جلسه همفکری محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با تعدادی از سینماگران حوزه مستند برگزار شد.
به گزارش سینماسینما به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، دوشنبه ۵ اردیبهشت در مرکز گسترش، جلسهای با حضور محمد حمیدی مقدم مدیر عامل، حامد شکیبانیا معاون مستند، محمد طیب مدیر بازرگانی مرکز، بابک بهداد و هادی آفریده مستندساز، امیر مهریزدان مدیر مرکز مستند سوره (حوزه هنری)، مهدی مطهر تهیهکننده، مدیر سابق «خانه مستند» و مرتضی پایهشناس مستندساز برگزار شد.
محمد حمیدی مقدم در آغاز این جلسه گفت: مرکز گسترش مصمم است این مسئولیت جدید را با تمام تلاش و با همکاری خانواده سینمای ایران و فیلمسازان به بهترین شکل به انجام برساند. برگزاری جلساتی از این دست با هنرمندان، اعضای صنوف و فیلمسازان در راستای هماندیشی برای تقویت و افزایش کیفیت اکرانهای سینمایی «هنر و تجربه» است.
مهدی مطهر تهیهکننده حوزه مستند با اشاره به لزوم تبلیغات برای دیده شدن فیلمهای «هنر و تجربه» گفت: از همه ظرفیتها برای دیده شدن فیلمها باید استفاده کرد، صدا و سیما یکی از بخشهایی است که باید با آن تعامل جدی داشت تا معرفی فیلمها به شکل مستمر و مداوم از تلویزیون رخ بدهد. برپایی باشگاه مخاطبان یکی از برنامههای جدیدی است که اشاره به آن شد، باشگاه مخاطبان میتواند هم مرور فیلمهای موفق دوره قبل را داشته باشد، هم فیلمهای تازه را اکران کند. قطعا، اعضای باشگاه از امتیازها و امکاناتی برخوردار خواهند شد.
امیر مهریزدان در بخش دیگری از این جلسه گفت: مسئله بودجه و هزینه برای تبلیغات باید جدی و اساسی پیگیری شود. ما در تجربیاتی که در حوزه اکران داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که بودجه و توجه به هزینه تبلیغات حرفهای و کارآمد، در جذب مخاطب به شکل محسوس موثر است. گاهی اوقات باید برای تبلیغات یک فیلم، به اندازه بودجه تولید، هزینه کرد.
مرتضی پایهشناس به موضوع مخاطب در سینمای مستند اشاره کرد و گفت: مخاطب سینمای مستند خاص است. این خاص بودن به معنای محدود بودن نیست. هر اثر مستند مخاطب ویژه خود را دارد. باید این امکان را فراهم کنیم که اطلاعات هر فیلم (متناسب با مخاطبش) به دست او برسد. اطلاع رسانی هدفمند، گروه مخاطبان هر فیلم را در مواجهه با آن قرار میدهد. موضوع دیگری که مهم است، استفاده از ظرفیتهای غیرسینمایی است. همکاری با مراکز فرهنگی، هنری، دانشگاهها و … میتواند طیف تازهای از مخاطبان و علاقهمندان سینمای مستند را درگیر نمایشهای «هنر و تجربه» کند.
حامد شکیبانیا گفت: مرکز گسترش و «هنر و تجربه» بخشی از امکانات تبلیغی را در اختیار فیلمسازان قرار میدهد، اما تجربه نشان داده همراهی تیم تولید یک فیلم در فضای اکران بسیار مهم است و به جذب مخاطب و دیده شدن فیلمها کمک میکند. فیلمسازان با پیشنهادهای جدید میتوانند زمینه تجربههای تازه در حوزه تبلیغات را فراهم کنند. «هنر و تجربه» در کنارشان خواهد بود که مسیر اکران آسانتر طی شود.
بابک بهداد گفت: اکرانهای سینمایی هنر و تجربه در دوره گذشته و طی هشت سال حاوی نکات مثبت و خوبی بود، اما پس از یک دوره هشت ساله لازم و ضروری است که علاوه بر حفظ نقاط قوت شرایط بهتری از قبل را رقم بزنیم. چرا که این تنها مسیر برای اکران و دیده شدن فیلمهای متفاوت، خاص و تجربی است.
هادی آفریده گفت: لازم نیست تعداد سالنها در تهران زیاد باشد. من فیلم «ایران سرای من است» را در اینترنت دیده بودم، اما وقتی فهمیدم بنیاد سینمایی فارابی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را توسط موسسه هنر و تجربه اکران کرده است، دوست داشتم فیلم را بار دیگر روی پرده سینما ببینم، اما هرچقدر که گشتم یک سانس مناسب برای دیدن فیلم نیافتم. چرا هنروتجربه باید در تهران چندین سالن داشته باشد اما سانسهای آن به گونهای شناور باشد که مردم نتوانند برای دیدن آثار برنامهریزی کنند؟ باید برای احیای «هنر و تجربه» یک سالن در تهران در نظر بگیریم، ممکن است که ابتدا، این تصمیم مخالفانی داشته باشد و بگویند که اکران را محدود کردهاید اما نتیجه آن نظم خواهد بود.
بهداد کارگردان «بهارستان خانه ملت» مطرح کرد: فیلمهایی که اخیرا در سینمای «هنر و تجربه» درحال اکران است، فیلمهای متوسطی هستند، پیشنهاد من این است که هیاتی متشکل از بهترینها گرد هم آیند تا فیلمهای با کیفیت بالاتر برای اکران انتخاب شوند. حتی شاید بشود برای گرم شدن تنور هنر و تجربه چند فیلم تجربی خارجی خوب را در ادامه به نمایش درآورد.
محمد طیب مدیر بازرگانی مرکز در بخش دیگری از این جلسه گفت: تمرکز زمانی اکران از مسائل مهم در نمایشهای «هنر و تجربه» است، اینکه بیشتر فیلمها در یک دوره زمانی نسبتا طولانی و با برنامههای پراکنده اکران شوند اغلب انرژی فیلم و فیلمساز را میگیرد. در برنامه پیشنهادی، زمان پایه اکران برای همه فیلمها دو هفته و در سانسهای منظم و متعدد خواهد بود و در صورتیکه فیلم با استقبال مخاطب مواجه شود، اکران فیلم در سینما تمدید خواهد شد. همچنین امکان نمایشهای سینمایی فیلم پس از پایان دوره اکران، بر اساس سازوکاری که طراحی شده است تا یکسال به صورت موردی و به درخواست مخاطبان امکان پذیر خواهد بود.
نشستهای همفکری مدیر عامل مرکز گسترش، با هنرمندان، سینماگران و نمایندگان صنوف در هفتههای آتی ادامه خواهد داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- «جیرفت» در ایتالیا روی پرده میرود
- ۲ انیمیشن ایرانی در بخش مسابقه جشنواره فرانسوی
- «گلهای کاغذی» در بخش مسابقه جشنواره کازان
- «الکافی» در نیویورک نمایش داده میشود
- ۶ مستند در مرکز گسترش اکران میشوند/ از «آخرین کوسه نهنگ» تا «خانواده خلج» مست
- «پر» بهترین انیمیشن جشنواره ورونژ شد
- فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد
- «احمد»، «عیدوک» و «فرشتهها» نمایش داده میشود
- سه جایزه جشنواره روسی برای «میان صخرهها»
- ۶ مستند در «اکران حقیقت» روی پرده میروند
- «پیانو» به اتریش میرود
- حضور «باگ» در جایزه آکادمی دانشجویی اسکار
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود