تمامی فیلمهای برگزیده شده برای بازبینی به اداره نظارت ارائه شدند و طبیعی است که این نهاد نظارتی باید آنها را بازبینی می کرد. هم فیلمهای اول و هم فیلمهای بخش مسابقه توسط اداره نظارت دیده می شوند.
به گزارش سینماسینما، اعلام ناگهانی لیست فیلمهایی که برای بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر برگزیده شده اند آن هم در ساعاتی نزدیک به نیمه شب یکشنبه، دو شگفتی بزرگ برای سینماگران و اهالی رسانه رقم زد.
شگفتی اول از این نظر که بعد از مدتها دبیرخانه جشنواره به جای آن که منتظر لو رفتن لیست از طرق غیررسمی بنشیند به صورت کاملا رسمی و زودتر از منابع غیررسمی خبر را منتشر کرد که البته این جای تحسین دارد.
اما شگفتی دوم وقتی رقم خورد که معلوم شد برخی فیلمهای متعلق به چهره های شناخته شده کارگردانی یا بازیگری در این فهرست حضور ندارند. از جمله این فیلمهای آثاری بودند چون “دراکولا”(رضا عطاران)، “فراری(علیرضا داوودنژاد)”، “رگ خواب”(حمید نعمت الله)، “نیم رخ ها”(ایرج کریمی) و “سایه های موازی”(اصغر نعیمی) که برخی از آنها نیز اتفاقا در شمار آثاری بوده اند که می توانستند گرمابخش تنور جشنواره باشند.
* تنها یک عضو هیأت انتخاب به شرط اینکه نامش فاش نشود حرف زد
خبرنگار «نسیم آنلاین»، برای دانستن درباره علت انتخاب نشدن این فیلمها تقریبا با هر ۷ عضو هیأت انتخاب تماس گرفت و در این بین ۴ عضو به تماسهای مکرر پاسخ ندادند، ۲ عضو از این گفتند که مجاز نیستند درباره آثار به صورت موردی حرف بزنند و تنها یک عضو هیأت انتخاب بود که با شرط اینکه نامش فاش نشود درباره این آثار توضیح داد.
این عضو هیأت انتخاب که معلوم بود روزهای پرمشغله ای را هم در هیأت انتخاب گذرانده در ابتدا با بیان اینکه بنا نبود شب سیزدهم دی ماه این لیست رسانه ای شود آن را یک پلتیک از سوی دبیر جشنواره دانست و به «نسیم آنلاین»، گفت: به هر حالی دبیر جشنواره این بار به جای اینکه منتظر بماند تا شایعه سازان خبرسازی کنند خودش پیشتاز شد و همه را سورپرایز کرد.
*”رگ خواب” و “فراری” نرسیدند
وقتی درباره فیلمهای مختلفی که رد شده اند از این عضو هیأت انتخاب پرسیدیم وی بیان داشت: فقط دو فیلم به هیأت انتخاب نرسیدند که این دو فیلم هم “رگ خواب” و “فراری” بودند. ما اصلا این دو فیلم را ندیدم که بخواهیم قضاوتی درباره آنها داشته باشیم؛ درباره اینکه نرسیدن فیلمها به دلیل کامل نبودن آنها بوده یا عدم علاقه برای قضاوت شدن باید بگویم هر دو فیلم فرم شرکت در جشنواره را پر کرده بودند و این یعنی اینکه می خواستند حضور داشته باشند اما نشد.
*”دراکولا” کیفیت لازم را نداشت
این عضو هیأت انتخاب درباره رد شدن “دراکولا” از هیأت انتخاب گفت: به هر حال نسخه ای که هیأت انتخاب از “دراکولا” دید نسخه کاملی نبود و براساس این نسخه هم فیلم واقعا کیفیت لازم برای حضور در بخش مسابقه را نداشت و با اکثریت آرا رد شد. شاید اگر نسخه کامل میرسید شرایط فرق می کرد.
*تمام فیلمها باید توسط اداره نظارت بازبینی شود
شائبه های حذف برخی از آثار واز جمله “خشکسالی و دروغ” به دلیل ممیزی که پیشتر نسیم آنلاین از آن خبر داده بود، دیگر پرسش نسیم آنلاین از این عضو هیأت انتخاب بود که وی درباره آن گفت: تمامی فیلمهای برگزیده شده برای بازبینی به اداره نظارت ارائه شدند و طبیعی است که این نهاد نظارتی باید آنها را بازبینی می کرد. هم فیلمهای اول و هم فیلمهای بخش مسابقه توسط اداره نظارت دیده می شوند.
*ممیزی کار ما نبود
این عضو هیأت انتخاب درباره حذف آثاری چون “سایه های موازی” که شنیده شده گرفتار اشارات سیاسی موجود در خود شده اند هم بیان داشت: نمی خواهم فیلم به فیلم حرف بزنم اما ما فقط براساس کیفیت ساختاری-محتوایی آثار به انتخاب دست زدیم و ممیزی کار ما نبود.
منبع: نسیم آنلاین

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره فیلم فجر به مثابه معیار کیفی فیلمها
- معرفی هیات انتخاب جشنواره فیلم کودک
- عماد افروغ در گفتوگو با سینماسینما: حضور دو فیلم شعله ور و امپراطور جهنم در جشنواره امسال برای من هم سوالبرانگیز است
- اختصاصی سینماسینما/ افروغ: کارت پرواز و یه وا در بخش مسابقه بودند، نمی دانم چه اتفاقی افتاده
- علمالهدی: جشنواره فجر متناسب با ایام فاطمیه باشد/ ژست هنرپیشهها تکرار نشود
- داوران بخش «جلوهگاه شرق» معرفی شدند/ گلاب آدینه در جمع داوران جشنواره جهانی فیلم فجر
- تحلیل کیوان کثیریان درباره جوایز جشنواره سی و چهارم / فیلم – بخش دوم
- تحلیل کیوان کثیریان درباره جشنواره سی و چهارم / فیلم – بخش اول
- ۱۰ نکته خواندنی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر
- با هنرمندانی که به تیپ ما نمیخورند تعامل دارم!/ فیلم منتخب نماینده مجلسی که گفت فیلم نمیبیند
- پاسخ یکی از داوران جشنواره فجر به یک سئوال/ چرا فیلمهای تبریزی و موتمن جایزه نگرفتند؟
- به روایت یک شاهد عینی / جشنواره فجر و کیفر خواست نسل امروز از نسل قدیم
- بهترین های جشنواره سی و چهارم از نگاه نویسندگان “سینماسینما”
- تلویزیون مردم را به شبکههای مجازی کشاند
- گزارش تصویری از اختتامیه جشنواره سی و چهارم فیلم فجر -۱
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «کاپیتان من»؛ چالشهای تولید فیلم علمی که ۴ سال به طول انجامید
- صنعت سینما نیازمند ادبیات است
- رونمایی از مستند زندگی علی انصاریان
- جایزه بهترین فیلم مستند توریستی برای «قلب تپنده خاورمیانه»
- واکنش منافقین به سرهنگ ثریا چه بود؟
- درباره انتقاد شدید کارگردان چرا گریه نمی کنی از فیلمیران پخش کننده فیلمش
- داستانت در جشنوارهات/ سومین جشنواره فیلم دریای سرخ عربستان سعودی و وضعیت منطقه
- جایزه بهترین بازیگری جشنواره هلند به محمد نظرعلیان رسید
- معرفی فیلمهای ۳ بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- محمد حمیدی مقدم: آغاز دوره تحول در سینمای مستند/ مستند مهمترین و استراتژیکترین بخش سینمای کشور است
- صدور کیفرخواست متهمان پرونده قتل مهرجویی و همسرش
- فیلمی که به اسکار معرفی نشد؛ «آناتومی یک سقوط» جوایز آکادمی فیلم اروپا را درو کرد
- برترین فیلمهای سال ۲۰۲۳ به انتخاب منتقدان مجله «سایت اند ساوند»/ فیلم اسکورسیزی در صدر
- فوت بازیگر فیلم «داستان عشق»/ رایان اونیل درگذشت
- گفتوگو با علیرضا معتمدی کارگردان «چرا گریه نمیکنی؟»/ تروما را به تجربه خلاقه و رهاییبخش تبدیل کردم
- برگزاری مجمع عمومی فوقالعاده صاحبان سهام همراه اول
- اکران آنلاین «اینان» آغاز شد
- رقابت «ایساتیس» در سه جشنواره جهانی
- در رونمایی از ۲ کتاب سینمایی مطرح شد؛ دیالوگها برگرفته از زندگی است/ بومی سازی شخصیت شناسی
- شبهای مستند با «جام حسنلو» در موزه سینما آغاز میشود
- «خانواده آقا بابک» در جشنواره مورد تایید اسکار
- نمایش «موشها» در تماشاخانه دا
- گزارش اقلیت اسپیلبرگ و پیام دوربینهای مشهد/یادداشتی از افشین امیر شاهی
- جشنواره عربستانی به فیلم ایرانی جایزه داد
- «متری شیش نیم» در میان آثار سال سینمای بریتانیا
- ادای احترام جشنواره کرالا به مهرجویی و گلستان
- رقابت ادامهدار کمدیها و گیشه ۸۰۰ میلیونی سینما
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- در دو بخش سینمایی و تلویزیونی؛ موسسه فیلم آمریکا بهترینهای سال را برگزید/ تداوم پدیده باربنهایمر
- آغاز اکران آنلاین «بیمادر» از امشب