تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۱۱/۱۲ - ۲۰:۳۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 149534

سینماسینما، تبسم کشاورز: کارگردان فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» معتقد است بازیگران شناخته شده ایرانی اغلب برای پذیرش نقش‌های متفاوت ریسک‌پذیر نیستند همین موضوع باعث تکرار آن‌ها در فیلم‌ها می‌شود.

کاوه صباغ زاده، کارگردان سینما در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» حضور داشت، این فیلم سینمایی دومین اثر سینمایی این کارگردان به شمار می‌رود که مانند فیلم قبلی او با نام «ایتالیا ایتالیا» از فضای فانتزی برخوردار است.

در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون الناز حبیبی، حسام محمودی و علی انصاریان حضور دارند، «رمانتیسم عماد و طوبا» در فضایی رمانتیک و فانتزی، ماجرای زندگی یک زوج جوان را به تصویر می‌کشد.

سی و نهمین جشنواره فیلم فجر امروز یکشنبه ۱۲ بهمن‌ماه با اکران این فیلم در سالن رسانه‌ها رسماً افتتاح شد.

با کاوه صباغ زاده کارگردان این فیلم درباره انگیزه‌ها و دغدغه‌هایش در فرآیند کارگردانی این فیلم گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

کمی درباره ایده فیلم بگویید که اقتباسی است از اثر آلن دوباتن.

ایده فیلم از کتاب نیمه داستانی «سیر عشق» آلن‌ دوباتن گرفته شده است. این کتاب بیشتر سعی می‌کند تا روابط زناشویی را از لحاظ فلسفی و روانشناختی مورد تحلیل قرار دهد. این بخش از کتاب به این خاطر که هم جنبه آموزنده داشت و هم می‌شد نگاه فانتزی خود نویسنده در آن  را دید خیلی به نظرم جالب و زیبا آمد. زمانی‌که آن را می‌خواندم این تصاویر فانتزی در ذهنم شکل می‌گرفت. و این شد که فیلمنامه رمانتیسم عماد و طوبی را نوشتم.

باتوجه به اینکه فیلم شما بازیگر محور نیست لطفا کمی در خصوص نحوه انتخاب بازیگران فیلم‌ برایمان توضیح دهید؟ چرا که در حال حاضر بیشتر کارگردان‌ها تمایل دارند از چهره‌های شناخته شده در فیلم‌هایشان استفاده کنند.

واقعیتش را بخواهید ما دو مرحله انتخاب بازیگر داشتیم. مرحله اول طبیعتا به سراغ بازیگران شناخته شده‌تر و مطرح‌تر رفتیم ولی متاسفانه هیچ‌کدام از آن‌ها قبول نمی‌کردند تا در فیلم من حضور پیدا کنند.
چرا که از نظر آن‌ها این کار یک ریسک بسیار بزرگ بود و معتقد بودند که این فیلم اصطلاحا در نمی‌آید. خیلی‌ها به من می‌گفتند: چیزی که درون ذهن شما هست اتفاق نمی‌افتد. راحت بگویم حوصله ریسک کردن نداشتند. بازیگران ما علاقه‌مند هستند تا نقش‌های شبیه به هم که ساده‌تر هستند را بازی کنند. حدود سه_ چهار ماه به دنبال بازیگری مناسب گشتیم اما به هیچ جا نرسیدیم در نهایت وارد فاز بعدی انتخاب بازیگر شدیم. تصمیم گرفتیم که به سراغ چهره‌های جدید‌تر برویم. چرا که فکر می‌کنم آن‌ها هم تلاش بیشتری برای کار می‌کنند چون به دنبال دیده شدن هستند. شاید همین بازیگرهای نوپا و غیر سرشناس هم چند سال دیگر این ریسک‌پذیری را نداشته باشند.
در نهایت به دو نفری که در فیلمم حضور داشتند رسیدیم و توانستیم با هم همکاری خوبی را در این پروژه داشته باشیم.

علت انتخاب علی‌انصاریان برای این فیلم چه بود؟

زمانی که دستیار کارگردان بودم با آقای انصاریان کار کردم. به همین خاطر می‌دانستم که ایشان استعداد بازیگری، فیزیک و آناتومی خیلی خوبی برای تصویر دارند. به همین خاطر از او خواهش کردم تا در این فیلم بازی کنند. در همان نشست اولی که باهم داشتیم دیدم که کتاب «سیر عشق» را خریده‌اند و همراه دارند خیلی خوشم آمد. و چندین بار آن را مطالعه کرده بودند. احساس کردم که او انتخاب درستی برای این نقش است و حس کردم که علی کسی است که همه جوره خودش را در اختیار پروژه قرار می‌هد. علی انصاریان هم دوست دارد خودش دیده شود و هم اینکه کیفیت فیلم برایش اهمیت دارد. از همه مهمتر اینکه علی در این فیلم به دور از کلیشه بود چرا که هرگز چنین نقشی را  بازی نکرده بود.

فیلم رمانتیسم عماد و طوبی فیلمی شاد، پررنگ و خوشبینانه است که فضای فانتزی و خیال‌انگیزی دارد. کمی از تفاوت این فیلم با فیلم اولتان «ایتالیا ایتالیا» برایمان بگویید. 

ایتالیا ایتالیا فیلمی است که در ظاهر شاد ولی در باطن فیلم تلخی است. با وجود اینکه اتفاقات خوبی در آن می‌افتد ولی در مجموع فیلم شادی نیست. فرق این دو فیلمم را در خوشبینانه و امیدوارکننده بودن سیر عشق می‌دانم. به این معنی که در مجموع نگاه مثبتی به زندگی دارد.

متاسفانه انتخاب موسیقی موضوعی است که کمتر در جشنواره به آن اشاره می‌شود لطفا کمی در مورد علت انتخاب و همکاری با پیام آزادی در فیلم  برایمان صحبت کنید؟ و اساسا فکر می‌کنید موسیقی چقدر در پیش‌برد فیلم به شما کمک کرد.
من پیام آزادی را چند سال پیش در فیلم انزوا عباس‌علی عباس میرزایی در جشنواره دیدم. احساس می‌کنم از معدود سازنده‌های موسیقی ایرانی است که موسیقی فیلم را درست می‌شناسد. و در کارش به تکرار نیفتاده است. چرا که تعداد زیادی از موزیسین‌های ما بعد از مدتی کارهایشان تکراری می‌شود. پیام بسیار موسیقی‌دان خلاقی است و حضورش خیلی به پیش‌برد فیلم کمک کرد.

چه برنامه‌ای برای اکران فیلم‌تان دارید؟

به هر حال برای اکران آن باید تا سال آینده صبر کنیم. تا ببینیم چه اتفاقی در مورد ویروس کرونا می‌افتد تا بعد در مورد اکران فیلم نیز تصمیم‌گیری کنیم.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها