بیش از پنج ماه از تغییر سکانداری بنیاد سینمایی فارابی و تمام شدن کوران دید و بازدیدها و وعدههای مشارکتی میگذرد، اما هنوز اتفاق ویژهای از تغییرات جدید علنی نشده، آن هم در شرایطی که امسال قرار است این بنیاد حداقل ۲۰ فیلم تولید کند.
به گزارش سینماسینما، از ۱۰ آبانماه سال ۱۴۰۰ که سید مهدی جوادی به عنوان مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی معارفه شد، برچند نکته در راستای مأموریتهای این بنیاد تاکید میشد که همگی نشان از سالی پرتکاپو برای این بنیاد بود.
از آنجا که یک هیأت امنای سیاسی – اقتصادی برای بنیاد سینمایی فارابی چیده شده است، به نظر میرسد برخی از این مأموریتها با توجه به ظرفیت و امکاناتی که افراد حاضر در هیأت امنا میتوانند تأمین کنند، تعیین شده است. محمد مهدی اسماعیلی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – در یکی از اولین جلسههای هیأت امنای بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرده بود که «ما به دنبال سینمای پاک و اسلامی هستیم و هیأت امنای بنیاد سینمایی فارابی فرصتی مهم برای تقویت صنعت سینمای ایرانی – اسلامی است. مضامین قرآنی یکی از حوزههای مهم و تاثیرگذار سینما است و از این رو ما از بنیاد فارابی خواستهایم تا فیلمهایی با آموزههای قرآنی تولید و در جشنواره فیلم فجر سال آینده (۱۴۰۱) اکران کند.»
او همچنین زمستان سال گذشته یکی از کارهای مهم بنیاد سینمایی فارابی را هدفگذاری تولید حداقل ۲۰ فیلم در سال ۱۴۰۱ اعلام کرد.
در ادامهی این تاکیدها و احتمالا با توجه به منصب هر کدام اعضای هیأت امنا، در ماههای ابتدایی فعالیت مدیران جدید سینما و فارابی تا بهمنماه و هنگام برپایی جشنواره فیلم فجر چهرههای متعدد سیاسی و اقتصادی و هنری به این بنیاد رفت و آمد کردند ازجمله اعضای هیأت مدیره انجمن فیلمنامهنویسان، امیر دریادار حبیبالله سیاری – رئیس ستاد و معاون هماهنگکننده ارتش -، امیر سرتیپ کیومرث حیدری – فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران-، محمد مهدی طهرانچی -رییس دانشگاه آزاد اسلامی-، حسین امیرعبدالهیان -وزیر امور خارجه-، حجتاله عبدالملکی -وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی- و سید احسان خاندوزی -وزیر اقتصاد و دارایی- که در این دیدارها قول و قرارهای خوبی برای گسترش تعامل یا مشارکت با فارابی مطرح شد. یکی از مشخصترین وعدههای سال قبل را هم خاندوزی – وزیر امور اقتصادی و دارایی – داد که با حضور در بنیاد سینمایی فارابی از تشکیل میز مشترک اقتصاد و سینما استقبال کرد و گفت: جلسه اول این کارگروه را اوایل اسفند ۱۴۰۰ تشکیل خواهیم داد.
نکته قابل توجه در این دیدارها این است که به نظر میرسد بسیاری از آنها براساس تغییراتی که برای بنیاد فارابی در سازمان سینمایی درنظر گرفته میشد اتفاق افتادند و محمد خزاعی – رییس سازمان سینمایی- نیز در چند جلسه شورای معاونین خود ماموریتهای جدید فارابی را تشریح کرد.
او اوایل بهمن ماه با اشاره به اینکه بنیاد سینمایی فارابی را «قلب تولید حرفهای سینمای ایران» میداند، تاکید کرد: وابستگی کامل بنیاد به بودجههای مصوب وزارت ارشاد یکی از مشکلات سالهای اخیر بنیاد فارابی و آسیبپذیر شدن آن است. در دوره جدید باید این وابستگی به بودجه دولتی کاهش یابد و همیاریهای مختلفی از نهادها و ارگانهای مختلف برای تولیدات سینمایی فراهم شود.
خزاعی همچنین گفته بود که «مدیر بنیاد فارابی در خصوص تغییر و تحولات در این مجموعه طرحهای مختلفی را ارائه کرده که حتماً تا پیش از پایان سال (۱۴۰۰) این تغییرات و طرحها را قطعی میکنیم تا بنیاد در سال آینده (۱۴۰۱) بتواند با قدرت بیشتری برای برنامهریزی تولید حرفهای، منطبق بر مأموریتهای آیندهاش حرکت کند.»
رییس سازمان سینمایی یکی از مأموریتهای بنیاد فارابی در دوران تازه را حمایت از فیلمسازان فیلم اولی اعلام کرده است که این مسئولیت بهطور کامل به این بنیاد محول شده و قرار بوده آیین نامهای هم در این زمینه تدوین و شرایط و مقررات در آن مشخص شود. همچنین قرار بوده در همین مورد یک نفر از سوی مدیرعامل فارابی به عنوان مشاور مسئولیت هماهنگی، مذاکره و پیشبرد روند امور را بر عهده گیرد.
به جز اینها، احیای خانه فیلمنامهنویسی در بنیاد سینمایی فارابی و گسترش آن در سطح شهرستانها هم از دیگر ماموریتهای تازه فارابی عنوان شده ولی نکته اصلی اینجاست که تمام این مواردی که در این گزارش به آنها اشاره و درواقع یاداوری شد، در حد ثبت در آرشیو خبرها باقی ماندهاند و اطلاعات جدیدی از یک اتفاق عملی و اجرایی در دست نیست.
بهمنماه سال گذشته مدیرعامل بنیاد فارابی با اشاره به انتصابات قریبالوقوع شوراها و برخی معاونتهای بنیاد گفته بود: «ما در حال طرحریزی برای ساختارها و فرآیندهای جدید در فارابی هستیم و حتماً تحولات ساختاری در فارابی خواهیم داشت و احتمالاً تا پایان سال مبتنی بر این تحولات، ساختارهای جدید فارابی هم معرفی خواهد شد»، اما فعلا هیچ خبری از بنیادی که در یک فقره از مأموریتهایش قرار است امسال ۲۰ فیلم بسازد نیست و به جز سیدمحمد صادقی آرمان که در همان روزهای اول مشاور مدیرعامل و دبیر کارگروه تحول و تعالی بنیاد سینمایی فارابی شد و اعلام هم نشده که تا به حال چه اقدامی در کارگروهش انجام شده، مشخص نیست مسئولیت تولید و اجرای دیگر مأموریتهای بنیاد برعهده چه کسی است؟!
پیگیریهای ایسنا برای گفتوگو با مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر کارگروه تحول آن تاکنون به نتیجه نرسیده است.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برای مجوز کارگردانی باید ۱۰۰ امتیاز گرفت/ تغییر در فرمول امتیازدهی
- چه فیلمسازهایی برای ریل جدید سینما تایید صلاحیت میشوند؟
- معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی: صلاحیت حرفهای کارگردانان فیلم اولی توسط فارابی تایید میشود
- راهاندازی مجدد وامهای حمایتی به سینماگران/ کمک به بازپرداخت اقساط سینماگران آسیب دیده در کرونا
- با حکم مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی؛ کارگروه ارزیابی جشنواره فیلم کودک تشکیل شد
- ماجرای ساخت سرویس بهداشتی در فارابی چه بود + عکس اختصاصی سینماسینما
- معاون میراث فرهنگی استان تهران، ساخت سرویس بهداشتی در بنیاد سینمایی فارابی را متوقف کرد
- خزاعی اعتقادی به استفاده از فعالان سینما ندارد/ گزارش تحلیلی سازندگی از انتخاب هیات امناء فارابی
- جشنواره فیلم کودک و نوجوان فراخوان داد
- اکران آنلاین به «جنون» رسید/ داستان یک روانپریش
- «پسران دریا»، به کارگردانی افشین هاشمی در مراحل فنی
- جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره بارسلون برای «یلدا»
- «قطار آن شب» در بلژیک به نمایش درمیآید
- «یه وا» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره ایتالیایی شد
- آثار مجید مجیدی در اسپانیا بررسی میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- خبرهایی از جشنواره لوکارنو/ شهرام مکری داور بخش عملکرد اول شد
- واکنش رضا کیانیان به اظهارات توهین آمیز حسن عباسی درباره فوتبالیست ها
- ماجرای خدیجه خانم تجریشی/ مروری بر نقاط قوت و ضعف مجموعه «جیران»
- برای مجوز کارگردانی باید ۱۰۰ امتیاز گرفت/ تغییر در فرمول امتیازدهی
- اطلاعیه ادارهکل هنرهای نمایشی؛ تئاتریها بدون پروانه نمایش تمرین و هزینه نکنند!
آخرین ها
- سینماسینما/ پسر هالیوود/ برترین بازیهای تام کروز به مناسبت تولد شصت سالگیاش
- خبرهایی از جشنواره لوکارنو/ شهرام مکری داور بخش عملکرد اول شد
- «نان مقدس» برنده جایزه دومین جشنواره فیلم کُردی مسکو شد
- ماجرای خدیجه خانم تجریشی/ مروری بر نقاط قوت و ضعف مجموعه «جیران»
- اطلاعیه ادارهکل هنرهای نمایشی؛ تئاتریها بدون پروانه نمایش تمرین و هزینه نکنند!
- واکنش رضا کیانیان به اظهارات توهین آمیز حسن عباسی درباره فوتبالیست ها
- مدیر جشنواره فیلمهای ایرانی پراگ، جایزه جشنواره کارلووی واری را گرفت
- برای مجوز کارگردانی باید ۱۰۰ امتیاز گرفت/ تغییر در فرمول امتیازدهی
- “گل یا پوچ” در رادیو نگاه تازه ای به اعتیاد دارد
- مردی که خودِ زندگی بود و دیگر هیچ/ به بهانه سالروز درگذشت عباس کیارستمی
- کنسرت نمایش سی صد / گزارش تصویری
- نشست هماندیشی دبیر جشنواره فیلم کودک با سینماگران / گزارش تصویری
- روایتهایی از زندگی معاصر/ نگاهی به سه فیلم «جویلند»، «تصمیم به ترک کردن» و «ایئو» در جشنواره فیلم کارلووی واری
- نشست خبری جشنواره عروسکی / گزارش تصویری
- همراهاول، ارزانترین اپراتور آسیا برای حجاج
- وزیر ارشاد: نقض قانون، خط قرمز ماست/ هنرمندان از مجوزها تخطی نکنند
- آثار راهیافته به بخش داستانی کوتاه و نیمه بلند جشنواره فیلم شهر معرفی شد
- با حضور رئیس سازمان سینمایی؛ هیات امنای جدید مرکز گسترش معرفی شدند
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- نخستین آکادمی آنلاین استعدادیابی و مهارتآموزی ایران افتتاح شد
- سید جواد هاشمی مطرح کرد؛ سوءتفاهم با رقص یک گربه/ با گیشه ۵۰ میلیارد تومانی هم ضرر میکنیم!
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ چرا کسی «کریمر علیه کریمر» را جدی نگرفت؟/ فیلمی که در یادها ماند
- یک مسابقه طلایی برای شنوندگان رادیو
- اکران خصوصی فیلم روز ششم / گزارش تصویری
- هرج و مرج خانوادگی/ نگاهی به «بورنهلم لعنتی»، «پیهتا» و «احمقها» از بخشهای مسابقه جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۲
- موج جدید کرونا در رادیو بررسی شد
- اثر مشترک آلبانو و فریمن منتشر شد
- فوت نویسنده «خشم اژدها»/ نی کوانگ درگذشت
- معرفی آثار راهیافته به بخش اقلام تبلیغات سینما در جشنواره فیلم شهر
- انتشار فراخوان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر همزمان با عید قربان