سینماسینما، منوچهر دین پرست:
در ششمین روز از جشنواره فیلم فجر شاهد اکران سه فیلم در ژانر اجتماعی بودیم که می توان گفت فیلمهایی نه چندان تاثیر گذار و جدی بودند و سوژه های اجتماعی که باید به دقت توجه شوند اما تلف شده و از بین می روند.
بخشش از جمله موضوعات مهم اخلاقی است که نیاز تمامی جوامع بشری محسوب می شود. به طوری که هر جامعه ای با توجه به چنین موضوعی است که می تواند شفقت و مهربانی را در جامعه نهادینه کند. هر انسانی عاری از خطا نیست اما اینکه در چه چارچوب و گستره ای با آن برخورد کنیم و شفقت را سرلوحه خود قرار دهیم می تواند جامعه ای زیبا را برای انسانی فراهم کنیم. فیلم “یلدا” ساخته مسعود بخشی نیز با تمرکز بر چنین موضوعی ساخته شد. این فیلم که در یک برنامه تلوزیونی از دختری که باعث قتل شوهرش که بیش از چهل سال بزرگتر است می خواهد او را مورد بخشش قرار دهد و سرانجام او به قصاص نکشد. سوژه فیلم اگرچه بسیار مهم و جدی است و طی سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اما نتوانسته فیلمی تاثیر گذار و مهم تلقی شود. فیلم به لحظا بازیگری و لوکیشن و حتی فیلم نامه دچار لغزشها و چالشهای بسیاری است. همچنین فیلم “جمشیدیه” ساخته یلدا رجبی نیز به بحث درگیری و نزاع خیابانی اختصاص دارد که سرانجام فردی که باعث مرگ دیگری شده کارش به قصاص کشیده می شود. در اینجا قصد بازگو کردن قصه فیلم نیست اما نکته ای که باید به آن اشاره کرد نیز این فیلم هم مانند فیلم یلدا دچار همان نابسامانی ها و لغزشهاست. این فیلم بر نکته مهمی که باعث چنین مسائلی در جامعه معاصر ایران ما می شود تمرکز کرده است. نزاعی که با فحاشی در رانندگی آغاز می شود و در انتها به قتلی ناخواسته کشیده می شود. مشکل و چالشی که گریبان امروز جامعه ما را گرفته همین ناسامانی هاست. اما اگر قرار است هنرمندی در چارچوب عالم سینما چنین موضوعی را دستمایه کار خود قرار دهد باید قواعد سینما را رعایت کندو متاسفانه برخی از هنرمندان نه تنها چنین قواعدی را ناخواسته رعایت نمی کنند بلکه باعث می شوند که فیلم آنها از لحاظ تاثیرگذاری بسیار بی ثمر باشد. فیلمهای بسیاری در تاریخ سینمای ایران بر موضوع اجتماعی تمرکز کرده اند اما تعداد محدود آنها از چنین تاثیری برخوردار بودند. فیلم “مردی بدون سایه” ساخته علیرضا رئیسیان نیز بر مسئله خیانت و تردید در زندگی زناشویی توجه کرده است. اما این فیلم هم حتی با وجود بازیگرانی همچون لیلا حاتمی و علی مصفا از چارچوب مناسبی برخوردار نیست. آنچه که باید درباره فیلمهای مهمی که به مسائل اجتماعی توجه می کنند توجه داشت این نکته است که این فیلمها اغلب سوژه را تلف کرده و باعث بی انگیزگی مخاطب در پی گیری خط داستان فیلم می شوند. اگرچه در نشستهای خبری که بعد از اکران هر فیلم با حضور منتقدان و اصحاب رسانه برگزار می شود انتقادهای جدی به فیلمها وارد می شود اما گویی اشتباه دائما در حال تکرار است. از سوی دیگر برخی از هنرمندان نیز توجه به چنین سوژه هایی را از جنبه تجاری و افزایش فروش فیلم مد نظر قرار داده اند. اگرچه توجه به اقتصاد فیلم امری مهم است اما اینکه چنین سوژه هایی تلف شده و مخاطب را تحت تاثیر قرار ندهند چندان زیبنده حضور این فیلمها در جشنواره فیلم نیست. در پایان باید اذعان داشت که فیلم هایی با سوژه های اجتماعی بدون پژوهش جدی و بدون حضور کارشناسان جامعه شناسی و روان شناسی ساخته می شود و تصور بر این است که یک فیلم نامه و حالات و احوالات نویسنده بر اراده فیلم خوب کفایت می کند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
- توضیحی درباره آرای مردمی «متری شیش و نیم»
- مرور فیلمهای جشنوارهی سی و هفتم روی دور تند / بخش سوم و پایانی
- نگاهی به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر / این نیز بگذرد
- تهیهکننده «متری شیش و نیم»: فکر نمیکنم پلیس علیه ما بیانیه بدهد
- مردم به سانسور اختتامیه فیلم فجر در تلویزیون عادت دارند!
- اکران فیلم های جشنواره فجر در قزوین؛ نیمه تاریک جشنواره فیلم فجر در قزوین/ فیلمهای خوب اکران نشد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- کاناپه در کمد، روزهای ابدی روی آنتن
- کجا بروم با اسبی که جایی نمی رود؟!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- برپایی مردمی جشنواره با اعمال محدودیتها/ جهانپور: مخاطبان با رعایت توصیهها در جشنواره شرکت کنند
- پوستر فیلم خانه ماهرخ منتشر شد/ ماجرای سوختن یک بازیگر
- روزی روزگاری تئاتر/ گزارش تصویری از کنسرت-نمایش «سی»
آخرین ها
- واکنش عیاری به مقایسه حجاب در فیلم کاناپه با حجاب در سریال شمقدری
- برپایی مردمی جشنواره با اعمال محدودیتها/ جهانپور: مخاطبان با رعایت توصیهها در جشنواره شرکت کنند
- روزی روزگاری تئاتر/ گزارش تصویری از کنسرت-نمایش «سی»
- کاناپه در کمد، روزهای ابدی روی آنتن
- کجا بروم با اسبی که جایی نمی رود؟!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- پوستر فیلم خانه ماهرخ منتشر شد/ ماجرای سوختن یک بازیگر
- گزارش تصویری از فیلم «روزی روزگاری آبادان»
- اکبر عبدی در «نون خ۳» حضور ندارد/ حضور یک کاراکتر کرونایی در سریال
- گزارش فروش گیشههای آمریکا/ لیام نیسن گیشه را از «زن شگفت انگیز» گرفت
- «لاکپشت و حلزون» به جشنواره فیلم فجر نرسید
- روایت تصویری از روز خونین تاریخ آمریکا در «به اضافه مستند»
- «روزی روزگاری آبادان» آماده نمایش در جشنواره فیلم فجر شد
- ولگردی که رستگار میشود/ نگاهی به فیلم «بارانداز»
- نایب رئیس مجلس: رئیس صداوسیما در اسرع وقت اهانت به قوم کرد را مورد رسیدگی قرار دهد
- آقازادهها و حافظه جمعی/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- پوستر «سه روز و سه قتل» رونمایی شد
- سینماسینما/ ژاک برال کارگردان ایرانی-فرانسوی درگذشت
- سکانس طلایی/ ابله
- برشهای کوتاه/ چگونه استانیسلاوسکی حرفه بازیگری را دگرگون کرد
- معرفی برندگان جوایز فیلم مستند «ایدا»/ جایزه بهترین مستند برای فیلمی به تهیهکنندگی اوباما
- سیری در «روح»/ Soul به روایت تصویر
- «سیاه باز» برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده میشود
- رهاش کن بره رئیس/ نگاهی به «یک دور دیگر»
- شایعهها درست نیست/ تام کروز برای کنترل کرونا ربات نخریده است
- فرهادیگرایی ِ افراطی؛ گمراهی در تقلید یا چگونه فیلمهای تلخِ آزاردهنده میسازیم!
- گفتوگو با افسر اسدی/ از جشنواره هشتم تنها یک سیمرغ برایم به یادگار ماند
- مهلت ارسال آثار به جشنواره هنر زنده است تمدید شد
- پادشاهی فرم
- داوران بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- مریم سعیدپور برنده جایزه طلایی مسابقه عکس میهودو شد