به گزارش سینماسینما، حالا ما در آستانه تولدش به سراغ او رفتیم تا یادآوری کنیم که باید از چنین هنرمندانی در سرزمین پهناور ایران حمایت کنیم. حمایت ما اینگونه مؤثر خواهد بود که شرایطی فراهم کنیم تا او و امثال او همچنان فیلم بسازند و به خلاقیتهای هنری خود ادامه دهند و فقط بهواسطه تصمیماتی از جنس جوانگرایی، بزرگان این مرزوبوم را در پشت خط سیاستها نگه نداریم که در آن صورت قضاوت تاریخ بیدرنگ ما را محکوم خواهد کرد.
در آستانه تولدتان هستید. چه احساسی دارید؟ اصلا نگاهتان به تولد چیست؟
هیچ احساسی ندارم! من تا ٢٨- ٣٠سالگی که بچهدار شدم و بعد میدیدم که برای بچهها تولد میگیرند و من هم برای بچههایم تولد گرفتیم تازه متوجه شدم که تولد هم میتوان گرفت! و تازه یادم ماند که روز تولدم چه روزی است. تا آن زمان فقط سال تولدم را میدانستم و روزش یادم نبود. بنابراین واقعا احساسی ندارم. به نظرم تازه احساسم این است که یک سال از عمر گذشت و فیلم جدیدی نساختم و این احساس خیلی بدی است.
معمولا بهترین هدیهای که میتوان به یک هنرمند داد، این است که بتواند کارش را بدون مسائل حاشیهای انجام دهد. آیا در طول زندگی هنریتان تاکنون چنین هدیهای دریافت کردهاید؟ اگر دریافت کردهاید، کم و کیف آن چگونه بوده؟
نه! هرگز و هرگز چنین هدیهای دریافت نکردهام. هر فیلم و سریالی که ساختم با دق، زحمت و رنج، با کمبود و فقر و همه این چیزها بوده! یک فیلم نبوده که با خیال راحت و سرفرصت و بدون دغدغه بسازم. اصلا نبوده! در تلویزیون هر چه که کار کردم همینجوری بوده و حتی یک وقتیهایی که برای تلویزیون کار میکردم، پول نزول میکردم تا پول و دستمزد بچهها را سر موقع بدهم. چون دیر پول میدادند. خارج از تلویزیون هم همینطوری بوده. در این سینمای فقیر فکسنی هیچکدام از فیلمهایم را بدون دغدغه کار نکردهام؛ چه بخش خصوصی و چه در بخش دولتی؛ همیشه و همیشه دغدغه و مشکلات داشتم. چون ما که هیچوقت نورچشمی نبودیم، نمیتوانیم بدون دغدغه فیلم بسازیم. فقط نورچشمیها میتوانند بدون دغدغه فیلم بسازند و آنهایی که حاضرند به قدرت تعظیم کنند. من هرگز تعظیم نکردهام و نخواهم کرد.
مسلما فیلمهایی دارید که نساختهاید و فیلمنامههایی دارید که ننوشتهاید. در میان اینها، ترجیح میدهید کدامیک را بنویسید و بسازید؟
بله، خیلی و همیشه. معمولا وقتی آشنایی به من میرسد، میگویم ما همیشه کار تازه داریم، منتها روی کاغذ! خب خیلیها اصلا متوجه نمیشوند که یعنی چه روی کاغذ. روی کاغذ مرتب از روی بیکاری سناریو مینویسم. بله چندین و چند سناریو دارم برای اینکه یکی- دوتای آن طبیعتا برایم عزیزتر و مهمتر هستند. شاید مهمترین و عزیزترینش «آداب بیقراری» رمان یعقوب یادعلی بود که یکجورهایی خارج از کشور بحث زیاد شد و حتی قرارداد هم بستیم. ظاهرا طرف میخواست از آن قرارداد سوءاستفاده کند برای مالیات و یا اقامتش و یا هرچیز دیگر و اصلا قصدش فیلمساختن نبود. آن فیلمی نیست که در ایران بشود ساخت. البته در ایران هم میتوانم بسازم اما «گلهای» رمان را باید حذف کنم و من این کارها را نمیکنم. من چندین فیلمنامه دارم که آرزوی ساختن آن را دارم که یکیشان آن بوده و حالا آنها دیگر هم بهنوبه خودشان عزیز هستند.
آقای پوراحمد، با توجه به تجربیاتتان، فیلمسازی در ایران راحت شده است یا سختتر؟ چرا و به چه دلیل؟
والله برای نسل ما که قطعا سختتر شده. برای اینکه در دهه ۶٠، ٧٠ وقتی که تصمیم میگرفتیم فیلم بسازیم، میساختیم؛ کارگردانسالاری بود. ولی تهیهکنندگان ما پخشکننده هم شدند. سینما هم خریدند یا اجاره کردند. الان صاحب سینما تصمیم میگیرد و در واقع هجوم جوانان که آمدهاند. برخیها واقعا خیلی خوب هستند، بلدند و شخص من را شگفتزده میکنند. با هجوم این جوانان، دیگر تهیهکنندگان برای چه با ما کار کنند؟ همان جوانان هم کمتوقعترند و هم حرفگوشکنترند و میتوانند بهشان تکلیف کنند که فلان بازیگر را بگذار و دیگری را نگذار؛ فلان قسمت سناریو را تغییر بده یا نده. با ما که چنین کاری نمیتوانند بکنند. از همه مهمتر اینکه میگویند فیلم را ٣٠، ٣۵ روزه جمع کن؛ به ما که نمیتوانند بگویند. اگر هم بگویند، من میگویم مگر زباله است که جمعش کنم! این فیلم است و باید پلانبهپلان آن را خلق کرد و زمان معمول و معقول برای یک فیلم خوب دو ماه است. اما الان رایج شده و میگویند ٣٠، ٣۵ روزه جمعش کن! طبیعتا برای نسل ما که به خودمان و سینما متعهدتریم، بسیار سختتر شده. نشانه آن همین است که من در دهه ۶٠، ٧٠ سالی حتما یک فیلم میساختم. حالا الان چهار، پنج سال یک فیلم میسازم! بهخاطر سختیای است که در تولید وجود دارد.
از نظر شما فیلمهای خوب امسال سینمای ایران چه فیلمهایی هستند که تاکنون دیدهاید؟
امسال را نمیدانم. من در جشن خانه سینما بستری بودم. تعدادی فیلم را برایم به خانه آوردند و من درازکش فیلمها را دیدم. بیست فیلمی را هم باید در خانه سینما میدیدم که نمیتوانستم بروم. در میان آن فیلمها چند فیلم بود که همه فیلم اولی بودند و فیلمهای بسیار زیبایی بودند، «زاپاس»، «خشکسالی و دروغ»، «متولد ۶۵»، نمیدانم اینها فیلمهای امسال محسوب میشوند یا نه! گمان نمیکنم. البته تعداد این فیلمها بیشتر هستند. اما حالا یادم نیست. حالا هم سینمارفتن برای من یکجور عذاب شده. وقتی نور موبایل میبینم حالم بد میشود. صدای خرشخرش چیپس اذیتم میکند. بههمیندلیل به سینما نمیروم یا بهندرت میروم. بنابراین فیلمهای امسال را ندیدهام. همین.
بههرحال تولد برای من واقعا بیمعنی است و حس بسیار بدی دارد وقتی که تو یک سال را پشتسر میگذاری و کار نکردهای. تولد من روزی است که فیلمی را شروع کنم. آن روز تولد من است و میتوانم جشن بگیرم. وقتی یکی، دو سال گذشته و تو هنوز کار نکردهای، تولد چه خاصیتی دارد؟ بیشتر به تو یادآوری میکند که آقا یکسال گذشت. یکسال دیگر هم گذشت. یکسال پیرتر شدی. یکسال افسردهتر شدی. یکسال گردگرفتهتر شدی. واقعا تولد برای من بیمعنی است. تولد من زمانی است که کار کنیم. آزادی داشته باشیم و سانسور نباشد که اینها فعلا رؤیایی بیش نیست. همین هم آش است و هم کاسه.
منبع: روزنامه شرق

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کیومرث پوراحمد فیلم جدید می سازد؟
- کیومرث پوراحمد : همۀ ما دوستان سینمایی و غیر سینمایی به نوعی مدیون حبیب احمد زاده هستیم
- علی نصیریان مقابل دوربین «اقتباس در سینما» رفت
- مژگان خالقی، کارگردان «خنده در تاریکی» در گفتگو با سینماسینما/ میل زیادی به ابتذال در تئاتر ما وجود دارد
- سهمی دیگر برای سینمای ایران از بخش جلوهگاه شرق
- حیف که نمیشود این سریال را دید!/ معرفی سریال «آتش بدون دود» ساخته نادر ابراهیمی + ویدئو
- اکران آنلاین «هنروتجربه» با سه مستند بلند تازه میشود
- کیومرث پوراحمد: «اسپارتاکوس» فیلم محبوب من است/ محمدرضا فروتن و الناز شاکردوست را من به سینما معرفی کردم
- ایرانی و بومی
- کیومرث پوراحمد: سینه خسرو سینایی از کینه و بغض و نفرت به کلی خالی بود
- کیومرث پوراحمد مطرح کرد/ تماشای سریالهای نمایش خانگی با هر کیفیتی بهتر از این است که مردم سریالهای ترکی ببینند
- بازنشستگی را باید پذیرفت!
- درخواست کیومرث پوراحمد از مردم/ «تیغ و ترمه» را از سایتهای رسمی ببینید
- «تیغ و ترمه» از فردا اکران آنلاین میشود
- هشت کارگردان ایرانی خواهان آزادی زندانیان سیاسی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- اکران خصوصی فیلم روز ششم / گزارش تصویری
- هرج و مرج خانوادگی/ نگاهی به «بورنهلم لعنتی»، «پیهتا» و «احمقها» از بخشهای مسابقه جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۲
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- نخستین آکادمی آنلاین استعدادیابی و مهارتآموزی ایران افتتاح شد
- آثار راهیافته به بخش داستانی کوتاه و نیمه بلند جشنواره فیلم شهر معرفی شد
آخرین ها
- وزیر ارشاد: نقض قانون، خط قرمز ماست/ هنرمندان از مجوزها تخطی نکنند
- آثار راهیافته به بخش داستانی کوتاه و نیمه بلند جشنواره فیلم شهر معرفی شد
- با حضور رئیس سازمان سینمایی؛ هیات امنای جدید مرکز گسترش معرفی شدند
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- نخستین آکادمی آنلاین استعدادیابی و مهارتآموزی ایران افتتاح شد
- سید جواد هاشمی مطرح کرد؛ سوءتفاهم با رقص یک گربه/ با گیشه ۵۰ میلیارد تومانی هم ضرر میکنیم!
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ چرا کسی «کریمر علیه کریمر» را جدی نگرفت؟/ فیلمی که در یادها ماند
- یک مسابقه طلایی برای شنوندگان رادیو
- اکران خصوصی فیلم روز ششم / گزارش تصویری
- هرج و مرج خانوادگی/ نگاهی به «بورنهلم لعنتی»، «پیهتا» و «احمقها» از بخشهای مسابقه جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۲
- موج جدید کرونا در رادیو بررسی شد
- اثر مشترک آلبانو و فریمن منتشر شد
- فوت نویسنده «خشم اژدها»/ نی کوانگ درگذشت
- معرفی آثار راهیافته به بخش اقلام تبلیغات سینما در جشنواره فیلم شهر
- انتشار فراخوان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر همزمان با عید قربان
- احیاکنندگان سینمای مستقل
- برادوی ماسک از چهرهها برداشت/ به خاطر هیو جکمن ماسک بزنید!
- گزارش تصویری/ آیین معارفه مدیرعامل جدید خانه هنرمندان ایران
- در آیین معارفه محمدمهدی عسگرپور چه گذشت؟/ آنچه باقی مانده و میماند «خانه هنرمندان ایران» است
- واکنش نصیریان به حذف دروس عمومی از کنکور/ زبان و ادبیات فارسی هویت و بخشی از شناسنامه ماست
- چشم انداز به بیماری های نادر در رادیو
- همراهی پزشکان با سپهر دانش در رادیو
- فوت کارگردان پیشگام تئاتر/ پیتر بروک درگذشت
- مدیر شبکه نسیم در نشست خبری مطرح کرد؛ سروش صحت ممنوعالفعالیت نیست/ تذکر به خطاهای برنامهها در فضای مجازی
- معرفی مستندهای جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی
- سخنگوی شورای صنفی نمایش خبر داد؛ اکران سه فیلم سینمایی جدید از چهارشنبه
- لیلی رشیدی با رضا کیانیان در «پدر» همبازی شد
- وزیر کشور در جریان نقش همراه اول در هوشمندسازی شبکه توزیع کالاهای اساسی قرار گرفت
- «دیو و دلبر» یک هفته تمدید شد
- کارگردان و تهیهکننده «بدون قرار قبلی» مطرح کردند؛ سمپاشی علیه بازیگران/ برای وقوع معجزه در فیلم از ما تعهد گرفتند