پس از «مارتین اسکورسیزی» و «فرانسیس فورد کاپولا»، حالا «کن لوچ»، کارگردان سرشناس انگلیسی نیز به سینمای ابرقهرمانی تاخت و اعلام کرد این فیلمها مثل همبرگر برای سودآوری ساخته میشوند.
به گزارش سینماسینما، «کن لوچ» کارگردان ۸۳ ساله انگلیسی که برای سینمای آگاهیساز و اجتماعیاش چهرهای شناختهشده در سینمای جهان است در گفتوگویی با اسکای نیوز، فیلمهای ابرقهرمانی مارول را خستهکننده و بدبینانه توصیف کرد و گفت همچون کالاهایی مثل همبرگر ساخته شدهاند که نه برای ارتباط برقرار کردن و به اشتراکگذاری تصوراتمان بلکه برای سودآوری برای یک کمپانی بزرگ ساخته شدهاند.
این کارگردان برنده دو نخل طلای جشنواره کن همچنین گفت فیلمهای کمپانی مارول (فیلمهای ابرقهرمانی) هیچ ارتباطی به سینما و هنر سینما ندارند و همانطور که «ویلیام بلیک» میگوید وقتی پای پول در میان باشد، هنر غیرممکن است.
پیشتر، «مارتین اسکورسیزی» در صحبتهایی در انتقاد از فیلمهای مارول عنوان کرده بود: سینماها را فیلمهای ابرقهرمانی گرفتهاند و سالنهای سینما به پارکهای موضوعی (شهربازی) تبدیل شدهاند. این فیلمها در حال ساخت نوع دیگری از مخاطب است که فکر میکند سینما این است. من این فیلمها را تماشا نمیکنم. البته تلاش کردم اما این سینما نیست. صادقانه بگویم این فیلمها هرچقدر هم خوب ساخته شوند و بازیگران در آنها بهترین عملکرد خود را نیز داشتهباشند، از نظر من شبیه به پارکهای موضوعی هستند. این سینمای انسانها نیست که در آن برای رساندن و انتقال احساسات و عواطف و تجربههای روانشناختی با دیگر انسانها تلاش میشود.
چند روز بعد نیز «فرانسیس فورد کاپولا» کارگردان سهگانه «پدرخوانده» با حمایت قاطع از «اسکورسیزی» فیلمهای ابرقهرمانی را «نفرتانگیز» خواند و گفت: وقتی «اسکورسیزی» معتقد است فیلمهای مارول سینما نیست حق دارد چون قرار است از سینما چیزی بیاموزیم و چیزی از جنس دانش، الهامبخشی یا روشنفکری به دست آوریم.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند
- با حضور احتمالی دیکاپریو و اسکورسیزی؛ اقتباس سینمایی «شیطان در شهر سفید» جان گرفت
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- به خاطر یک عمر دستاورد هنری؛ بالاترین نشان موسسه فیلم آمریکا به کاپولا اهدا میشود
- جشنواره هلندی اعلام کرد؛ نامزدی کاهانی و اسکورسیزی برای جایزه سپتیمیوس آمستردام
- اسکورسیزی ساخت فیلم «زندگی عیسی» را پاییز شروع میکند
- «مگالوپولیس» در آمریکا اکران میشود
- تجلیل از آهنگساز «ارباب حلقهها» در جشنواره فیلم زوریخ ۲۰۲۴
- گزارش سیفالله صمدیان از جشنواره فیلم کن/ از کاپولا تا مریل استریپ و علی عباسی
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کاپولا در نشست خبری کن: این وظیفه هنرمند است که دنیای معاصر را نشان دهد
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فوت مستندساز و همسر فرانسیس فورد کاپولا/ النور کاپولا درگذشت
- برگزاری نشست رسانهای دبیر جشنواره کن؛ فیلمهای حاضر در کن ۲۰۲۴ معرفی شدند/ فیلم کارگردان ایرانی در بخش مسابقه
- فصل تازهای از زندگی یک دیوانه؛ «مگالوپولیس» خصوصی نمایش داده شد/ یک تجربه تکاندهنده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آقای نعمتالله، فیلمتان را به خانهها ببرید!
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
آخرین ها
- چیزی شبیه پرسهزدن در سالن نمایشی با آدمهایی که نمیشناسی
- مشکلات و رویاهای فیلمسازان خارجی در هالیوود!
- دوست دارم درباره خاتمی و احمدینژاد هم فیلم بسازم/ گفتگو با عارف افشار درباره «ضدقهرمان»
- «شوگان» بیشترین جایزه را گرفت؛ اعلام برندگان انجمن نویسندگان آمریکا
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- درباره «مرد آرام» و «ممنوع الخروجی»/ از فاصله با فیلم جان فورد تا دختری کُلت بهدست
- عکسهایی که برای همیشه سیاه و سفید ماندند
- شاپور عظیمی درگذشت
- پیشبینی درآمد ۸ هزار میلیارد تومانی برای صداوسیما در سال ۱۴۰۴
- راضی نیستم؛ واکنش محسن چاوشی به تقدیمِ اجراهای جشنواره موسیقی فجر
- پس از حذف از اسکار؛ بازیگر جنجالی «امیلیا پرز» از مراسم بفتا هم خط خورد
- چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- اهدای جوایز سالانه فیلم و تلویزیون ایرلند؛ «چیزهای کوچک این چنینی» بهترین فیلم و کیلین مورفی بهترین بازیگر مرد شد
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- سه فیلم و همه راههایی که به بیراهه رفتند
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- اعلام فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۳/ ۴ فیلم جشنواره فجر ۴۳ در نوبت اکران قرار گرفت
- ادای احترام به بزرگانی چون شما وظیفه ماست
- هفتاد و پنجمین جشنواره برلین با فیلم تام تیکور افتتاح شد
- سومین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- برلیناله ۲۰۲۵: رقابت آثار اجتماعی و مستقل در جشنوارهای برجسته
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- نفسهایی که به شماره افتاده/ راهکارهایی برای بقای سینمای مستقل
- از مراسم بزرگداشت، بینیازم/ انتقاد حسین علیزاده از جشنوارهی موسیقی فجر
- امیرحسین حاجیلو درگذشت
- یک یادداشت در هفت پرده
- فشار بر سریال تینا پاکروان ادامه دارد/ ساترا: «تاسیان» مجوز نمایش ندارد
- دومین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- دلافکار: اکبر زنجانپور تاریخ تئاتر ماست/ زنجانپور: «یوزفکا» بغضمان را باز کرد
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند