پیمان معادی بر این باور است که طی تعامل مدیران سینمایی با سعید روستایی و دور میز نشستن و گفتوگو، مشکلی برای اکران «برادران لیلا» وجود نخواهد داشت و مسائل ایجاد شده، حل میشوند.
به گزارش سینماسینما، بازیگر، کارگردان و نویسنده سینمای ایران جمعه شب سوم تیرماه با حضور در لایو اینستاگرام به پرسشهای کیوان کثیریان منتقد باسابقه سینما درباره جشنواره کن و فیلم «برادران لیلا» پاسخ داد.
معادی در ابتدای لایو در پاسخ به اینکه آیا فیلم بدون اصلاحاتی که از سوی مدیران سینمایی مطرح شده بود به جشنواره کن و در ادامه به جشنواره مونیخ رفت، چنین پاسخ داد: «من در ایران نیستم و با همه ارتباط ندارم و وقتی سرم شلوغ است خیلی فرصت پیگیری ماجرا را ندارم؛ ارتباط من با سعید روستایی و جواد نوروزبیگی بود و گفتههای من براساس صحبتهایی است که از این دو نفر و یکی دو نفر دیگر از عوامل تولید شنیدهام. ظاهرا فیلم وقتی ساخته میشود به مدیران در ارشاد نشان داده میشود و آنان مسائلی روی فیلم داشتند که من فهرست آن مسائل را دیدهام. به لحاظ تعداد مورد، بیش از نصفی از موارد از سوی کارگردان انجام شد، اما تعداد با اهمیت متفاوت است و مسائل مهمتری بوده که باید از فیلم درمیآمده، اما درنیامده. دوستان میگویند به دلیل ضیق وقت و نزدیک بودن به زمان جشنواره و تحویل نسخه نهایی فرصت انجام این کار نشده است. حتی نسخه ارسال شده به کن از نظر فنی مشکل داشته برای اینکه فرصت کافی وجود نداشت.»
او ادامه داد: «پس از بازگشت از کن نامهای زده میشود و سازندگان فیلم میگویند حاضرند اصلاحات را انجام دهند، اما به دلیل حواشی که برای فیلم ایجاد شده بود، علاوه بر آن حواشی خود جشنواره کن و در ادامه بدشانسیهایی که ما امسال به دلیل اتفاقات همزمان در کن داشتیم؛ اینها موجب شد که ارتباط دو گروه سازمان سینمایی و سازندگان فیلم به درستی برقرار نشود. بلافاصله جشنواره مونیخ متقاضی شد و چون فرصت تعامل به وجود نیامد، تغییرات اعمال نشد و فیلم به مونیخ رفت.»
معادی بر این باور است که در نهایت تغییرات صحبت شده روی فیلم اعمال خواهد شد و گفت: «من فکر میکنم تغییرات را اعمال کنند و حتما هم این کار را میکنند، فقط ماجرا نباید به اینجا میرسید. اینکه گفته میشود فلانی نباید مصاحبه میکرد و باید بین خودشان حل میکردند یا باید زودتر سر میز مینشستند و با مسئولان سینمایی صحبت میکردند، درست است تا بحث اینکه موضوع زیر دست سازمان دیگری رفته مطرح نمیشد؛ چون ما سازمان سینمایی و خانه سینما را میشناسیم و هر مسالهای که داریم مایلیم در این بخش حل کنیم. اینکه ماجرا دست یک گروه دیگر بیفتد و ما مجبور باشیم با آنان صحبت کنیم، اصلا شیوهای نیست که بلد باشیم و ادبیات آنان را بدانیم.»
معادی در جمعبندی این بخش گفت: «آنطور که گفته میشود، ممیزیهایی باید انجام میشد که نشده و باید بشود و میشود. مگر در همه این سالها راه دیگری بوده؟ چارهای نداریم. مگر در این سالها فیلم بدون ممیزی و سانسور داشتهایم؟ مساله این است که سعید روستایی در جلسه پرسش و پاسخ گفته بین توقیف و سانسور، توقیف را انتخاب میکند. این حرفی است که شاید به نظر قلدرمآبانه بیاید، اما کدام فیلمسازی دوست دارد فیلمش ممیزی شود؟ کدام فیلمسازی وقتی با او صحبت از ممیزی میکنند با کمال میل میپذیرد؟ مگر ما به سکته نرسیدیم و دو سال دو سال، دنبال پرونده فیلمهایمان نرفتیم؟ آخر سر با حرف زدن مشکل را کردیم. در حال حاضر هم با سعید روستایی باید این تعامل صورت بگیرد و او را دعوت کنند و صحبت کنند تا تغییراتی که از نظر من صدمهای به فیلم وارد نمیکند، اعمال کند و مشکل برطرف شود.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یادداشت محمد حقیقت در مجله «پزیتیف»/ ایران، بهسوی سینمای اورژانسی
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مدیر جشنواره برلین راهی جشنواره ایتالیایی شد
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- نگاهی به «صورت زخمی»(۱۹۸۳) به مناسبت ۸۴ سالگی برایان دی پالما/ دنیا از آنِ توست!
- برندگان اسکار دانشجویی اعلام شدند
- «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی، بهترین فیلم شمال آمریکا شد
- «ویلای موروثی» از فردا در پلتفرمهای پخش آنلاین/ روایتی از زندگی یک باغبان
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «ئی.تی.» با صدای محمدرضا غفاری
- اختتامیه هفته پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما / گزارش تصویری
- ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- بدرقه پیکر صدرالدین حجازی به خانه ابدی
- برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی؛ ایسلند، کنیا، نپال و فنلاند نمایندگانشان به اسکار را معرفی کردند
- رونمایی از دو کتاب فیلمهای محبوب زندگی من و مخمصه۲ / گزارش تصویری
- افتتاحیه سریال بازنده / گزارش تصویری
- پس از ۳ سال؛ «برف آخرِ» امین حیایی به سینماها میآید
- حضور همراه اول در سومین نمایشگاه رصتا
- اکران فیلم کلینت ایستوود و احتمال وداع با دنیای فیلمسازی
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- «جهان غیرموازی» در لندن و بوداپست اکران شد
- «گُم، میان منزویترین زاویه» از امروز روی صحنه میرود
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- برندگان جوایز امی ۲۰۲۴ اعلام شد/ رکوردشکنی سریال «شوگان» با کسب ۱۸ جایزه در امی
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- دیپلم افتخار جشنواره اسپانیایی برای «پتتیک»
- نشست بررسی آسیبهای سینمای ایران / گزارش تصویری
- نشست بررسی سیمای مستقل ایران / گزارش تصویری
- معرفی بستههای ویژه همراه اول بهمناسب هفته وحدت
- کهنترین شرح جامع مثنوی معنوی مولانا منتشر شد