فیلم «بودن یا نبودن» کیانوش عیاری بعد از ۱۷ سال با حضور کارگردان برای یک نمایش تکسانس در گروه هنر و تجربه در سینما فرهنگ اکران شد. نمایش این فیلم در راستای برنامههای گروه سینمایی هنر و تجربه برای نمایش فیلمهای ارزشمند خارج از این گروه بود که با عنوان «خارج از قاب» به نمایش در میآید.
عدم اکران و توقیف هر فیلم در زمان خودش آسیبهای جبرانناپذیری به هر فیلم میزند و در هر دوره فیلمسازان و اهالی سینما به نوعی با آن دست و پنجه نرم میکنند. عیاری در توضیح این مساله گفت: «بالاخره روزی میرسد که مسوولی که باعث توقیف یک فیلم شده، بازنشسته یا برکنار میشود یا به سمت دیگری گماشته میشود، اما وقتی خبر رفع توقیف آن فیلم را دریافت کند بیشک یک شکست عمیق برای او خواهد بود.» این کارگردان سینما درباره گروه سینمایی «هنر و تجربه» و نقش آن در دیده شدن بیشتر فیلمهای متفاوت توضیح داد: «پیدایی گروه هنر و تجربه اتفاق و فرصت خوبی برای سینمای ایران است. بهویژه برای گروهی از فیلمسازان که شاید فیلمهایشان نتوانند ارتباط گستردهتری با مخاطبان برقرار کنند و از این روی در گروه هنر و تجربه به پرشورترین شکل ممکن نمایش داده میشوند.» اما فیلم «بودن یا نبودن» تنها در یک تکسانس اکران شد. هرچند شاید میتوانست در همین گروه سینمایی دوباره برای یک مدت اکران و بیشتر دیده شود. عیاری در این زمینه گفت: «پیشتر به عنوان یک آرزو یا خواسته این موضوع را با علمالهدی مطرح کرده بودم که شرایطی ایجاد شود تا برخی فیلمهای خوب ایرانی اکران محدودی در این گروه سینمایی داشته باشند و علمالهدی از آن استقبال کرد و شاید اکران تک سانس «بودن یا نبودن» مقدمهای برای همین کار باشد.» کیانوش عیاری در این فیلم علاوه بر کارگردانی، نویسندگی فیلمنامه، تدوین و تهیهکنندگی را هم برعهده داشت. فرهاد شریفی، حسین ایلبیگی، چکامه چمنماه، کتایون جهانگیری، نورعلی لطفی، مریم بوبانی، رضا فیاضی و شبنم طلوعی از بازیگران این فیلم بودند. همچنین مرحوم لوریک میناسیان نقش مادر آنیک را در این فیلم بازی میکرد که در سال ۸۳ بر اثر بیماری قلبی از دنیا رفت.
منبع : اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «سامی»؛ ایستادگی پُردرد و رنجِ فراموششدگان
- همه چیز درباره امکان مینا به بهانه پخش از تلویزیون
- نگاهی به نمایش «رامسس دوم»/ شیطان یا فرشته؟
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
آخرین ها
- فواد شمس درگذشت
- پارسا پیروزفر «خانم شین» را میسازد
- طعم تلخ گیلاس
- «آقای زالو»؛ روایتی کمیک با طعم تلخ و گزنده
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- نگاهی به فیلم «ناتور دشت»؛ یسنا گم شده!
- «چای سرد»؛ تصویر تلخ سیمای هنر و هنرمند در تنگنای زندگی
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست
- نمایش «کازابلانکا» / گزارش تصویری
- موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت ۷ فیلم
- «هزار و یک فریم» برنده دو جایزه از جشنواره فیلم تسالونیکی شد
- همایون ارشادی درگذشت
- «سامی»؛ هرمنوتیک رنج و کنشگری ضدهژمونیک پیرامون
- «پیرپسر» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نمایش موزیکال «رابین هود» روی صحنه تالار وحدت
- جشنواره تورین با تمرکز بر فیلمسازان زن برگزار میشود
- برگزاری نخستین جلسه شورای داوری هنرهای نمایشی در انجمن صنفی تماشاخانههای ایران
- محمدعلی دشتی درگذشت
- کارگردانان زن در هالیوود با دست خالی میجنگند
- خوانشی روانکاوانه از جهانِ فیلم «استاکر» آندری تارکوفسکی
- سیر تحول قهرمان و جبر محیط در سینمای ناصر تقوایی: از «صادق کرده» تا «ناخدا خورشید»
- نمایش «بوف کور» با حضور مجابی و دولتآبادی
- این فیلم هنوز برای اکران آماده نیست/ واکنش تهیهکننده «نیمشب» به حضور در جشنواره شهر
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- الهه نوبخت داور جشنواره بینالمللی فیلم رباط مراکش شد
- در جلسه شورای صنفی نمایش مصوب شد: «دو روز دیرتر» و «سینما شهرقصه» به سینماها میآیند
- کنسرت نمایش کورالاین / گزارش تصویری
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- اسماعیل خلج «دوستان با محبت» را روی صحنه میبرد





