بیش از پنج ماه از تغییر سکانداری بنیاد سینمایی فارابی و تمام شدن کوران دید و بازدیدها و وعدههای مشارکتی میگذرد، اما هنوز اتفاق ویژهای از تغییرات جدید علنی نشده، آن هم در شرایطی که امسال قرار است این بنیاد حداقل ۲۰ فیلم تولید کند.
به گزارش سینماسینما، از ۱۰ آبانماه سال ۱۴۰۰ که سید مهدی جوادی به عنوان مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی معارفه شد، برچند نکته در راستای مأموریتهای این بنیاد تاکید میشد که همگی نشان از سالی پرتکاپو برای این بنیاد بود.
از آنجا که یک هیأت امنای سیاسی – اقتصادی برای بنیاد سینمایی فارابی چیده شده است، به نظر میرسد برخی از این مأموریتها با توجه به ظرفیت و امکاناتی که افراد حاضر در هیأت امنا میتوانند تأمین کنند، تعیین شده است. محمد مهدی اسماعیلی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – در یکی از اولین جلسههای هیأت امنای بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرده بود که «ما به دنبال سینمای پاک و اسلامی هستیم و هیأت امنای بنیاد سینمایی فارابی فرصتی مهم برای تقویت صنعت سینمای ایرانی – اسلامی است. مضامین قرآنی یکی از حوزههای مهم و تاثیرگذار سینما است و از این رو ما از بنیاد فارابی خواستهایم تا فیلمهایی با آموزههای قرآنی تولید و در جشنواره فیلم فجر سال آینده (۱۴۰۱) اکران کند.»
او همچنین زمستان سال گذشته یکی از کارهای مهم بنیاد سینمایی فارابی را هدفگذاری تولید حداقل ۲۰ فیلم در سال ۱۴۰۱ اعلام کرد.
در ادامهی این تاکیدها و احتمالا با توجه به منصب هر کدام اعضای هیأت امنا، در ماههای ابتدایی فعالیت مدیران جدید سینما و فارابی تا بهمنماه و هنگام برپایی جشنواره فیلم فجر چهرههای متعدد سیاسی و اقتصادی و هنری به این بنیاد رفت و آمد کردند ازجمله اعضای هیأت مدیره انجمن فیلمنامهنویسان، امیر دریادار حبیبالله سیاری – رئیس ستاد و معاون هماهنگکننده ارتش -، امیر سرتیپ کیومرث حیدری – فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران-، محمد مهدی طهرانچی -رییس دانشگاه آزاد اسلامی-، حسین امیرعبدالهیان -وزیر امور خارجه-، حجتاله عبدالملکی -وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی- و سید احسان خاندوزی -وزیر اقتصاد و دارایی- که در این دیدارها قول و قرارهای خوبی برای گسترش تعامل یا مشارکت با فارابی مطرح شد. یکی از مشخصترین وعدههای سال قبل را هم خاندوزی – وزیر امور اقتصادی و دارایی – داد که با حضور در بنیاد سینمایی فارابی از تشکیل میز مشترک اقتصاد و سینما استقبال کرد و گفت: جلسه اول این کارگروه را اوایل اسفند ۱۴۰۰ تشکیل خواهیم داد.
نکته قابل توجه در این دیدارها این است که به نظر میرسد بسیاری از آنها براساس تغییراتی که برای بنیاد فارابی در سازمان سینمایی درنظر گرفته میشد اتفاق افتادند و محمد خزاعی – رییس سازمان سینمایی- نیز در چند جلسه شورای معاونین خود ماموریتهای جدید فارابی را تشریح کرد.
او اوایل بهمن ماه با اشاره به اینکه بنیاد سینمایی فارابی را «قلب تولید حرفهای سینمای ایران» میداند، تاکید کرد: وابستگی کامل بنیاد به بودجههای مصوب وزارت ارشاد یکی از مشکلات سالهای اخیر بنیاد فارابی و آسیبپذیر شدن آن است. در دوره جدید باید این وابستگی به بودجه دولتی کاهش یابد و همیاریهای مختلفی از نهادها و ارگانهای مختلف برای تولیدات سینمایی فراهم شود.
خزاعی همچنین گفته بود که «مدیر بنیاد فارابی در خصوص تغییر و تحولات در این مجموعه طرحهای مختلفی را ارائه کرده که حتماً تا پیش از پایان سال (۱۴۰۰) این تغییرات و طرحها را قطعی میکنیم تا بنیاد در سال آینده (۱۴۰۱) بتواند با قدرت بیشتری برای برنامهریزی تولید حرفهای، منطبق بر مأموریتهای آیندهاش حرکت کند.»
رییس سازمان سینمایی یکی از مأموریتهای بنیاد فارابی در دوران تازه را حمایت از فیلمسازان فیلم اولی اعلام کرده است که این مسئولیت بهطور کامل به این بنیاد محول شده و قرار بوده آیین نامهای هم در این زمینه تدوین و شرایط و مقررات در آن مشخص شود. همچنین قرار بوده در همین مورد یک نفر از سوی مدیرعامل فارابی به عنوان مشاور مسئولیت هماهنگی، مذاکره و پیشبرد روند امور را بر عهده گیرد.
به جز اینها، احیای خانه فیلمنامهنویسی در بنیاد سینمایی فارابی و گسترش آن در سطح شهرستانها هم از دیگر ماموریتهای تازه فارابی عنوان شده ولی نکته اصلی اینجاست که تمام این مواردی که در این گزارش به آنها اشاره و درواقع یاداوری شد، در حد ثبت در آرشیو خبرها باقی ماندهاند و اطلاعات جدیدی از یک اتفاق عملی و اجرایی در دست نیست.
بهمنماه سال گذشته مدیرعامل بنیاد فارابی با اشاره به انتصابات قریبالوقوع شوراها و برخی معاونتهای بنیاد گفته بود: «ما در حال طرحریزی برای ساختارها و فرآیندهای جدید در فارابی هستیم و حتماً تحولات ساختاری در فارابی خواهیم داشت و احتمالاً تا پایان سال مبتنی بر این تحولات، ساختارهای جدید فارابی هم معرفی خواهد شد»، اما فعلا هیچ خبری از بنیادی که در یک فقره از مأموریتهایش قرار است امسال ۲۰ فیلم بسازد نیست و به جز سیدمحمد صادقی آرمان که در همان روزهای اول مشاور مدیرعامل و دبیر کارگروه تحول و تعالی بنیاد سینمایی فارابی شد و اعلام هم نشده که تا به حال چه اقدامی در کارگروهش انجام شده، مشخص نیست مسئولیت تولید و اجرای دیگر مأموریتهای بنیاد برعهده چه کسی است؟!
پیگیریهای ایسنا برای گفتوگو با مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر کارگروه تحول آن تاکنون به نتیجه نرسیده است.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- اعلام اسامی فیلمهای ایرانی سه بخش جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- ۲۵ جایزه بینالمللی در کارنامه فیلم «درخت خاموش»
- افتتاح جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان همزمان با روز جهانی کودک
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان شد
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ شورای سیاستگذاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شد
- اختصاصی سینماسینما/ بخش دولتی سینمای ایران چطور کن را دور زد؟/ چتر عجیب و غریب سینمای ایران
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
- تهیهکننده فیلم خبر داد؛ تلویزیون برای پخش «شماره ۱۰»، هفت میلیارد تومان پرداخت کرد
- یک اتفاق عجیب؛ پخش تلویزیونی یک فیلم در حال اکران
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- رونمایی از پوستر «هوک» همزمان با رونمایی در سینمای رسانه/ ادای دینی به مردم سیستان و بلوچستان
- اولین تصاویر بازیگران «هوک» منتشر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- حقایقی درباره علی حاتمی به بهانه سالروز درگذشت این فیلمساز مطرح
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
آخرین ها
- نمایش فیلم «دِرب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- هم اندیشی نمایندگان شورای عالی تهیهکنندگان با هئیت رئیسه و مدیرعامل خانه سینما برگزار شد
- «کاپیتان من» در مستندات یکشنبه و «مکالمه» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
- علی فروتن: برای تئاتر کودک باید کلیه خود را بفروشیم
- رونمایی از ۲ کتاب در خانه هنرمندان ایران
- اهمیت لایههای زیرین قصه در فیلم کوتاه/ بازی گرفتن از نابازیگران سخت بود
- روزنامه همشهری : روزی خواهد رسید که دیگر این کمدی های تکراری برای مخاطب جذابیت نخواهد داشت
- اوائل انقلاب عده ای می خواستند سینما در کنار عرق خوری و فساد و فحشا زیر نظر منکرات باشد!
- هنری کسینجر و دانشمند فیلم دکتر استرنج لاو
- «مرز بیپایان» برگزیده جشنواره تفلیس شد
- برگزاری «دوره شاهنامهخوانی» در موزه سینما
- «کت چرمی» و «کاپیتان» مسافر هند شدند
- با نمایش فیلم «دِرب»؛ اکران آنلاین فیلمهای هنری در فیلمنت راهاندازی شد
- آل پاچینو در «کشتن کاسترو» بازی میکند/ فیلمی تاریخی درباره ناگفتهها
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- حقایقی درباره علی حاتمی به بهانه سالروز درگذشت این فیلمساز مطرح
- «بازگشت افتخار آمیز مردان جنگ» و «اعترافها و دروغها» روی صحنه نوفللوشاتو
- پایان جوایز فیلم کوتاه مستقل لهستان با یک جایزه برای ایران
- «حیوان» هندی پرفروشترین فیلم گیشههای جهان شد/ سبقت از «ناپلئون»
- بازگشت فرزاد حسنی به تلویزیون
- پرونده قتل داریوش مهرجویی به دادگاه مطبوعات رسید/ هیات منصفه «رکنا» را مجرم دانست
- رئیس سیمافیلم تشریح کرد: صداوسیما خبر ساخت فیلم «پایتخت» را نداده است
- سلیمان سیسه در «سینماحقیقت»
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- ویل اسمیت در عربستان از پروژه جدید سینمایی خود گفت
- دیوید ممت: سینما به دیالوگ نیازی ندارد/ مهم خسته نشدن است
- کایه دو سینما بهترین فیلمهای ۲۰۲۳ را معرفی کرد
- افتخار در قبرستان/ در مذمت برشماری مشایعتکنندگان مرحوم معصومی
- ۴ اثر ایرانی در جشنواره فیلم کودک المپیا