سینماسینما، مهدی درستی _ امیرحسین علم الهدی با بیان اینکه وقتی پولی در جیب مردم نیست نباید از آن ها انتظار سینما رفتن داشت، گفت: «برای آنکه از تاثیر وضعیت اقتصادی بر فروش سینما مطلع شویم باید به بررسی دقیق و مقایسه فروش سالانه بپردازیم تا تحلیل درستی بتوانیم ارائه دهیم.»
به گزارش سینماسینما، بالا رفتن قیمت ارز، سکه و کالاهای مختلف دیگر نقل محافل است و به سوژه اصلی صحبت های مردم بدل شده است. مسئله ای که به موجب آن بسیاری از حوزه ها دچار بحران های شدیدی شده اند و گذران زندگی برای مردم دشوار شده است.
سینما در ایران همواره به فروش مخاطب وابسته بوده است و در سال هایی که مردم به نوعی با سینما قهر کرده بودند دچار مشکل و بحران شده بود. حال که وضعیت اقتصادی جامعه رو به راه نیست و همه دغدغه معاش دارند باید دید سینمای ایران هم در وضعیت آنچنان خوشایندی به سر می برد یا اوضاع روبه سامانی دارد.
سینمای ایران دو بعد دارد، بعد اول فروش و استقبال مخاطبان است و بعد دوم شامل تمامی مراحلی که یک فیلم قبل از رسیدن به روی پرده طی می کند می شود، از تهیه و تولید گرفته تا پخش و سالن داری.
امیرحسین علم الهدی کارشناس پخش و تهیه و مدیر پیشین گروه سینمایی هنروتجربه درباره تاثیری که مشکلات اقتصادی بر وضعیت فروش سینما در ایران گذاشته است به سینماسینما گفت: «مردم جامعه مشکل اقتصادی دارند و در شرایطی که پولی در جیب شان نیست نمی توانند به سینما بروند و در اصل نباید هم در این شرایط از آن ها انتظار سینما رفتن را داشت.»
او ادامه داد: «مردم وقتی غمگین هستند و به موجب سختی های زندگی از روحیه مثبتی برخوردار نیستند به دنبال جایی هستند تا بتوانند کمی از مشکلات روزمره فاصله گرفته و شاد باشند و به همین دلیل هم است که در سال های اخیر شاهد رونق سینمای کمدی هستیم. باید بپذیریم که مردم غمگین هستند و با دیدن این فیلم ها روحیه شان تغییر می کند.»
علم الهدی همچنین گفت: «سینما در ایران یکی از مکان هایی است که می تواند غمگین بودن جامعه را جبران کند و به تغییر روحیه سینما منجر شود.»
این سینماگر در پاسخ به اینکه تا چه اندازه گرانی و مسایل وابسته به آن روی میزان فروش سینمای ایران تاثیرگذار بوده است، توضیح داد: «نمی توان منکر تاثیر شد ولی برای آن که بتوان ارزیابی کامل و دقیقی از وضعیت فروش امسال و سال گذشته داشت باید به تحلیلی رسید و از نظر علمی به بررسی امکانات از نظر سالن ها و میزان حضور مخاطبان در سینما پرداخت.»
او افزود: «اینکه افزایش ظرفیت سینماها بر فروش تاثیرگذاشته یا معنادار بوده است با حتما با تحلیلی منطقی همراه باشد تا بتواند موثر واقع شود.»