آمار فروش سینمای ایران در هفته گذشته نشان میدهد که با آغاز ماه رمضان و اضافه شدن سه فیلم به چرخه اکران، سهمیلیاردتومان از فروش فیلمهای روی پرده کاسته شده است.
به گزارش سینماسینما، امسال پایان بازه زمانی اکران نوروز با آغاز ماه مبارک رمضان همزمان شد و به همین خاطر به جای آنکه شاهد اکران دوم نوروزی باشیم، شش فیلم جدید در قالب اکران ماه رمضان روی پرده رفتند، اتفاقی که به نظر میرسد بر فروش این فیلمها و هفت فیلمی که پیش از این روی پرده سینماها بودند، تاثیر گذاشته و افت نسبی را برایشان به همراه داشته است.
«به دنیا آمدن» ساخته محسن عبدالوهاب، «سامورایی در برلین» به کارگردانی مهدی نادری، «تولدت مبارک» ساخته سمیه زارعینژاد، «خانه دیگری» به کارگردانی بهنوش صادقی، «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی و «وکیل مدافع» ساخته سلما بابایی و ونداد دوشن، شش فیلمی هستند که در قالب اکران ماه رمضان از ۱۸ اردیبهشت ماه روی پرده سینماهای کشور رفتهاند.
ضمن آنکه امسال مانند سالهای گذشته طرح اکران از افطار تا سحر به صورت رسمی توسط سینماداران اعلام نشده است و شورای صنفی نمایش هم تصمیمگیری دراینباره را بر عهده سینماداران گذاشته و حتی اگر چنین طرحی برگزار شده هیچ تبلیغات و اطلاعرسانی درباره آن به مخاطبان صورت نگرفته است.
افت سه میلیاردی فروش در یک هفته
مقایسه فروش هفت روز اول ماه مبارک رمضان و یک هفته قبل آن نشان از افت حدودا سه میلیاردی فروش میدهد، در واقع فروش هفته اول ماه رمضان چهار میلیارد و ۴۷۴ میلیون تومان بوده است و در مقابل یک هفته قبل آن فروشی بالغ بر هفت میلیارد و ۱۵۳ میلیون تومان را برای سینمای ایران به ارمغان آورده است.
این مسئله را در مقایسه فروش فیلمهایی که در هر دو هفته روی پرده بودند هم میتوان مشاهده کرد، فیلم سینمایی «تگزاس ۲» به کارگردانی مسعود اطیابی که صدرنشین گیشه است، در هفته پیش از رمضان حدود دومیلیارد و ۹۰۰میلیون تومان فروش داشته و در یک هفتهای که از این ماه گذشته است به فروشی بالغ بر دومیلیارد تومان رسیده است. «متری شیش و نیم» دومین فیلم پرفروش گیشه هفتگی هم چنین وضعیتی داشته و در ماه رمضان حدود ۹۰۰ میلیون تومان کاهش فروش نسبت به هفته قبل داشته است و این اتفاق درباره سایر فیلمهای اکران نوروز که روی پرده بودهاند هم صدق میکند.
این در حالیاست که غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره نزدیک شدن ماه رمضان به نوروز و تداخلی که با اکران نوروزی پیدا میکند، گفته بود: «فیلمهای اکران نوروز بر اساس آییننامه سقف زمان اکرانشان به پایان رسید و به همین دلیل فیلمهای جدید روی پرده رفتند. اما به نظرم اگر براساس برنامهریزی اکران را ادامه دهیم سینما هیچ وقت مخاطبانش را از دست نمیدهد و اگر بر اساس برنامه پیش برویم مشکلی پیش نخواهد آمد.»
البته طبق قانون شورای صنفی نمایش شش فیلمی که در اکران نوروزی روی پرده رفتند، هفت هفته اکرانشان در سینمای سرگروه به پایان رسیده بود و به همین دلیل شش فیلم جدید به چرخه اکران اضافه شدند، با این حال به نظر میرسد آغاز ماه مبارک رمضان تا حدودی به فروش فیلمهایی که روی پرده بودند و همچنین فیلمهایی که به تازگی رنگ پرده نقرهای را به خود دیدند آسیب زده است. ضمن آنکه «تگزاس ۲» هم هنوز هفت هفته از اکرانش در سینمای سرگروه نگذشته و این اتفاق میتواند بر فروش این فیلم تاثیر منفی بگذارد.
تاثیر ترکیب انتخابی فیلمها بر فروش
در این میان انتخاب و ترکیبی که برای اکران هم در نظر گرفته میشود میتواند بر فروش و استقبال مخاطبان تاثیرگذار باشد، حضور تنها یک فیلم کمدی در میان پنج فیلم اجتماعی در ماه رمضان که مردم بیشتر علاقهمند به شادی هستند، تا حدودی بر کاهش میزان فروش نقش داشته است. همانطور که مهدی صباغزاده کارگردان سینما و مدیر دفتر پخش نیمروز فیلم گفت: «ماه رمضان فیلمهای خوبی اکران نشدند، اگر فیلمهایی که عید فطر اکران میکنند را الان نمایش میدادند سینمای ایران فروش بهتری داشت. مردم حوصله تماشای برخی از این فیلمها را ندارند. چند فیلم برای نمایش در عید فطر گذاشتند که مطمئنا یکی دو فیلم میفروشند و باز هم بقیه خوب نمیفروشند، به نظرم برنامهریزی وجود ندارد و عجله دارند و فیلمها لطمه میخورند.»
او ادامه داد: «شورای صنفی باید سیاست این را داشته باشد که ترکیب مناسبی از فیلمها را اکران کنند، در نوروز هم این اتفاق افتاد. سیاستگذاری درست باید داشته باشند.»
حجم گسترده فیلمهای در صف اکران
آنچه مشخص است، به دلیل حجم گسترده فیلمهایی که در صف اکران قرار دارند، فشردگی زیادی در نمایش فیلمها در سینماها وجود دارد و این مسئله تا حدودی باعث متضرر شدن برخی از این فیلمها میشود و باید دید که بلافاصله پس از ماه رمضان که اکران عید فطر آغاز میشود و چند فیلم تازه در فاصله یک ماهه به چرخه اکران اضافه میشوند، چه سرنوشتی در انتظار فروش فیلمها خواهد بود.
البته در این میان برخی از صاحبان آثار معتقدند که چارهای جز به نمایش درآمدن فیلمها وجود ندارد و میتوان با برنامهریزی فروش خوبی را هم برای سینمای ایران به ارمغان آورد. محمد احمدی تهیهکننده فیلم «به دنیا آمدن» که یکی از شش فیلم جدیدی است که روی پرده رفته، در این باره گفت: «فیلمها وقتی عید نوروز اکران شوند پتانسیل گیشه بیشتری دارند و ماه رمضان در مجموع همیشه استقبال نسبت به روزهای عادی کمتر بوده است و به نظرم با برنامهریزی باید این بازه زمانی را تقویت کنند.»
او ادامه داد: «طرح اکران تا سحر کمک میکند تا فروش بیشتری داشته باشیم، البته در کل ریسک است و به عنوان مثال سازندگان «سامورایی در برلین» این ریسک را کردند، ما و بقیه فیلمها گیشه کمتری داریم، از طرفی چارهای نیست و بالاخره باید فیلم جدید اکران شود، چون نمیشود تعداد فیلمهایی که پشت اکران ماندند افزایش پیدا کنند. به نظرم باید تبلیغات درستی برای اکران ماه رمضان صورت بگیرد و درباره طرحهای اکران افطار تا سحر و قیمت بلیتها اطلاع رسانی شود.»
احمدی با تاکید بر فروش خوب ماه رمضان دو سال گذشته به دلیل تبلیغات مناسب، بیان کرد: «به جز یکی دو سال که تبلیغات خیلی خوبی بود و طرح افطار تا سحر برگزار شد و فیلمهای مخاطبپسندی هم روی پرده رفتند، دیگر در ماه رمضان استقبال کم بوده است. به نظرم به خود فیلمها هم خیلی بستگی دارد، در هر حال باید فیلم جدید اکران شود و براساس قوانین هم باید این اتفاق بیفتد. حال فیلم جدیدی که میخواهد اکران شود بستگی به انتخاب پخشکننده و تهیهکنندهاش دارد که فیلم پرفروش برای اکران رمضان انتخاب میکنند یا فیلمهای معمولی خود را می گذارند.»
منبع: خبرآنلاین