کمال تبریزی در حاشیه نمایش «مارموز» در بوسان درباره تفاوت های سینمای ایران و کره جنوبی توضیح داد.
به گزارش سینماسینما، فیلم «مارموز»، با پخش بین المللی شرکت ایران تصویر (ایرایماژ)، پس از نمایش در جشنواره جهانی فیلم فجر و جشنواره بین المللی فیلم بوسان، در جشنواره گردشی فیلم های ایرانی که از ٢۶ مهر ماه تا ٢٧ آبان ماه در شش شهر سیدنى، ملبورن، پرت، بریزبن، آدلاید و کانبرا برگزار می شود، به روی پرده می رود.
در این جشنواره، دوازده فیلم بلند شامل «خوک» ساخته مانى حقیقى، «حکایت دریا» ساخته بهمن فرمان آرا، «هندى و هرمز» ساخته عباس امینى، «مارموز» ساخته کمال تبریزى، «هت تریک» ساخته رامتین لوافى پور، «روسرى آبى» ساخته رخشان بنى اعتماد، «دارکوب» ساخته بهروز شعیبى، «٣ رخ» ساخته جعفر پناهى، «همچنان که مى مردم» ساخته مصطفى سیارى، «رونا، مادر عظیم» ساخته جمشید محمودى، «امیر» ساخته نیما اقلیما و «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلى و سه فیلم کوتاه «وقت ناهار» ساخته علیرضا قاسمى، «پاگرد» ساخته محسن بنى هاشمى و «حباب» ساخته روناک طاهر و محصول ایران و استرالیا شرکت می کنند.
با توجه به ژانر متفاوت فیلم «مارموز» و استقبال قابل اعتنایی که از فیلم در بوسان شد، گفت و گویی کوتاه با کمال تبریزی انجام گرفت.
آیا مخاطبان کره ای مطابق انتظار شما با فیلم مارموز ارتباط برقرار کردند؟
استقبال که خیلی خوب بود و من در پاسخ به سوال آن ها در همین مورد اشاره کردم که به نظرم دلیل اصلی برقراری ارتباط مخاطبین کره ای مشابهتی است که بین دو ملت فهمیده می شود، احساسی که مردم کره جنوبی نسبت به دولت و بعضی از مردم کره شمالی دارند! فشار و تحمیل یکسویه ای که خود را بهترین و دیگران را دشمن فرض می کند.
چه تفاوتی میان نحوه برخورد مخاطبان کره ای با این فیلم و ساخته های قبلی خود مشاهده نمودید؟
همین مشابهتی که به آن اشاره کردم باعث شده ساخته های قبلی هم که تقریبا حال و هوایی مشابه دارند از سوی جشنواره انتخاب شده و به نمایش درآیند و معمولا هم استقبال مردمی از آن ها خوب بوده است اما مارموز به واسطه مفاهیم سیاسی و اجتماعی ویژه اش بیش از فیلم های قبلی به آن توجه شد و میزان سوالات در هر نمایش به قدری بود که زمان گفتوگو به اتمام می رسید و تقریبا خارج از برنامه نمایش؛ حرفها و تبادل نظرات ادامه پیدا می کرد.
ارزیابی شما از وضعیت سینمای خاور دور و بالاخص کره جنوبی در قیاس با سینمای ایران چیست؟
متاسفانه باید اعتراف کنیم که در سال های اخیر سینمای خاور دور و به ویژه سینمای کره جنوبی توسعه و پیشرفت قابل توجهی در همه زمینه های هنری مضمونی و فنی در مقایسه با سینمای ایران داشته اند، آن ها به وضعیتی خلاق و متفاوت می اندیشند و به تدریج در حوزه های مختلف دست به ابتکار می زنند و به نظر می رسد که اتاق فکری سازماندهی شده تلاش می کند که سینمای کره در هر سال به چشم اندازی معین و از قبل فکر شده در انواع ژانرهای سینمایی دست پیدا کند.
چیزی که در سینمای ایران وجود خارجی ندارد، و تقریبا هیچکس؛ نه در بخش خصوصی و نه در سازمان سینمایی کشور به آن نمی اندیشد و همگان چنین حرکتی را که در گذشته و تبلور آن در دهه شصت سینمای ایران بود به فراموشی سپرده اند و دایره تکرار مضامین و ساده انگاری و گرایش به سوی ابتذال در قالب فیلم های کمدی؛ سینمای ایران را روز به روز ضعیف و ناتوان می سازد.
در باب جشنواره هایی چون بوسان و فجر که تمرکزی جدی بر هنر، فرهنگ و فیلم های آسیایی دارند، چه دیدگاهی دارید؟
جشنواره های بین المللی بوسان و جهانی فجر راه های ارتباطی خوبی را در میان اقوام آسیایی که آداب و فرهنگ نزدیک به یکدیگر دارند؛ ایجاد کرده اند و مسیر تبادل اندیشه و برقراری گفتمان بین ملل آسیایی را گشوده اند به نحوی که دیگر و به تدریج حاکمیت بلامنازع فرهنگ و هنر غربی را تبدیل به بیان قابل تامل جهان بینی شرقی و مقابله با تمهیدات یکجانبه سینمای غرب کرده است.
رویکرد این جشنواره ها مدل تکراری هالیوود و باطن احمقانه آن را بیش از پیش آشکار می سازد و گرایش مخاطبین را به سوی ساختارها و مضامین تازه در سینمای جهان سوق می دهد و از این طریق افکار و اندیشه های انسانی بخش آسیایی را به سایر ساکنان کره زمین می شناساند. رفتار جشنواره هایی از این دست به خوبی توانسته است که نما و صدای بخش مهمی از مردم جهان را به مردمانی در دیگر سوی جهان منعکس سازد.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فصل سوم «سرزمین مادری» از امشب پخش میشود
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- رقابت ۶۳ اثر داستانی کوتاه در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- سرنوشت جشنواره ملی فیلم اقوام چه شد؟
- مشارکت بنیاد ایرانشناسی کشور در برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- خودزنی به سبک تلویزیون/ درباره نحوه پخش سریال «سرزمین مادری»
- گذر از کفتارها/ نگاهی به فیلم «داستان دستانداز»
- مدیران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- درخواست کمال تبریزی از هنرمندان
- فراخوان نخستین جشنواره ملی «فیلم اقوام ایرانی» منتشر شد
- پوستر جشنواره فیلم اقوام ایرانی رونمایی شد
- پوستر نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی رونمایی میشود؛ کمال تبریزی دبیر جشنواره شد
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- سریال کمال تبریزی در یکقدمی آنتن/ سریال عیاری از تلویزیون پخش نمیشود
- داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود