سازمان سینمایی اخیرا به فیلمی مجوز ساخت داده که سالها قبل حمید جبلی فیلمی را با همان نام ساخته است.
به گزارش سینماسینما، در شورای ساخت سازمان سینمایی به تازگی برای فیلم «پسر مریم» به کارگردانی علی جعفرآباد و تهیهکنندگی مهدی فرجی پروانه صادر شده است. تاریخ صدور این پروانه سوم آذرماه و در قالب فیلم داستانی سینمایی است که تا پنجم اسفندماه نیز اعتبار دارد. اما نکته قابل توجه نام این فیلم است و اینکه حمید جبلی سال ۱۳۷۷ فیلمی با همین نام «پسر مریم» ساخته بود.
انتخاب و تایید اسمی تکراری برای یک فیلم شاید نسبت به فیلمهای قبل از انقلاب اتفاق افتاده باشد ولی برخی صاحبنظرانی که تجربه حضور در شورای پروانه ساخت را دارند، معتقدند شورا باید بر تغییر نام فیلم جدید تاکید کند.
اما به همین بهانه بد نیست مروری بر فیلم حمید جبلی در مقام یک فیلمساز داشته باشیم. این هنرمند در کارنامه هنری خود در کنار آثاری مطرح که به عنوان بازیگر، فیلمنامهنویس یا صداپیشه خلق کرده، چند تجربه فیلمسازی هم داشته که یکی از آنها همین «پسر مریم»، ساخته شده در دهه ۷۰ است. این فیلم به عنوان اولین اثر جبلی شناخته میشود ولی خود او از فیلم «سال تحویل» به عنوان فیلمی که در سال ۱۳۷۰ ساخته هم اسم برده که جزءچند کار مشترکش با فرشته طائرپور است.
این فیلم که فیلمنامهاش را هم خود جبلی نوشته، به تهیهکنندگی زندهیاد فرشته طائرپور ساخته شده بود و درباره دوستی یک پسر مسلمانِ مؤذن در مسجد روستایی در ارومیه و کشیش پیر کلیسای همان روستاست.
جبلی سال ۹۳ در برنامهای که برای اکران ۲۰ روزه فیلمش فقط در یک سینما ترتیب داده شد گفته بود: سینمای دهه ۵۰ منهای بخش تجاری و فیلم فارسی یک راه فرار داشت و آن هم پناه بردن به سینمایی مثل کانون پرورش فکری بود. کانون افرادی مانند کیارستمی که تحت تاثیر کارهای شهید ثالث بود را داشت اما در آن دوره چارهای نبود و هر کس که میخواست حرف جدی در سینمای فارسی بزند امکانش نبود. حتی فیلمهای امیر نادری، کیمیایی، تقوایی هم بسیار متفاوت تر هستند. این نوع سینما که نمیدانم اسمش را سینمای روشنفکرانه یا ریتم کند میگذارند بیخودی به وجود نیامده است و معنا دارد.
«پسر مریم» در سال ۱۳۹۵ پس از حدود ۲۰ سال در جشنواره «اسلام» در دو شهر توکیو و ناگویا ژاپن به نمایش درآمد؛ جشنوارهای که در پی افزایش آمار مسلمانان ژاپن و با هدف آشنایی بیشتر مردم ژاپن با دین اسلام برگزار میشد و در آن دوره فیلمهایی از آمریکا، هند، مصر، مراکش، لبنان، تونس و تایلند هم برای نمایش در این جشنواره انتخاب شده بودند.
نمایش فیلم «پسر مریم» در جشنواره واتیکان و چند جشنواره فیلم مذهبی دیگر در ایتالیا هم مورد توجه قرار گرفته بود و به عنوان فیلمی با پیام همزیستی و گفتگوی فرهنگها از سینمای ایران شناخته میشد.
همچنین همزمان با اولین سالگرد واقعه ۱۱سپتامبر، زمانی که در افکار عمومی جهان، نسبت به ایران و مسلمانان مواضعی منفی وجود داشت، این فیلم در قالب برنامهای باعنوان «گفتوگوی فرهنگها» توسط فرشته طائرپور در مقر سازمان ملل و سپس چند مرکز مهم فرهنگی و دانشگاهی دیگر در چند ایالت امریکا، به همراه چهار فیلم ایرانی دیگر به نمایش گذاشته شد. یک مرکز فرهنگی در امریکا نیز در همان سال، هزار نسخه DVD از این فیلم را برای نمایش در دبیرستان های امریکا خریداری کرد و در برنامه آموزشی خود قرار داد.
«پسر مریم» که در روستای گولان و شهر ارومیه ساخته شده، توسط عزیز ساعتی فیلمبرداری شده و تدوین آن را نیز حسن حسندوست برعهده داشته است.
محسن فلسفین، رافیک ترگابریلیان، زلیخا شاداب، پروانه مظهری، سیدهادی نائینیزاده، سیدعلی سیدمحمدی، علی حسین محمدحسنی، آلیک قریبیان و اما الکسانیان بازیگران این فیلم هستند.
جبلی حدود پنج سال پس از ساخت این فیلم، «خواب سفید» را هم کارگردانی کرد.
ایسنا آماده توضیحات دست اندر کاران فیلم جدیدی است که به همین نام از شورای پروانه ساخت مجوز گرفته است.
ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- درخواست از وزیر ارشاد برای تعطیل نکردن انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران/ حمید جبلی: ما در حال زندگی با مرگ هستیم!
- با اجرای نمایش «عشق روی خر پشته» حمید جبلی؛ آیین نکوداشت زندهیاد رضا ژیان در تالار قشقایی تئاتر شهر برگزار میشود
- پینگ پنگِ یکنفرهی ایرج طهماسب!/ نگاهی به برنامه «مهمونی»
- «مریم و میتیل»؛ پیوند رویا و زندگی/ سینمای کودکان و نوجوانان ایران
- حمید جبلی با یک کتاب در رادیو
- پروانه ساخت سه فیلم صادر شد
- فاطمه معتمدآریا از حضورش در سینما گفت/ نقش دختر لر برایم هدیه الهی بود/ بازی نکردن در «مادر» تنها افسوسی است که دارم
- همایون اسعدیان از چگونگی ساخت «مرد آفتابی» میگوید/ فایل صوتی
- یادنامه حمید جبلی برای کشاورز/ محمد علی خان مُردن هم دل خوش میخواهد!
- شوخی همایون اسعدیان با حمید جبلی و ایرج طهماسب در سریال لحظه گرگ و میش
- حمید جبلی نمایشگاه عکس برگزار میکند
- «کلاه قرمزی» جمعه ها روانه آنتن میشود
- دلنوشته حمید جبلی برای سالگرد درگذشت عروسکگردان کلاه قرمزی
- اکران مجدد کلاه قرمزی و پسر خاله در تهران پس از ۲۳ سال
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند
- یک کارگردان دیگر به دفاع از «جوکر ۲» برخاست؛ منتقدان احمق بمیرید!
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- درباره نمایش «کاتیوشا»؛ تکنیک در میدان رنگ
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- با همکاری همراه اول و وزارت بهداشت؛ برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با رویکردی نوین اجرایی میشود
- «لیلای بیمجنون» تمدید شد
- نگاهی به آخرین ساخته کیانوش و فرزاد دالوند؛ شنگول و منگول، از قدیم تا امروز
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- برترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب ۱۰۰ منتقد سینمایی
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- سویه پنهان ضد قهرمان؛ «خانواده خلج» حاصل ۴ سال فیلمبرداری است
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است