در پاسخ به این سئوال که اگر ترک کار کنند امکان دریافت حق و حقوق از پایان شیوع این بیماری وجود دارد یا خیر گفت: اگر بپذیریم که شرایط کشور در وضعیت فورس ماژور قرار دارد نتیجه آن است که کلیه قراردادهای کار عوامل صنعت تصویر باید تا پایان دوره بحران به حالت تعلیق در بیاید. مدت تعلیق به مدت قرارداد اضافه خواهد شد. تهیه‌کنندگان نیز برای مدت تعلیق، تعهدی به پرداخت دستمزد نخواهند داشت.
این حقوقدان تاکید کرد: بنابراین در شرایط فعلی، مهمترین اقدام آن است که خانه سینما به عنوان مرجع صنفی عرصه تصویر، شرایط را از مصادیق فورس ماژور دانسته و به ایجاد یک وحدت رویه عملی در این صنف اقدام نماید. همگی باید عمیقا باور داشته باشیم که حق حیات، والاترین حق بشری و خدشه ناپذیر است و منافع اقتصادی افراد محدود نباید حق بر سلامتی شهروندان را هدف قرار دهد.
کاوه راد در پایان در پاسخ به این سئوال که اگر فرد بخواهد بدون اینکه در قرارداد بند فورس ماژور قید شده باشد ترک کار کند می تواند در بهبود شرایط به کار برگردد؟ توضیح داد: حل اختلاف میان طرفین قرارداد، مرجع قضایی است. دادگاه باید احراز کند که شرایط از مصادیق فورس ماژور بوده یا خیر؟ در چنین شرایطی، بدیهی است که اعلام نظر قطعی خانه سینما در مورد قرار داشتن در شرایط فورس ماژور و لزوم تعطیلی پروژه‌ها می تواند دلیلی متقن به نفع عوامل صنعت تصویر در دادگاه تلقی شود. انتظار به حق از خانه سینما آن است که در این برهه حساس، دلسوزانه به یاری هنرمندان بشتابد و به مسئولیت تاریخی خود در صیانت از سلامتی ایشان با اعلام قرار داشتن در شرایط فورس ماژور و لزوم تعطیلی فوری پروژه های تصویری عمل کند.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 132940 و در روز سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت 11:30:06
2024 copyright.