حالا هم عیاری میخواهد به واقعیت صرف وفادار بماند. جالب است او در گفتوگوی اختصاصی خود با «شرق» که در سالنامه ١٣٩۵ چاپ شده است، در برابر این سؤال که «کاملا مشخص است سادگی فیلم آگاهانه است. هرچه هنر کاملتر باشد به موجزترین شکل بیان میشود. آنقدر علاقه و پایبندیتان به واقعیت در شما قوی بود که از کلاهگیس برای موهای زنان استفاده کردید. به نظرم آنقدر این ایده عجیب است که حتی در ذهن آدم هم تصور ساخت چنین فیلمی خطور نمیکند؛ چون تابویی قوی است. با شرایط فیلمسازیای که در ایران داریم، چطور از این مرحله گذشتید و حتی به مرحله اجرا رسیدید؟»، پاسخ داد: «وقتی فیلم «تنوره دیو» را سال ١٣۶٣ میساختم، حتی قبل از آن در فیلمهای دیگری که میدیدم که بازیگر در خلوت نزد محارمش هم روسری به سر دارد، دچار انزجار میشدم و فکر میکردم وقتی قدم اول را غیرواقعی شروع میکنیم، چطور میتوانیم مدعی باشیم در قدمهای بعدی فیلمی رئالیستی میسازیم که متکی بر راستگویی و حقیقتگویی باشد. به نظرم همه اینها جعلی بود. عاقبت «تنوره دیو» ساخته شد. کیانوش عیاری در باره ساخت فیلمهای پیشینش و استفاده از حجاب در فیلم گفت در فیلم «آن سوی آتش»، عاطفه رضوی دختری از عشایر عرب است. طبیعی است که اینها مدام روسری به سر داشته باشند. این فیلم هم به یمن شرایط داستان، مشکلی در این زمینه نداشت؛ اما وقتی نوبت به فیلمهای بعدی من رسید، خفت و خواری برای من شروع شد تا زمانی که سریال «روزگار قریب» ساخته میشد و من فرح، شمس و پرستاران بیمارستان در سال ١٣۵١ را با روسری نمایش میدادم. از این غیرواقعیتر؟ حتی از کسانی که برای من سر صحنه چای میآوردند هم خجالت میکشیدم که فرح پهلوی را با روسری نشان میدهیم. جالب است همکار بسیار عزیزی انتقاد کرده بود که چرا باید این کار را کرد. شنیدن این حرف از تماشاگر ایرانی که پذیرفته این یعنی واقعیت، عجیب است. چرا این یعنی واقعیت؟ این عادت بخش نادرستی از زندگی ماست. من اگر در خانهام پردههای مندرسی داشته باشم؛ اما خودم به آنها عادت کرده باشم، میهمانی که به منزل من میآید، بلافاصله توجهش به پردههای مندرس منزلم جلب میشود. آیا این عادت را باید تحسین کنیم؟ پس نگاه بقیه چه میشود؟
هرچند پیش از این هم عیاری تجربه استفاده از کلاهگیس برای بازیگران را در فیلمهایش داشته است. او در گفتوگویی با «اعتماد» ضمن تأیید این نکته، گفت: «خودم سه بار این تجربه را در فیلمهای «دو نیمه سیب»، «بودن یا نبودن» و فیلم «بیدار شو آرزو» داشتم که خانم مرجانه گلچین، مرحومه لوریک میناسیان و بهناز جعفری هم در بخشی از این فیلمها با پوستیژ ظاهر شدند. در فیلم «بودن یا نبودن» یک صحنه ١۵ثانیهای، «دو نیمه سیب» دو دقیقه و «بیدار شو آرزو» حدود سه دقیقه با این چهره ظاهر شدند اما خب اینها مسلما برایم کافی نبود».
در این مسیر تاکنون برخی مراجع درباره استفاده از کلاهگیس در فیلمها و سریالها نظر دادهاند؛ از جمله آیتالله بهجت: از کلاهگیسی استفاده کنند که مصداق زینت نباشد/ آیتالله تبریزی: اگر در تهیه فیلم، اختلاط مرد و زن به نحوی باشد که موجب تحریک شهوانی است جایز نیست؛ چه با کلاهگیس باشد یا نباشد/ آیتالله خامنهای: کلاهگیس حکم موی سر را ندارد لکن اگر زینت محسوب شود یا موجب جلب توجه نامحرم گردد باید نزد نامحرم پوشانده شود/ آیتالله سیستانی: مطلقا جایز است، ولی اگر زینت به حساب بیاید باید بپوشاند و…
حالا در این موقعیت، کمترین کاری که یک مسئول دلسوز در سینما میتواند انجام دهد این است که به فیلمسازی که فیلمی سالم و درعینحال جدی ساخته کمک کند تا فیلمش بدون واسطه ازسوی مردم مورد قضاوت قرار گیرد و اکران شود. یعنی همین کاری که الان مسئولان تلویزیون در حمایت سریال «نفس» میکنند؛ ادامه نمایش سریال.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با کیانوش عیاری/ اگر این سینما فروش داشته باشد غیرطبیعی است
- گزارش تحلیلی درباره اکران فیلمهای خارجی در ایران/ مردم حق دارند فیلمهای خوب دنیا را روی پرده ببینند اما…
- رجبی فروتن: «کاناپه» و «قاتل و وحشی» با چالشهای جدی و آشکار فقهی روبهرو هستند/ شاید یک قرائت جدید از فقه مشکل را حل کند
- توضیحات تهیهکننده «روزهای ابدی» درباره استفاده از کلاه گیس/ بازیگران ارمنی بودند
- کاناپه در کمد، روزهای ابدی روی آنتن
- بازیگر جوان فیلم «کاناپه» درگذشت
- تهیه کننده های خیابانهای آرام وگزارش یک جشن پی گیر اکران فیلمشان نبودند/خانه پدری دیگر مشکلی برای اکران ندارد
- طعنه و کنایه هوشنگ گلمکانی: کلاهگیس در «گاندو» مجاز است و در «کاناپه» نه؟
- ادامۀ ماجرای «کاناپه» این بار با فیلمسازان
- کاناپه؛ بسط زمان، قبض موقعیت/نوشتاری از مهرزاد دانش
- عیاری :«کاناپه» در خواب زمستانی بود؛ چه چیزی باعث عصبانیتشان شد؟/ گروه هنرو تجربه گروه بسیار ارزشمندی است
- بایگانی «کاناپه» و فقدان «خلاقیت» در مدیریت
- تدارک تلویزیون برای نوروز/ نمایش ۱۳۳ فیلم سینمایی در تعطیلات
- حضور دو فیلم ساز زن ایرانی در جشنواره آمریکایی
- از ارزش فیلم «نفس» کم نشده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد *
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
- یادبود عباس کیارستمی در «شکوه سینما»/ بیلگه جیلان: کیارستمی روشِ فیلم ساختن را دگرگون کرد
آخرین ها
- فیلم ایناریتو با بازی تام کروز در بریتانیا ساخته میشود
- «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»؛ گفتوشنود با شبحی از گذشته که خیال رفتن ندارد
- پرویز ربیعی و فیلم سینمایی «شبکه» در بیست و پنجمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- در آستانه برگزاری آیین اختتامیه؛ نامزدهای جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- استیون اسپیلبرگ، اسپایک لی و کن برنز مدال ملی هنر میگیرند
- فراخوان عمومی تامینکنندگان تجهیزات تولید داخل
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد؛ ابعاد پرونده قتل داریوش مهرجویی روشن است
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- دبیر پنجمین جشنواره فیلم کوتاه موج انتخاب شد
- یادبود عباس کیارستمی در «شکوه سینما»/ بیلگه جیلان: کیارستمی روشِ فیلم ساختن را دگرگون کرد
- چرا باید این روزها فیلم «آر یو والیبال» را ببینیم؟
- درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد *
- بازدید معاون فراجا از غرفه همراه اول در نخستین روز نمایشگاه ایپاس
- «آبی روشن» در جستجوی هویت ایرانی
- یک تقدیر از فیلمساز مجارستانی/ بلا تار از جشنواره توکیو جایزه دستاورد میگیرد
- پوستر جشنواره «دیدار» رونمایی شد
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
- حضور همراه اول در ایپاس ۲۰۲۴ با ارائه سرویسهای نوین ارتباطی
- «پایان خوش» برای بازنشستگی/ برنده ۲ نخل طلا و یک اسکار دیگر فیلم نمیسازد
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- معرفی مدیران بخشهای سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی
- کاهش بیسروصدای فروش برخی فیلمها؛ «زودپز» صدرنشین گیشه سینما در هفته گذشته
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- «پرسهزنی در سکوت شهر»؛ گوشهای از زندگی و آثار مرتضی نعمتالهی
- «این جَمعیت قابل کُنترل» در بلغارستان
- راهیابی «النگو» به جشنواره مورد تایید اسکار
- استاد شفیعی کدکنی تندیس تقدیر هادی خانیکی را اهدا کرد/ او شخصیتی چند ساحتی است