سینماسینما، رویا فتحاللهزاده
فیلم سینمایی «ب۱۲» داستان تلاش دو کودک روستایی به نام بهادر و ایوب را روایت میکند که میکوشند برای مادربزرگ بیمار بهادر دارو تهیه کنند. یک روز بهادر تصمیم میگیرد به شهر برود و داروی مادربزرگش را بخرد و در این مسیر ایوب نیز همراهیاش میکند. تنها کسیکه از تصمیم آنها مطلع میشود، نرگس، خواهر بهادر، است. دو کودک بدون اطلاع از خانواده به شهر میروند، اما متوجه میشوند قیمت دارو بیشتر از پول آنهاست. بنابراین میکوشند با شستن ماشینها در خیابان بقیه پول را مهیا کنند، اما با دو زن آشنا میشوند که هدایتگر باند کودکان خیابانی هستند. بهادر و ایوب با وعده خرید داروی مادربزرگ همراه آن دو زن میروند و وارد محل نگهداری کودکان خیابانی میشوند.
فیلم «ب۱۲» میکوشد از طریق روایت داستان این دو کودک نشان دهد کسانی که در کودکی تحت سرپرستی پدر و مادر قرار نداشتهاند یا در خانوادههای نابهسامان و بدسرپرست بزرگ و تربیت شدهاند، ممکن است بیش از سایر افراد، ناهنجاریهای رفتاری داشته باشند. در فیلم، بهادر به عنوان کاراکتر اصلی، کودکی است که پدر و مادر خود را از دست داده و اکنون تحت سرپرستی مادربزرگ و داییاش قرار دارد. مادربزرگ مدتهاست بیمار است و دایی صمد نیز بهخوبی نمیتواند از عهده آموزش و تربیت او برآید. در سکانس ابتدایی فیلم تاکید کارگردان بر همین مسئله است. در این سکانس، بهادر را در حال دعوا و کتککاری با یکی از کودکان روستا میبینیم. دایی صمد او را میبیند و مانع ادامه دعوا میشود. سپس با تهدید بهادر میکوشد او را از انجام دوباره چنین کارهایی منع کند. اما وقتی بهادر با خواهرش نرگس درددل میکند، متوجه میشویم کودکان روستا به دلیل اینکه مادربزرگ بهادر بیمار است و او نمیتواند آمپولش را بخرد، به او میگویند بیغیرت؛ به این ترتیب، فیلم به طور پنهانی میخواهد نشان دهد اگر دایی صمد به عنوان سرپرست بهادر به جای تهدید و خشونت روانی با گفتو گو حرفهای بهادر را میشنید، شاید حوادث بعدی شکل نمیگرفت. اگر ارتباط بهادر با دایی صمد رابطهای دوستانه و تعاملی بود، او هیچگاه به دلیل طعنه و کنایههای کودکان روستا تصمیمی غیرعاقلانه نمیگرفت و مخفیانه به شهر نمیرفت. کاراکتر مهم دیگر رئیس باند کودکان خیابانی است که زنی مسن و معلول است. او نیز در صحبتهایش با غم و حسرت از کودکیاش میگوید، از اینکه وقتی کودک بود، از نامادریاش کتک میخورد و بهشدت مورد ضرب و شتم قرار میگرفت. او اعتراف میکند که اکنون چگونه میتواند آدمها را دوست داشته باشد؟!
روایت فیلم بر ایده تاثیر ارتباط ناقص و ضعیف میان کودکان و والدین یا سرپرستشان تاکید میکند. حتی ایوب نیز با خانوادهاش ارتباطی سالم ندارد. زمانی که بهادر و ایوب به روستا بازمیگردند و میفهمند برایشان مراسم ختم گرفتهاند، ایوب بر سرش میزند و میگوید: «با این وضعی که پیش اومده، اگر ننهم بفهمه، درسته پوست از سرم میکنه!» بنابراین این دو کودک حتی زمانی که از دام باند کودکان خیابانی رها میشوند، در روستای خود هم نمیتوانند به سراغ خانوادههایشان بروند و حقیقت را بازگو کنند.
از نکات قابل توجه در فیلم، بازنمایی دنیای کودکان و کنشهای غیرعاقلانه آنهاست. کارهایی که آنها میکنند، تا حدودی بنمایه طنزآمیز به فیلم داده است. البته نمیتوان از نظر دور داشت که عناصر طنزآمیز در فیلم از الگویی کلیشهای و لورفته پیروی میکند. برای نمونه در سکانسی که بهادر و ایوب پشت دو بوته درخت پنهان میشوند و شبانه و پشت سر یکی از اهالی روستا حرکت میکنند، یکی از کلیشهایترین الگوهای طنزپردازی در صنعت سینما به کار رفته است که دیگر نمیتواند خندهای واقعی برای مخاطب به همراه داشته باشد.
به طور کلی میتوان گفت فیلم «ب۱۲» با ریتمی ملایم و روایتی خلاقانه و تجربی و استفاده از کودکان نابازیگر محلی توانسته است در سینمای مهجور کودک و نوجوان اثری دارای اهمیت باشد و به همین دلیل میتوان چشم را بر روی برخی نقاط ضعف آن فرو بست.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده فیلم سینمایی «بامبالا»: تیزر تلویزیونی رایگان سینما را نجات نداد/ آموزش و پرورش مطلقاً همکاری نمیکند
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
- رسول صدرعاملی: در هیچ کدام از دولتهای قبل سینمای کودک و نوجوان جدی گرفته نشد
- سید جواد هاشمی مطرح کرد؛ سوءتفاهم با رقص یک گربه/ با گیشه ۵۰ میلیارد تومانی هم ضرر میکنیم!
- معرفی هیات داوران دو بخش جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان
- انتقاد بهروز نشان از وضعیت ناعادلانه اکران/ «پسران دریا» متعلق به فارابی است اما در سینمای خودش هم اکران نمیشود
- الهام حسینزاده: «هنر و تجربه» به تمرکز پایگاهی، نمایشی و تبلیغاتی نیاز دارد
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- هنروتجربه، شاهرگ حیاتی ورود به سینمای جهان
- اطلاعیه موسسه هنروتجربه در واکنش به تصمیم سازمان سینمایی/ قدردانی از سینماگران، امید به آینده
- «چکمه»؛ موفق در راهیابی به دنیای کودکان
- افتتاح دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش فیلم ژانگ ییمو
- اعلام اسامی فیلمهای حاضر در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین»
- به همت موسسه هنروتجربه و سفارت چین در ایران؛ دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» برگزار میشود
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- درگذار از خشونت و تحقیر گذشته/ یادداشتی بر فیلم «زنی ناشناس»
- دو جایزه جشنواره فریبورگ برای «جنگ جهانی سوم»
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- سمبلیک و مضمونگرا/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- «شهربانو» به رقابت آسیایی بنگلور راه یافت
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی به «آکتور» رسید
- آناتومی نکبت/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- وقتی پول معیار همه چیز است
- «آقای کلاین»؛ تلاش برای زدودن یک اشتباه
- سرگذشت لیلا و برادرانش
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟
- برای احمد دامود؛ راز آن نگاه و دستهای چلیپا شده
- ادعای وزیر ارشاد؛ هیچ فیلمی در دولت سیزدهم توقیف نشده است
- احمد دامود درگذشت
- در مسیر سقوط/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- رایزنی عباس کیارستمی برای رفع ممنوع از کاری یک هنرمند
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- موفقیت تجاری مستند برنده خرس طلای برلین
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- دنیای پارادوکسیکال و غمبار چارلی/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: تئاتر مهمتر از همه منازعات سیاسی است
- ساترا به قرار منع تعقیب فیلیمو اعتراض کرد