در آستانه سالروز تولد زنده یاد «عزت الله انتظامی» فریدون جیرانی به گفتگو با مجید انتظامی در موزه سینما نشست.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی موزه سینما، مجید انتظامی در ابتدای این دیدار در پاسخ به سوال فریدون جیرانی درباره فیلم گاو با ذکر خاطره ای گفت: فیلم گاو را برای اولین بار با داریوش مهرجویی در برلین دیدم. انصافا پدرم در این فیلم بازی بسیار خوبی داشت تا آنجا که از جشنواره فیلم شیکاگو برای این فیلم جایزه گرفت و تیتر روزنامه ها شد.
انتظامی در پاسخ به سوال جیرانی مبنی بر اینکه پدرش تا چه اندازه به صدای بازیگر در فیلم ها اهمیت می داد، پاسخ داد: پدرم اصرار داشت که در فیلم ها خودش برای نقشهایش صحبت کند. درهمه فیلم ها به جز دو فیلم ستارخان و هزاردستان خودش صحبت کرد. من به دلیل اینکه درگیر آهنگسازی بودم و مشغله های خودم را داشتم کمتر سر فیلم های پدرم حاضر می شدم البته یکی از دلایلش این بود که نمی خواستم این شائبه ایجاد شود که من برای گرفتن شغل و یا پروژه آهنگسازی فیلم ها به پدرم سر می زنم.
وی درباره رابطه اش در کودکی با زنده یاد عزت الله انتظامی نیز گفت: هنرمندها خیلی تنها هستند زیرا از خانواده شان به خاطر کارشان دور می شوند. اما یادم می آید که پدر من ما را به سینما هم می برد (با خنده) خودش جلوتر می رفت و ما پشت سرش می دویدیم.
انتظامی درباره حضور پدرش در کنسرت هایش نیز خاطرنشان کرد: کنسرت های ما همیشه ساعت ۲۰ برگزار می شد و پدرم از ساعت ۵ بعداظهر به تالارها می آمد. اولین اجرای روی صحنه که رهبری می کردم «این فصل را با من بخوان» بود. او همیشه به من تاکید می کرد که چگونه به روی صحنه بروم و چگونه به مردم احترام بگذارم. به عنوان مثال به من یاد می داد که دستم روی قلبم بگذارم و به مردم تعظیم کنم تا اثرگذارتر باشد.
انتظامی در پاسخ به این سوال جیرانی که آیا پدرش در مقام داور سفارش دادن جایزه به او را در جشنواره کرده است یا خیر ؟ پاسخ داد: سالی که فیلم «از کرخه تا راین» به جشنواره راه پیدا کرده بود ،سر جایزه موسیقی بحث می شود و پدرم برای آنکه نه طرف من را بگیرد و نه نقشی در این جایزه داشته باشد اتاق را ترک می کند. من درحال سفر به جده بودم که ابراهیم حاتمی کیا به من گفت بمان جایزه ات را بگیر و بعد برو اما در نهایت جایزه به فیلم دیگری تعلق گرفت و دیپلم افتخار را به من دادند.
وی ادامه داد: پدرم هیچ وقت برای من پارتی بازی و یا سفارش ویژه ای نکرد. در کار مسیرهایمان از هم مجزا بود و تنها در دو کار مشترک باهم حضور داشتیم.
مجید انتظامی با اشاره به اینکه پدرم هرگز بازنشسته نشد، افزود: حتی تا روزهای آخر زندگی اش نیز برایش فیلمنامه می فرستادند همیشه کنار تخت او تعداد زیادی فیلمنامه و کتاب بود.
وی با تایید حرف های جیرانی مبنی بر نقش پررنگ عزت الله انتظامی در تاسیس موزه سینما گفت: پدرم از موسسان و از مدیران عامل ابتدایی موزه سینما بود. خودش با آژانس به منزل فیلمسازها می رفت و جایزه هایشان را می گرفت و به موزه سینما می آورد.
انتظامی با اشاره به اینکه پدرش به خانواده و نوه ها اهمیت می داد، گفت: پدرم فرزند دختر را بسیار دوست داشت و با گلنوش دختر من رابطه عاطفی و عمیقی داشت و این رابطه به اندازه ای بود که حتی پدرم خودش را ملزم می کرد اول مهر آنها را به مدرسه ببرد و حتی پول توجیبی نوه ها را نیز خودش می داد.
وی با تایید سخنان جیرانی پیرامون نقش پر رنگ عزت الله انتظامی در سینما و هنر ایران گفت: پدرم در کارش نظم و دقت زیادی داشت و هرکاری را قبول نمی کرد. او مرد بزرگی بود بعدها خواهیم دید که تاریخ درباره او چه قضاوتی می کند.
جیرانی در انتهای برنامه نیز به خاطره ای از عزت الله انتظامی پرداخت. وی گفت: زنده یاد عزت الله انتظامی در کارش بسیار دقیق بود و نظم زیادی داشت. یادم می آید سر فیلم ستاره می شود صبح بسیار زود وقتی ماشین سه دقیقه دیر می آمد زنگ میزد و میگفت چرا ماشین نرسیده است. روحش شاد و یادش گرامی.
گفتنی است، این گفتگو روز گذشته به مدت دو ساعت به دعوت و میزبانی موزه سینمای ایران برگزار شد و نسخه کامل آن هم اکنون در صفحه رسمی موزه سینما در اینستاگرام قابل مشاهده است.
بخشهایی از این گفتوگو را ببینید:

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رایزنی عباس کیارستمی برای رفع ممنوع از کاری یک هنرمند
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- موزه سینما فروخته نمیشود
- نمایش ده فیلم از فیلمسازان دفاع مقدس در محوطه باز موزه سینمای ایران
- یادداشت علی نصیریان به مناسبت روز ملی سینما/ لذت بزرگ زندگی من بازی در تئاتر و سینماست
- همزمان با آخرین پاتوق فیلم کوتاه در تابستان ۱۴۰۱؛ پوستر سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران رونمایی میشود
- اولین سالگرد درگذشت ارشا اقدسی برگزار شد/ مازیار میری: ما هنرمندان بیمعرفتیم
- چرا لمپنها به سینما بازگشتند؟ | فریدون جیرانی: از باخت اصولگرایان در مجلس ششم شروع شد
- مجید انتظامی در یک نشست خبری مطرح کرد: عاشق دفاع مقدس بودم/ بازگشت به صحنه پس از ده سال
- محمدعلی نجفی و خاطراتی از «سربداران»/ بازیگران اصلی چگونه انتخاب شدند
- نگرانی پخشکننده فیلم «علفزار» از قدرت گرفتن یک تفکر خاص در سینما
- موزه سینما است یا ارثیه فامیلی؟/ نمک روی زخمِ باز نپاشید آقای اسماعیلی
- تعطیلی موزه سینمای ایران در روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد
- بازدید رایگان از موزه سینما به مناسبت روز جهانی موزه
- ویدئویی از گفتگو با منوچهر اسماعیلی به مناسبت زادروزش
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مار از پونه خوشش نمیآید!/ نگاهی به فیلم «چپ راست»
- تمجید مت دیمون از بازی کیلین مورفی در «اوپنهایمر»
- مطالعات سینمایی یا تحصیلات سینمایی؟/ تأملی بر ترجمهی کتابهای سینمایی
- مدیرکل اداره نظارت سازمان سینمایی: شورای پروانه نمایش از دیدن و ارزیابی «برادران لیلا» خودداری کرد
- ابد و صد روز/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- نمایش فیلم کوتاه «آغاز» در پلتفرم هاشور
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگو با نیما جاویدی پس از جایزه سریز مانیا/ در هر واقعیتی بخشی از دروغ وجود دارد
- عاشقانهای از سه نسل؛ «جان جانان» به تهیهکنندگی حبیب الهیاری دارای پوستر رسمی شد
- درگذار از خشونت و تحقیر گذشته/ یادداشتی بر فیلم «زنی ناشناس»
- دو جایزه جشنواره فریبورگ برای «جنگ جهانی سوم»
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- سمبلیک و مضمونگرا/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- «شهربانو» به رقابت آسیایی بنگلور راه یافت
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی به «آکتور» رسید
- آناتومی نکبت/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- وقتی پول معیار همه چیز است
- «آقای کلاین»؛ تلاش برای زدودن یک اشتباه
- سرگذشت لیلا و برادرانش
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟
- برای احمد دامود؛ راز آن نگاه و دستهای چلیپا شده
- ادعای وزیر ارشاد؛ هیچ فیلمی در دولت سیزدهم توقیف نشده است
- احمد دامود درگذشت