مالکان سینما پارس پس از چند سال تعطیلی آن را به صورت یکجا به فروش میرسانند.
به گزارش سینماسینما، سینما «پارس» یکی از سینماهای قدیمی تهران در میدان انقلاب است که تاسیس آن به دهه ۴۰ خورشیدی برمیگردد و اسماعیل کوشان یکی از مالکان اولیه آن شناخته میشود. این سینما که در گذشته «یونیورسال» نام داشت، از دهه ۶۰ تاکنون در اختیار چند مالک دیگر بوده که دو نفر از آنها از سینماگران شناخته شده یعنی مرتضی و مصطفی شایسته هستند و بخشی از سینما در تملک آنهاست.
سینما پارس همانند بسیاری دیگر از سالنهای سینمایی با شیوع کرونا درگیر رکود شدند و با وجود آنکه در ابتدا تلاشهایی برای متوقف نشدن فعالیت آن صورت میگرفت اما سرانجام سینما «پارس» هم به سرنوشت بسیاری از سینماهای تکمنظوره و تک سالنه دچار شد و سالهای گذشته را در تعطیلی گذراند.
به تازگی مالکان سینما پارس – که شنیده میشد درخواست تغییر کاربری آن را به وزارت ارشاد ارائه داده بودند – اعلان رسمی فروش را به سر در سینما زدهاند.
اگرچه این سینما همانند سینما عصر جدید که مدتی قبل اعلان فروش آن هم نصب شده بود، برای سینمادوستان خاطرات زیادی را به یاد میآورد اما مالکان این نوع سینماها و نیز برخی کارشناسان فرهنگی معتقدند که شرایط، چارهای دیگری جز فروش باقی نمیگذارد بخصوص وقتی از سوی دستگاههای متولی حمایتی صورت نمیگیرد. درباره سینما پارس گفته میشود که دلایل متعددی سبب فروش آن شده، از جمله نبود یکسری امکانات لازم برای مردمی که بخواهند برای تماشای فیلم به مرکز شهر بیایند و نیز وجود بیش از ۱۰ سالن سینما در کنار هم (۵ سالن سینما مرکزی، ۲ سالن سینما پارس و ۴ سالن سینما بهمن).
البته به نظر میرسد تعطیلی این سینماها بر کاسبان مجاور هم بیتاثیر نبوده؛ تا جایی که یکی از مغازهداران اطراف این سینما دو سال قبل به ایسنا گفته بود: تعطیلیِ این سینماها، دیگر فروشگاهها را مستقیماً تحتالشعاع قرار داده است. بالاخره روزی روزگاری است که دانشجوها از این خیابان و میدان گذر میکنند و هرجا هم که مردم از آن عبور کنند، زنده خواهد بود اما از زمانیکه دانشگاهها تعطیل شد و ویروس کرونا همهجا را فرا گرفت، چراغِ سینما هم در اینجا خاموش شد.
سینما پارس در حالی به فروش گذاشته شده که از چند سال قبل سینما «مرکزی» هم که در مجاورت آن قرار دارد تعطیل شده و احتمالا دور نیست زمانی که خبر فروش آن هم منتشر شود. در این میان، پرسش این است که نقش وزارت ارشاد برای حفظ چنین سینماهایی چیست؟ آیا متولی اصلی سینما در کشور هیچ راهکاری برای جلوگیری از تعطیلی این سینماها و استفاده از آنها – حتی در مشارکت با مالکانش – ندارد؟ آیا این امکان وجود ندارد که به جای پیگیری وعده دولت قبلی برای ساخت مکانی مخصوص برگزاری جشنوارههای فیلم در مرکز شهر، این سینماها به شکلی دیگر بازسازی و تجهیز شوند تا اعتراض کمتری از خانه به دوشی جشنوارههای فیلم شنیده شود؟
در این زمینه دو سال قبل امیرحسین علمالهدی – کارشناس سینما – در بخشی از یاداشت خود برای ایسنا نوشته بود: «سیر خزنده تعطیلی سینماهای لالهزار که از اواخر سال ۱۳۷۰ آغاز شد، در دهه ۹۰ به خیابان انقلاب و میدان ولیعصر و سینماهایش رسید و الان تبعات این سیر خزنده در حال خودنمایی است و اپیدمی کرونا نیز توانست سرعت این سیر خزنده را بیشتر کند تا سینمای ایران متوجه این نکته باشد که سینماداری یک فعالیت منفک از تولید است و امکان وصل حیات و ممات سینماداری به سیاستهای تولید و مصرف فیلم داخلی یک سیاست سرتاسر اشتباه و مرگآور (تعطیلی سینماها) است. امیدوارم بر من خرده نگیرند دوستان سینمایی که تولید مهمتر است از سینماداری، در صورتی که سینماداری مثل هر فعالیت استاندارد توزیع و فروش محصول، مختصات منطقی عرضه و تقاضای بازار را در خود دارد و نه مختصات خاص مشتریمداری به سبک تولید و مصرف محصولات داخلی! براین اساس فرونشستهای سینمایی (تعطیلی) بیشتری را در آینده با این سبک و سیاق علم اقتصاد داخلی سینما در پیش خواهیم داشت…»
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینماهایی که آماده کوبیدن میشوند
- سخنگوی انجمن سینماداران خبر داد؛ هفت سینمای تهران مجوز تغییر کاربری گرفتند
- در یک سال گذشته اتفاق افتاد؛ ۲۰ سینما درخواست انحلال یا تغییر کاربری دادهاند
- سینما عصر جدید اراک در آستانه تعطیلی/ مدیر سینما: از صبح تا ۱۱شب در سینمای بیمخاطب بنشینیم که چه شود؟
- همه چیز درباره تغییر کاربری سینماها
- افزایش درخواست تغییر کاربری سینماها در موج چهارم کرونا
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- متوهمی به نام «اون»!
آخرین ها
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد
- اکران نوروزی ۴ مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
- حامد رحیمینصر «ترومای آقای ایکس» را روی صحنه میبرد
- مجوز ساخت غیرسینمایی برای ۵ فیلمنامه صادر شد
- بازیگر نقشهای اکشن تایید کرد؛ دواین جانسون در فیلم اسکورسیزی بازی میکند
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- اکران آنلاین «بچه زرنگ» از ۵ فروردین
- میزبانی عمارت نوفل لوشاتو از بیش از ۵۰ هزار مخاطب در سال ۱۴۰۳
- بیست و یکمین جشنواره تصویر سال در ایستگاه پایانی/ برگزیدگان معرفی شدند
- هومن عظیمی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی شد
- درباره سریال جاسوسی «سازمان »با تم روانشناختی
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره هپی ولی آمریکا