سینماسینما، سیدرضامیرکریمی
محمد مهدی عسگرپور بهترین گزینه برای ادامه مسیر رو به رشد جشنواره جهانی بود و در جریان هستم که ظرف چند ماه گذشته که این مسوولیت را قبول کرده او و تیم خوب و حرفهای جشنواره جهانی تلاش بسیاری کردند برای اینکه یک جشنواره باشکوه وحرفهای برگزار کنند. آثار درخشانی برای این رویداد انتخاب کردند که بسیاری از آنها آماده شد و مهمانان تراز اولی برای حضور در جشنواره دعوت کردند. به همین خاطر برگزار نکردن جشنوارهای که برایش زحمت کشیده شده و تمام برنامههایش به سختی چیده شده، تصمیم شجاعانهای است که البته من فکر میکنم همه دلیل لغو آن به بحث کرونا بر نمیگردد وخبر دارم که برای برگزاری جشنواره به صورت نیمهمجازی هم برنامهریزی شده بود. جشنواره جهانی یک محل صرفا سینمایی نیست، بلکه کارکردهای متعددی دارد و محلی است برای ارتباطات بینا رشتهای که در کنار نشاط فرهنگی که ایجاد میکند یک فرصت مطالعاتی خوب هم هست. با این حال با توجه به اینکه سلول بنیادین این جشنواره خاصیت سینمایی آن است و هویتش از آن نشات میگیرد، نمیتوان تاثیرات متعدد مشکلات امروز سینمای ایران را بر لغو برگزاری جشنواره نادیده گرفت. درست است که جشنواره جهانی صرفا با حضور سینماگران برگزار نمیشود و مردم مخاطبان اصلی آن هستند اما شکلگیری اثربخش چنین رویداد مهمی بدون حمایت و پشتیبانی موثر سینماگران، نهادهای صنفی و سازمانهای ذیربط بیمعناست. متاسفانه سینمای ایران نه در حوزه فعالیتهای صنفی و نه در چرخه تولید و اکران، روزگار خوبی را سپری نمیکند و در این شرایط به نظر میرسد توانایی پشتیبانی موثر از چنین رویداد بینالمللی را ندارد. البته که این وسط خیلیها که اصولا هیچ عملکرد درخشانی در کارنامهشان ندارند ساز مخالف میزنند و برای اینکه منافع شخصیشان را جا بیندازند، کلام خود را با ظاهری عوامفریبانه بزک میکنند. نظیر اینکه بودجه فعالیتهای جشنوارهای را به اقشار آسیبپذیر اختصاص دهیم و… من با تجربهای که در فعالیت صنفی داشتم کمتر سراغ دارم این مدعیان قدمی برای کمک به آسیبدیدهها و محرومین سینمایی برداشته باشند و معمولا فقط شعارش را میدهند و مطمئن هستم دبیر محترم جشنواره که خودش سابقه وتجربه روشنی در فیلمسازی و مدیریت صنفی دارد زمانی که این سمت را انتخاب کرده همه این حاشیهها را به جان خریده و به اهداف بلندی برای این جشنواره فکر میکند. امیدوارم همانطور که وعده داده شد شاهد برگزاری باشکوه سی و هشتمین دوره این قدیمیترین و مهمترین جشنواره سینمایی غرب آسیا در سال ۱۴۰۰ باشیم.
منبع: اعتماد
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
- شوخیهای برخی با جشنواره جهانی فیلم فجر
- انزوای ایران و جشنوارهی جهانی فیلم فجر
- وقتی عربستان اهمیت سینما را بهتر از ما میداند
- کمال تبریزی: تلفیق دو جشنواره جهانی و ملی فجر، اشتباهی بزرگ و جبرانناپذیر است
- مهدی حسینیوند: نگذاریم دستاورد چند ساله جشنواره جهانی فجر از دست برود
- اظهارات امیر اسفندیاری درباره ادغام ۲ جشنواره جهانی و ملی فجر
- گفتوگوی تصویری سینماسینما با علیرضا شجاعنوری درباره ادغام ۲ جشنواره جهانی و ملی/ درخت را از ساقه نبرید
- میرکریمی: مطمئن هستم خلاء یک جشنواره بینالمللی ایرانی به زودی و به شکلی دیگر برطرف خواهد شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود