طی چند روز گذشته بعد از پخش یکی از قسمت های «خندوانه» اتفاق جالب و مهمی رخ داد که قابل تأمل است.
به گزارش سینماسینما، در روزهای گذشته اتفاقی در جامعه رخ داد که از یک جهت بسیار جالب و آموزنده بود؛ برنامه پربیننده تلویزیونی «خندوانه» وقتی که آدرس سایت اهدای عضو را در پایین صفحه تلویزیون زیرنویس و مجری برنامه هم آن را اعلام کرد، به یکباره سیل ثبتنامکنندگان به این سامانه اینترنتی جاری شد.
این استقبال تا جایی بود که سه روز پس از معرفی این سامانه، بیش از ۶٨هزار نفر برای اهدای عضو و در ٣۶ ساعت ٢۴٢ نفر بهعنوان سفیر اهدای عضو ثبتنام کردند.
آماری که برای خود اداره شبکه فراهمآوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت هم شوکآور بود. در پی این رویداد گفتوگویی با رئیس شبکه فراهمآوری اعضای پیوند وزارت بهداشت ترتیب داده شد که او در بخشی از اظهارات خود گفت: «حالا پس از پخش برنامه «خندوانه»، هر ساعت بهطور متوسط یکهزار مورد ثبتنام داریم که اگر ساعتهای خواب را حذف کنیم، عدد خیلی بالایی به دست میآید…. ما به طور کلی هفتهای یک تا دو سفیر اهدای عضو داریم اما پس از پخش برنامه «خندوانه»، در ٣۶ ساعت، ٢۴٢ نفر بهعنوان سفیر ثبتنام کردند؛ این در حالی است که برای پذیرش ثبتنام این سفیران باید متنی را مطالعه کنند و امتحانی را به صورت اینترنتی بدهند و اگر قبول شدند، عضویتشان پذیرفته میشود که این روند برای این افراد طی شد.»
اهمیت اهدای عضو بر کسی پوشیده نیست؛ نه تنها اهدای عضو بلکه هدیه خون نیز اقدامی اخلاقی و دگرخواهانه است که یکی از شاخصهای مهم برای سنجش وضعیت اخلاقی و داوطلبی یک جامعه است. پرسشی که پس از این رویداد برای هر ناظری به وجود میآید این است که اگر صداوسیما تا این حد اثرگذار است، پس چرا در حوزههای دیگر با مشکلات گوناگونی مواجه هستیم و این رسانه هیچگاه نمیتواند اثرگذاری درخوری در آن حوزهها داشته باشد. بهطور مشخص در حوزه سیاست، اقتصاد و مسائل آسیبهای اجتماعی و حتی فرهنگی با ضعف اثرگذاری رسانه ملی مواجه هستیم. به همین دلیل نگاه مشترکی در این زمینهها در جامعه شکل نمیگیرد؛ چرا صداوسیما میتواند در ترویج و تبلیغ این اقدام خیرخواهانه و داوطلبی موثر باشد، ولی در سیاست مسیر معکوسی را طی میکند؟
پاسخ این است که اگر در سایر حوزهها نیز برنامههای صداوسیما بیطرفانه، مردمی و از طریق افراد کارشناس تهیه و ارایه شود، نهتنها تعداد بینندگان آن به لحاظ کمّی و کیفی افزایش خواهد یافت، بلکه اثرگذاری آن بیشتر و بیشتر خواهد شد و ماهواره و سایر رسانههای غیررسمی از حیث اثرگذاری به حاشیه خواهند رفت. رادیو و تلویزیونها عهدهدار وظایف و کارکردهای گوناگونی هستند، وظیفه ایجاد سرگرمی و نشاط فقط یک بخش از وظایف این رسانههاست.
وظیفه اطلاعرسانی و نیز جامعهپذیری سیاسی و… و نیز ایجاد ارتباط اجتماعی میان انواع و اقسام افراد و گروهها نیز به عهده این رسانه است. متأسفانه جامعه ما فقط ابعاد سرگرمکننده رسانههای کشورهای پیشرفته را میبیند، در حالی که از مناظرات و گزارشها و اخبار بهنسبت بیطرفانه آنان نمیتواند اطلاع چندانی داشته باشد. اتفاقاً در رادیو و تلویزیونهای دولتی آنها وظیفه سرگرمی نسبت به سایر وظایف در حاشیه هستند، به همین دلیل بیشتر آنها حتی آگهی هم بخش نمیکنند و تماماً از بودجه دولت استفاده میکنند تا عملکرد آنها تحت تأثیر آگهیدهندگان و امور تبلیغاتی قرار نگیرد؛ ولی رادیو و تلویزیون ایران چنان در آگهی گرفتن به افراط افتاده که خصوصیترین تلویزیونها هم تا این حد افراط نمیکنند. شاید گفته شود، بودجه کم دارد. ولی واقعیت این است که سازمان رادیو و تلویزیون ایران مثل چاه ویل است، هر چه پول بریزید داخلش پر و سیر نمیشود، ضمن اینکه کیفیت برنامههایش نیز بهبود پیدا نخواهد کرد، چون اصولاً اداره آن مبتنی بر اصول حرفهای نیست و افزایش بودجه آن را از مسیر درست بیشتر خارج میکند. اگر بودجه صداوسیما را در حال حاضر با دهه ۶٠ مقایسه کنید، حتی به قیمت ثابت دهها برابر شده است ولی اکنون سریال «معمای شاه» جانشین «هزاردستان» شده است که در دو قطب مخالف جذابیت و اثرگذاری و تعداد بیننده قرار دارند.
تجربه تلویزیون نشان میدهد که اگر برخی برنامهها بر اساس اصول حرفهای و ارتباطی تهیه شوند، مثل برنامه «نود» یا «خندوانه»، به راحتی میتوانند مخاطب را جذب کنند و در حوزه خود نیز اثرگذار باشند. هر چند این نوع برنامهها نیز کمابیش تحت فشار قرار میگیرند، ولی اگر در حد همین برنامهها نیز در حوزه سیاست، اقتصاد و آسیبهای اجتماعی و فرهنگ برنامه تولید و عرضه شود، تحولی شگرف در جامعه ایجاد خواهد شد. هنوز هم بسیاری از افراد مناظرههای اول انقلاب را به خوبی به یاد دارند، در حالی که مناظرههای هفته پیش تلویزیون از یاد و خاطره مردم و کسانی که آن را دیدهاند و حتی تولید کردهاند، رفته است.
بدون تردید تا وقتی که رسانه ملی اصلاح نشود و خطمشی بیطرفی و حرفهای را در همه حوزهها پیشه نکند، امکان ندارد که اعتماد عمومی در جامعه ایران بازسازی شود؛ زیرا در حال حاضر این رسانه از وضعیت مرجع خبری و تحلیلیبودن بیرون آمده و اعتماد و میزان بهرهمندی از آن نسبت به گذشته کاهش یافته است.
منبع: شهروند

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- چرا تلویزیون از مجریانش مراقبت نمیکند؟/ افول ناگهانی ستارههای تلویزیونی؛ همچنان پرسش برانگیز
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- رامبد جوان و پله فوتبالیست افسانهای
- رامبد جوان تهیهکننده فیلم کوتاه «فقط مه واقعی است!» شد
- اعتراض عضو کمیته علمی کرونا و پاسخ «خندوانه»؛ با مجوز کدام نهاد ماسکها را برداشتید؟/ مجوز شورای سلامت صداوسیما را داشتیم
- بازگشت «خندوانه» به تلویزیون از عید فطر
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- فینالیستهای خندانندهشو۳ مشخص شدند
- بازگشت جنابخان از پنجشنبه به «خندوانه»
- معجونی، ژوله و جوان داوران خندانندهشو ۳ شدند
- کلیشههایی که با بازیهای رامبد جوان شکست
- مجید ابهری رفتار شناس : با ساعت مچی رامبد جوان میتوان زندگی حداقل ۵۰دانشآموزنیازمند را تامین کرد
- آقای جبلی! صراحت بیشتری داشته باشید /یک بار برای همیشه تکلیف ۹۰ را مشخص کنید
- اینبار، ساعت گرانقیمت و ۲۱۶ میلیون تومانی رامبد جوان، جنجالی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهار کارگردان خارجی خواستار عدم نمایش فیلمشان در جشنواره فجر شدند
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای دو فیلمنامه
- «اسب قاتلین» بهترین نمایش به مفهوم مطلق شد/ چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگان خود را شناخت
- چرا جعفر پناهی اعتصاب غذا کرد/ یادداشت مهدی کوهیان، حقوقدان
- آیا دبیر احتمال بیرونقی جشنواره را میدهد؟/ فرش قرمز نداریم/ احتمال حذف سیمرغ مردمی
آخرین ها
- کارگردان به ملت رفت اما به نشست خبری نه!/ تهیهکننده «چرا گریه نمیکنی؟»: مگر بازیگران این فیلم من را به سینما آوردند؟
- رونمایی از پوستر «هوک» همزمان با رونمایی در سینمای رسانه/ ادای دینی به مردم سیستان و بلوچستان
- دوربین کوچک ذهن/ نگاهی به فیلم «افترسان»
- «مرز بیپایان» از جشنواره رتردام جایزه گرفت
- سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار میکند؛ اکران و تحلیل مستند «من تنها نیستم» و فیلم سینمایی «آرژانتین ۱۹۸۵»
- اولین تصاویر بازیگران «هوک» منتشر شد
- جعفر پناهی به قید وثیقه از زندان آزاد شد
- واکنش دبیر جشنواره فجر به انصراف برخی فیلمهای جشنواره و غیبت بازیگران مطرح
- پوستر «جنگل پرتقال» رونمایی شد
- پوستر رسمی «کت چرمی» رونمایی شد
- چرا جعفر پناهی اعتصاب غذا کرد/ یادداشت مهدی کوهیان، حقوقدان
- فیلمنت صاحب «رادیو نت» شد/ اولین شماره با «پوست شیر»
- معرفی نامزدهای «ادی»/ بهترین تدوین در کدام فیلمها دیده شد؟
- چهار کارگردان خارجی خواستار عدم نمایش فیلمشان در جشنواره فجر شدند
- نشست رسانهای «جنگل پرتقال» برگزار شد/ رسول صدرعاملی: وقتی درباره زن زندگی آزادی مینویسیم، حواسمان به خودمان باشد
- رونمایی از گریم متفاوت صابر ابر در «یادگار جنوب»
- هیات انتخاب، داوری و فیلمهای راه یافته به بخش کوتاه جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- به نویسندگی حوریه مقدم؛ کتاب آشنایی با تاریخ نمایش منتشر شد
- بستههای اینترنت و مکالمه همراه اول ویژه روز پدر
- چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر؛ حضور یازده فیلم در بخش جشنواره جشنوارهها
- داوران جشنواره برلین معرفی شدند/ گلشیفته فراهانی در لیست
- جشنواره فیلم فجر آغاز شد/ سیمرغ مردمی در بلاتکلیفی/ فیلمهای بخش کوتاه و بینالملل هنوز معرفی نشده
- رئیس سازمان سینمایی: هنر تحریمپذیر نیست
- آکادمی اسکار درباره نامزدی مشکوک تصمیم گرفت
- وزیر ارشاد: به شدت حامی تقویت شبکه نمایش خانگی هستم
- رونمایی همراه اول از بستههای اینترنت ویژه دهه فجر
- میتو به جشنواره فیلم فجر هم رسید/ رونمایی از تیزر «استاد» همزمان با نخستین نمایش فیلم
- کارگردان فیلم مطرح کرد: اهدای بخشی از عواید بلیت فروشی فیلم «ایمو» به زلزلهزدگان شهر خوی
- «اسب قاتلین» بهترین نمایش به مفهوم مطلق شد/ چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگان خود را شناخت
- «چمدان قرمز» نامزد اسکارِ بهترین فیلم کوتاه شد