سینماسینما٬ سمیه علیپور – سخنان اخیر محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی درباره سپردن امور به دست جوانان بهانهای شد برای نگاهی به میزان جوانگرایی در مدیریت دولتی سینما در ادوار مختلف.
به گزارش سینماسینما٬ رئیس سازمان سینمایی در اظهارنظری درباره اینکه در مجموعه خود از مدیران جوان بهره خواهد برد٬ گفت: «حتما حضور جوانها اهمیت دارد آنها هستند که هنر سینمای ما را نگه میدارند و با اتکا به نیروی جوانان است که میتوان آینده را ساخت اما این موضوع این الزام را ایجاد نمیکند که هر کاری را به جوانان بسپاریم.»
حیدریان در حالی این سخنان را مطرح کرد که خود او٬ زمانی در مجموعه معاونت سینمایی مسئولیت برعهده گرفت که ۲۱ سال سن داشت.
مروری بر سن و سال مدیران سینمایی در دورههای مختلف نشان از آن دارد که در سالهای نخست انقلاب گرایش به مدیران جوانتر بیش از این روزها بوده است.
براساس اطلاعات جمعآوری شده٬ علی لاریجانی و عبدالمجید معادیخواه با ۳۴ سال سن٬ در زمانی که به عنوان وزیر کار خود را شروع کردند جوانترین وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۳۹ سال گذشته بودند و محمدعلی نجفی به عنوان معاون سینمایی که در سن ۳۴ سالگی این مسئولیت را برعهده گرفت٬ جوانترین فردی بود که در تمام این ادوار روی صندلی معاونت سینمایی نشسته است.
سیدمحمد بهشتی با ۳۲ سال سن در سال ۱۳۶۲ ٬ همچنان از تاسیس فارابی تاکنون جوانترین مدیر این مجموعه بوده است. محمدمهدی حیدریان نیز با ۲۱ سال سن در زمانی که وارد اداره کل نظارت و ارزشیابی شد٬ بیرقیبترین مدیر جوان این اداره به نظر میرسد. در وضعیت فعلی مدیریت فرهنگی بعید است مدیری کمسنو سالتر از او وارد این اداره شود و رکورد را از آن خود کند.
اعدادی که در جدول در پرانتز نوشته شده٬ نشان دهنده سن مدیران و وزرا در زمان آغاز مسئولیت آنان در سمت ذکر شده است. این گزارش ادامه خواهد داشت و متن پیش رو بخش نخست گزارش است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی | معاون سینمایی/ رئیس سازمان سینمایی | مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی | مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی |
عباس دوزدوزانی (در آستانه ۴۰ سالگی) | محمدعلی نجفی (۳۴ ساله) | — | — |
عبدالمجید معادیخواه (۳۴ ساله) | مهدی کلهر (در آستانه ۴۰ سالگی) | — | — |
سیدمحمد خاتمی (۳۹ ساله) | فخرالدین انوار (۳۶ ساله) | سیدمحمد بهشتی (۳۲ ساله) | محمدمهدی حیدریان (۲۱ ساله) |
علی لاریجانی (۳۴ ساله) | مهدی فریدزاده (۳۷ ساله) | محمدحسین حقیقی (۳۴ ساله) | حمید خاکبازان (۳۴ ساله) |
مصطفی میرسلیم (۴۸ ساله) | عزتالله ضرغامی (۳۶ ساله) | محمد رجبی (۴۶ ساله) | حبیبالله کاسهساز (۳۳ ساله) |
عطالله مهاجرانی (۴۳ ساله) | سیفالله داد (۴۲ ساله) | محمدحسن پزشک (۵۱ ساله) / عبدالحمید محبی | منوچهر محمدی (۴۱ ساله) |
احمد مسجدجامعی (۴۴ ساله) | محمدحسن پزشک (۵۴ ساله) | محمدمهدی عسگرپور (۳۸ ساله) | جعفر صانعیمقدم (۴۲ ساله) |
احمد مسجدجامعی (۴۵ ساله) | محمدمهدی حیدریان (۴۱ ساله) | علیرضا رضاداد (۴۳ ساله) | جعفر صانعیمقدم (۴۳ سال) |
محمدحسین صفارهرندی (۵۲ ساله) | محمدرضا جعفریجلوه (۴۶ ساله) | علیرضا رضاداد (۴۶ ساله)/ مجید شاهحسینی (۴۰ ساله) | محمود اربابی (۴۴ ساله) |
محمد حسینی (۴۸ساله) | جواد شمقدری (۵۰ ساله) | احمد میرعلایی (۵۰ ساله) | علیرضا سجادپور (۴۹ ساله) |
علی جنتی (۶۴ ساله) | حجت الله ایوبی (۵۰ ساله) | محمدرضا جعفریجلوه (۵۴ ساله)/ علیرضا تابش (۴۱ ساله) | محمد احسانی (۴۷ ساله)/ حبیب ایلبیگی (۴۸ ساله) |
سیدرضا صالحیامیری (۵۵ ساله) | حجتالله ایوبی (۵۳ ساله) / محمدمهدی حیدریان (۵۵ ساله) | علیرضا تابش (۴۳ ساله)
| حبیب ایلبیگی (۵۰ ساله)/ ابراهیم داروغهزاده (۴۶ ساله) |
سیدعباس صالحی (۵۴ ساله) | — | — | — |

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توضیحات ایلبیگی درباره حمایت از باشگاه فیلم اولیها
- کسادی بازار اکران و تمهید تازه برای جلب مخاطب/ خزاعی اکران فیلم خارجی را آزاد کرد
- پرسشهایی درباره یک دیدار سینمایی زیر سایه سیاست
- اولین گمانهزنی از آثار حاضر در جشنواره چهلویکم فیلم فجر
- اولین گزارش رسمی هیات مدیره خانه سینما/ خشونت در هر شکل هیچگاه به نفع مردم و حاکمیت نیست
- سینماحقیقت برگزیدگان خود را شناخت/ واکنش رسمی خزاعی به حاشیههای جدید سینما
- محمد خزاعی: تلاش سازمان سینمایی برای تعدیل حکم سینماگران/ ممنوع از کار نمیکنیم
- ادامه روند پخش تیزر فیلمها در تلویزیون/ چرا تیزر برخی فیلمها از تلویزیون پخش نمیشود؟
- فیلمهایی که نمیخواهند اکران شوند/ به کما رفتن یا مرگ تدریجی سینمای ایران؟
- دوران مدیریت ویترینی
- امضای یک بیانیه: تبعات و ممنوعیات
- رد صلاحیتها و انصرافهای اجباری در انتخابات خانه سینما
- فیلمهایی که برای صندلیهای خالی اکران میشوند!/ آمار یک «فاجعه»
- سینمای پرافتخار ایران و مدیران موقتی
- انتشار یک گزارش عملکرد از سوی سازمان سینمایی؛ پروانه نمایش برای ۱۲۸ اثر غیرسینمایی و ۳۸ فیلم سینمایی در چهار ماه صادر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- پانتهآ پناهیها در نمایی از «کاپیتان»/ اولین تصویر فیلم منتشر شد
- رئیس صداوسیما به رئیسجمهور نامه نوشت/ جدال بر سر «سقوط» بالا گرفت
- انگیزه استفاده از ۵G با مقرراتگذاری هوشمند و حمایتهای دولتی بوجود میآید
- اهدای جایزه همراه اول به پایاننامه سال مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- بازیگر باید پوست کلفت باشد/گفت وگو با مینا عبدی بازیگر
- اسکار و سزار زنان فیلمساز را فراموش کردهاند یا…
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- صدایی که کلمات را تبدیل به تصویری واضح میکرد/ در یادبود هوشنگ لطیفپور
- تکملهای بر یادداشت رمانتیسم خونبار
- یک اجرای جنونآمیز/ یادداشت کارگردان «ملاقات خصوصی» درباره بازی پریناز ایزدیار
- جشنوارهای در تسخیر فارابی، اوج و حوزه هنری/ فیلمهای بخش سودای سیمرغ فجر چهل و یکم معرفی شدند
- همراه اول با هدف جذب نخبگان و بهعنوان حامی الماس در «نمایشگاه کار» حضور دارد
- «درب» بعد از جشنواره فجر اکران میشود
- نامزدهای جوایز سزار معرفی شدند/ «معصوم» در صدر
- حساسیتها و دشواریهای تولید و عرضه محتوا در ویاودیها بررسی شد
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- سینماهای مردمی جشنواره فجر اعلام شدند
- با حضور مسعود شعاری، مهران مهرنیا و فردین خلعتبری؛ مداخلهی هنرمند موسیقی در صورتبندی امروز و فردا بررسی میشود
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۳ اعلام شد
- انیمیشن «خانه» بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیکا آرژانتین شد
- عاشقانهای که دچار کماقبالی شد/ نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
- مثل یک خانواده بزرگ و صمیمی در دوران طلایی مطبوعات/ در یادبود ابوالحسن مختاباد
- «بیمادر» بهترین فیلم جشنواره بینالمللی داکا شد
- فهرست فیلمهای جشنواره برلین کامل شد / یک کارگردان ایرانی در بخش «مواجهه»
- همراه اول برترین اپراتور تلفن همراه در حوزه فروش
- در اولین «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ روایت بیواسطه انقلاب؛ از مصر تا ایران/ وقتی دوربینها سند میسازند
- جذابیتهای پنهان نیازهای اساسی/ نگاهی به فیلم «مثلث غم»
- این برخورد دوگانهی دردناک/ درباره اولین کنگره بانوان تاثیرگذار