به گزارش سینماسینما، حامد بهداد بازیگر سینمای ایران به عباس کیارستمی نامه نوشت. در این نامه آمده است:
«عالیجناب عباس کیارستمى امروز در بیمارستان آراد بسترى شدند.
بجهت آشنایی و علاقه ام به ایشان هر از گاهى فرصت دیدارشان دست میدهد.شگفتا هر جا رفتم ، دیگر مردم از سرزمینى دیگر ، سینماى ما را با نام او میشناختند اما خودمان نه . و بیشتر شگفت آنکه، ندانستم چرا هرگز آنطور که باید ، مراتب قدر دانى از وى بعمل نیامده و نمى آید. وى زبان و نگاهى متفاوت مى آفریند و به گفته ژیل ژاکوب به زیبایی جهان مى افزاید. یا به قول آیدین آغداشلو ، این زمان مشابهِ خیام نیز ما را به کیارستمى مى شناسند. خب این مهم ، سهم همه نمیشود. اینکه حتى درک شأنیتِ ایشان در فضاى به ظاهر رشد یافتهء پزشکى ایران بطور کافى میسر نیست آنهم در حالیکه وضع ایشان مشخصاً در بیمارستان جَم وخیم تر شد را هم تا حدى درک میکنیم. چون براى ما قلب همان است و ریه و کلیه و دیگر جوارح همان. چه تفاوتى دارد دیگرى با او ؟ لابد هیچ ! اصولاً ما هرگز متعجب نمیشویم. مثلاً اگر نامه به جایی نوشته اییم وبه صندوقى انداخته، به آدرسى دیگر رفته برایمان عجیب نیست . چون احتمالاً پستچى آدم است و اشتباه میکند. یا ادیسون و هیتلر و صدام و گاندى و اینها همه چون مرده اند با هم فرقى ندارند. و هم مهم نیست هر کدام چه نقشى ایفا کرده اند. و چون همه سرفه ، سکته و لالا میکنند برایمان یکى است .ما چنین هستیم. به چه زبان میتوان اهمیت کیارستمى ها را تشریح کرد ؟ »
بهداد همچنین نوشته است: «چرا براى ما درک این مطلب که فرهنگ بالا داشتن به اندازهء غذا خوردن مهم است سخت است؟ و چرا سخت تر است به انسانى که او توفیق بالا بردن شعور هنرى مان را داشته ، توجه و احترام بگذاریم؟ سه ماه شد که یکى از مهم ترین فیلمسازهاى جهان ، که از قضا ایرانى و افتخار ما در سراسر دنیا است ، حال اش وخیم است. بپرسید، اگر پرسش دونِ شأنتان نیست. خواهید شنید که کیارستمى سرمایهء ملى و فرهنگى شما است. آنگاه رسیدگى به احوال کسى چون او توسط مسئولین ،آنهم با ملاقاتهایی براى فقط یک عکس یادگارى، چرا سهل انگاریده میشود ؟ چرا تحت مراقبت ویژه ایشان را براى معالجه به جایی نمى فرستند؟ چرا توجه نمى دهند؟
سیزده همین فرودینِ نود و پنج صبح سحر رفتم بیمارستان جم. همان جا که جناب کیارستمى را بسترى کردند. دلم میخواست زودتر حال ایشان خوب شود. صد چرا مى چرخید که چه میشد آن عمل یکهفته اى که جَم آسان و کوتاه جلوه داده بود، دوران نقاهتش به سر مى رسید. بانگ موذن که آمد دیدم جز دعا ندارم.
رفقا این اوّلِ رمضانى اگر هم دل اید برایش عشق بفرستید. بى شک یکى میان ما دعایش جواب است.
مخلص حامد بهداد»
۹۵/۳/۱۷
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- «پیر پسر» در جشنواره لوکا/ فیلمی با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد مسافر ایتالیا شد
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
- رقابت «برای رعنا» در جشنواره بوسان
- حامد بهداد مادر ناصرالدین شاه شد
- جایزه بهترین فیلم سینمای جهان در جشنواره گالوِی به «پیر پسر» رسید
- رقابت «پیر پسر» در جشنواره ایرلندی
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند
- یک کارگردان دیگر به دفاع از «جوکر ۲» برخاست؛ منتقدان احمق بمیرید!
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- درباره نمایش «کاتیوشا»؛ تکنیک در میدان رنگ
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- با همکاری همراه اول و وزارت بهداشت؛ برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با رویکردی نوین اجرایی میشود
- «لیلای بیمجنون» تمدید شد
- نگاهی به آخرین ساخته کیانوش و فرزاد دالوند؛ شنگول و منگول، از قدیم تا امروز
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- برترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب ۱۰۰ منتقد سینمایی
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- سویه پنهان ضد قهرمان؛ «خانواده خلج» حاصل ۴ سال فیلمبرداری است
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است