مریم مقدم و بهتاش صناعیها کارگردانان مشترک فیلم «قصیده گاو سفید» در گفتگو با ورایتی چگونگی شکل گیری داستان فیلم را شرح داده اند.
به گزارش سینماسینما، نشریه سینمایی ورایتی همزمان با حضور فیلم «قصیده گاو سفید» در بخش مسابقه فستیوال فیلم برلین مصاحبه ای با کارگردانان مشترک فیلم مریم مقدم و بهتاش صناعی ها انجام داده است. در ابتدای مصاحبه ورایتی با این دو سینماگر آمده است: مریم مقدم یک شخصیت همه فن حریف در سینمای ایران است او آخرین بار به عنوان بازیگر در فیلم «پرده» به کارگردانی جعفر پناهی و کامبوزیا پرتوی حضور پیدا کرد. فیلم «پرده» در سال ۲۰۱۳ در جشنواره برلین برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد.
مریم مقدم حالا با ایفای نقش قهرمان در فیلم «قصیده گاو سفید» به کارگردانی و فیلمنامه نویسی مشترک خودش و بهتاش صناعی ها به جشنواره برلین آمده است. فیلم «قصیده گاو سفید» یک کاراکتر مرکزی قوی به نام مینا دارد که مادر یک دختر ناشنوا است شوهر مینا نیز به دلیل جرمی که مرتکب نشده اعدام شده است.
در اینجا گفتگوی کامل ورایتی با مریم مقدم و بهتاش صناعیها را که به صورت اینترنتی از تهران انجام شده است، می توانید بخوانید:
*چه چیزی شما را به سمت این داستان کشاند؟
-مریم مقدم: داستان از مادرم و زندگی او الهام گرفته شده است. ما این ایده را توسعه دادیم و در مدت ۹ سال با یکدیگر (بهتاش صناعیها) نوشتیم. این داستان خیلی از مردم است، برخی از آنها را در ایران و کشورهای دیگری که مجازات اعدام دارند، می شناسیم.
-بهتاش صناعیها: ما با افرادی که وضعیتی مشابه داشتند، مصاحبه کردیم. سالها تحقیق کردیم و با قضات و وکلا مصاحبه کردیم. ما فیلمنامه را می نوشتیم و بازنویسی می کردیم.
*مینا یک شخصیت قوی است که با عواقب مجازات اعدام که فراتر از، از دست دادن شوهرش است مبارزه میکند، آیا موافق هستید؟
-مریم مقدم: زنان ایرانی، برخلاف آنچه مردم کشورهای دیگر ممکن است فکر کنند، بسیار قوی هستند، حتی قویتر از مردان ایران. در یک سطح مینا یک زن ایرانی معمولی با یک کار در کارخانه است اما او یک زن مجرد و یک بیوه است که در جامعه زن ستیز زندگی میکند و این جنبه اغراقآمیز نیست. بنابراین همه چیز برای او پیچیدهتر میشود زیرا لایه سنتی جامعه ما در مورد زنان مجرد گرایش به کنجکاوی دارد تا ببیند آنها چه میکنند. آنها بررسی میکنند که ببینند این زن ها رابطه با مردان غریبه دارند یا نه. با این حال او قربانی نیست. دو عنصری که ما میخواستیم این بود که او قدرت و وقار خود را داشته باشد.
-بهتاش صناعیها: ما تصمیم گرفتیم که یک نوع زن ایرانی متفاوت در فیلم خود نشان دهیم. در برخی از فیلمهای ایرانی، شما زنانی را میبینید که ضعیف هستند و تحت فشار قرار دارند و قربانی میشوند اما ما کسی را میخواستیم که قوی باشد. کسی که بتواند برای خود و دخترش مبارزه کند، کسی که منتظر نیست ببیند چه اتفاقی میافتد، بلکه برای آینده و سرنوشت خودش مبارزه میکند.
*درباره هنرپیشه جوان فیلم که نقش دختر ناشنوا را بازی میکند صحبت کنید، چطوری او را پیدا کردید؟
-بهتاش صناعیها: ما نزدیک به ۱۰۰ تست بازیگری داشتیم، از تعدادی از دخترانی که واقعا ناشنوا بودند آزمون گرفتیم و سرانجام آوین (پوررئوفی) را انتخاب کردیم که ناشنوا نیست، اما والدینش ناشنوا هستند. بنابراین زبان اشاره را بسیار خوب میشناسد. مادرش به مریم زبان اشاره یاد داد، آنها شیمی عالیای داشتند.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی از نخستین تیزر بینالمللی فیلم «کیک محبوب من»
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- سینماسینما/ لحظه اعلام نام «کیک محبوب من» به عنوان بهترین فیلم از نگاه داوران فیپرشی
- سینماسینما/ جایزه فیپرشی برای «کیک محبوب من»/ پیام کارگردانان فیلم
- «کیک محبوب من» جایزه فیپرشی را گرفت
- سینماسینما/ دیدار مارتین اسکورسیزی و ویم وندرس در جشنواره برلین
- یک روز مانده به پایان جشنواره برلین؛ «کیک محبوب من» در رتبه اول، «حمام شیطان» در رتبه دوم
- مدیر هنری جشنواره برلین: نسل جدید فیلمسازان به سیاست علاقهمندند
- برلیناله، سیاسیترین جشنواره بینالمللی؟!/ مدیر جشنواره برلین از تعادل میان سیاست و هنر میگوید
- ۲ فیلم ایرانی در جشنواره برلین
- کیلین مورفی جشنواره برلین را افتتاح میکند
- دوربین طلایی جشنواره برلین به ادگار رایتز اهدا میشود
- رئیس هیات داوران جشنواره برلین معرفی شد
- برگزیدگان جشنواره برلین معرفی شدند/ خرس طلایی برای یک مستند فرانسوی
- یک جایزه بخش نسلهای جشنواره برلین به سینماگر ایرانی رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود