«دلم می خواد» در راستای دغدغه های همیشگی و مضامین تکرارشونده فیلم های بهمن فرمان آرا، راهکاری فانتزی و دراماتیک برای مواجهه و غلبه بر سرخوردگی ها و تلخی های زندگی است: آن هم در شرایطی که دیگر نمی توان با سلاح عینی به جنگ جهان رئال رفت. فرمان آرا حضور در سینما را از سال ١٣۵٠ با ساخت آثار کوتاه و مستند آغاز کرد و آثاری چون «خانه قمرخانم»، «شازده احتجاب» و «سایه های بلند باد» را تا سال ١٣۵٧ ساخت. در سینمای بعد از انقلاب هم ۶ فیلم «بوی کافور، عطر یاس»، «خانه ای روی آب»، «یک بوس کوچولو»، «خاک آشنا»، «دلم می خواد» و «حکایت دریا» را در کارنامه خود ثبت کرده که فیلم آخر در دوره اخیر جشنواره جهانی فجر به نمایش درآمد.
علاوه بر اینکه در همه آثارش فیلمنامه را به تنهایی یا با همکاری یک نویسنده به نگارش درآورده، تهیه کننده آثاری مهم و ماندگار در سینمای قبل از انقلاب بوده که از آن جمله می توان به «شطرنج باد» محمدرضا اصلانی، «گزارش» عباس کیارستمی، «کلاغ» بهرام بیضایی و «دایره مینا» داریوش مهرجویی اشاره کرد.
«دلم می خواد» به عنوان پنجمین فیلم به اکران درآمده این نویسنده- فیلمساز- تهیه کننده پیشکسوت که بر اساس فیلمنامه ای از امید سهرابی ساخته شده، بیش از هر چیز وامدار دغدغه مندی و افسوس های همیشگی فرمان آرا که در پیوند با طبع شوخ سهرابی تلطیف و پرانرژی شده است.
داستان نویسنده ای که از دوران اوج خود فاصله گرفته و دیگر دستش به قلم نمی رود و حالا به واسطه یک تصادف و شنیدن صدای نوع خاصی از موسیقی در ذهنش، دوباره شوق نوشتن پیدا می کند.
تضاد موسیقی رقصی با موقعیت فروپاشیده بهرام فرزانه و شهر و مردمانش و درامی که از این تضاد تراوش می کند: در کنار مرگ اندیشی که مولفه مشترک فیلم های فرمان آرا است، این فیلم را تبدیل به یک کمدی سیاه به سبک و سیاق خاص فرمان آرا کرده که از این وجه در کارنامه او منحصر به فرد و قابل تحلیل است.
فیلمی که با پیوند روحیه طناز نویسنده و تلخکامی عمیق سازنده اش که از دو نسل مختلف هستند، بر مرز باریک این دو حیطه حرکت کرده و به نسبتی متعادل از هر یک برای پیشبرد دیگری بهره می برد. شاید به همین دلیل باشد که موقعیت تلخ و ملال آور محوری که با خوانش های مختلف در فیلم های دیگر فرمان آرا (حتی در جدیدترین فیلمش) بسط یافته، این بار قابل قبول تر جلوه می کند و طبعا رسوب و تاثیر آن هم به جهت تعدیل این لحن و بیان، عمیق تر و طولانی تر می شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بهمن فرمانآرا در مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی: اگر ما گل میدیدیم، کیارستمی ریشه را میدید
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- به بهانه سالروز تولد بهمن فرمان آرا/ با پول سینما، قبر هم نمیتوانم بخرم
- بیستمین جشن سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر برگزار شد؛ اهدای تقدیرنامه عالی یونسکو به نصیریان
- گزارش آئین بزرگداشت ملک جهان خزاعی/ هنرمندی که رنگ را به سینمای ایران وارد کرد
- «شطرنج باد» در سینماهای هنروتجربه پاریس اکران شد/ یک فیلم نخبهگرا
- واکنش فرمان آرا به افرادی که برای اصغر فرهادی دستورالعمل صادر می کنند
- معرفی هیات داوران بخش فیلم جشنواره ملی دانشجویی عکس و فیلم جاذبههای گردشگری ایران
- «مجبوریم» در جشنواره «مونز» بلژیک
- رضا کیانیان: حاتمیکیا برای «آژانس شیشهای» در ابتدا من را نپذیرفت میگفت فیلسوف هستم
- سحر عصر آزاد : فیلمنامه دو قسمت پایانی پایتخت۶ ساده انگارانه بود/طنزی سطحی و شعاری
- «مجبوریم» در فستیوال فیلم «بنگلور» به نمایش در میآید
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش نهم
- دعوت به مجلس عزاداری/ گفتوگو با احمد طالبینژاد درباره فیلم «شازده احتجاب»
- گفتوگو با محمدرضا اصلانی/ با سینما فکر میکنم/ سرگرم کردن مخاطب خیانت است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- خبرهایی از جشنواره لوکارنو/ شهرام مکری داور بخش عملکرد اول شد
- سینماسینما/ پسر هالیوود/ برترین بازیهای تام کروز به مناسبت تولد شصت سالگیاش
- دیزنی، مالکیت انحصاری «میکی ماوس» را از دست میدهد
- چند فیلم جمع و جور/ نگاهی به «باید بیایی و آن را ببینی»، «اتاقی از آن خودم»، «بترکون» و «کلام» در جشنواره کارلووی واری
- رسول صدرعاملی: در هیچ کدام از دولتهای قبل سینمای کودک و نوجوان جدی گرفته نشد
آخرین ها
- چند فیلم جمع و جور/ نگاهی به «باید بیایی و آن را ببینی»، «اتاقی از آن خودم»، «بترکون» و «کلام» در جشنواره کارلووی واری
- رسول صدرعاملی: در هیچ کدام از دولتهای قبل سینمای کودک و نوجوان جدی گرفته نشد
- دیزنی، مالکیت انحصاری «میکی ماوس» را از دست میدهد
- سینماسینما/ پسر هالیوود/ برترین بازیهای تام کروز به مناسبت تولد شصت سالگیاش
- خبرهایی از جشنواره لوکارنو/ شهرام مکری داور بخش عملکرد اول شد
- «نان مقدس» برنده جایزه دومین جشنواره فیلم کُردی مسکو شد
- ماجرای خدیجه خانم تجریشی/ مروری بر نقاط قوت و ضعف مجموعه «جیران»
- اطلاعیه ادارهکل هنرهای نمایشی؛ تئاتریها بدون پروانه نمایش تمرین و هزینه نکنند!
- واکنش رضا کیانیان به اظهارات توهین آمیز حسن عباسی درباره فوتبالیست ها
- مدیر جشنواره فیلمهای ایرانی پراگ، جایزه جشنواره کارلووی واری را گرفت
- برای مجوز کارگردانی باید ۱۰۰ امتیاز گرفت/ تغییر در فرمول امتیازدهی
- “گل یا پوچ” در رادیو نگاه تازه ای به اعتیاد دارد
- مردی که خودِ زندگی بود و دیگر هیچ/ به بهانه سالروز درگذشت عباس کیارستمی
- کنسرت نمایش سی صد / گزارش تصویری
- نشست هماندیشی دبیر جشنواره فیلم کودک با سینماگران / گزارش تصویری
- روایتهایی از زندگی معاصر/ نگاهی به سه فیلم «جویلند»، «تصمیم به ترک کردن» و «ایئو» در جشنواره فیلم کارلووی واری
- نشست خبری جشنواره عروسکی / گزارش تصویری
- همراهاول، ارزانترین اپراتور آسیا برای حجاج
- وزیر ارشاد: نقض قانون، خط قرمز ماست/ هنرمندان از مجوزها تخطی نکنند
- آثار راهیافته به بخش داستانی کوتاه و نیمه بلند جشنواره فیلم شهر معرفی شد
- با حضور رئیس سازمان سینمایی؛ هیات امنای جدید مرکز گسترش معرفی شدند
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- نخستین آکادمی آنلاین استعدادیابی و مهارتآموزی ایران افتتاح شد
- سید جواد هاشمی مطرح کرد؛ سوءتفاهم با رقص یک گربه/ با گیشه ۵۰ میلیارد تومانی هم ضرر میکنیم!
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ چرا کسی «کریمر علیه کریمر» را جدی نگرفت؟/ فیلمی که در یادها ماند
- یک مسابقه طلایی برای شنوندگان رادیو
- اکران خصوصی فیلم روز ششم / گزارش تصویری
- هرج و مرج خانوادگی/ نگاهی به «بورنهلم لعنتی»، «پیهتا» و «احمقها» از بخشهای مسابقه جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۲
- موج جدید کرونا در رادیو بررسی شد
- اثر مشترک آلبانو و فریمن منتشر شد