برنامه خندوانه علاوه بر این که یک شوی تلویزیونی است، اثرات زیادی هم در جامعه گذاشته و برخی بر این اعتقادند که خندوانه در جامعه ما که با چالشهای زیاد فرهنگی و اقتصادی دست و پنجه نرم میکند، نقش یک سوپاپ اطمینان را به عهده دارد و فشار را از روی مردم برمیدارد.
به گزارش سینماسینما ،برای بررسی جایگاه این برنامه در ذهن مردم و فشاری که از روی مردم برداشته میشود سراغ یکی از اهالی رسانه رفتیم که فعالیتهای جامعهشناسانه زیادی داشته و به عنوان استاد دانشگاه در حوزه مدیریت رسانه میتواند به این پرسشها پاسخ دهد. دکتر محمدرضا اصنافی معتقد است باید بیشتر از اینها سراغ برنامههای سرگرمی محور رفت.
خندوانه در هشت فصل اخیر، فراز و فرودهای زیادی داشته و کلی تغییر کرده اما با وجود افتی که کرده، مردم هنوز دوستش دارند و منتظرش هستند. دلیلش چیست؟
درمورد اینکه چقدر مردم منتظر هستند تصور درستی ندارم، چون من هیچوقت نتوانستم با این برنامه ارتباط برقرار کنم. حس میکنم نحوه خنداندن در این برنامه بسیار تصنعی و یک مدل تکراری از برنامههای سلبریتیمحور است. اما در کل خندوانه ترکیبی از ایدههای مختلف است. ردپای خیلی از برنامههای قدیمی تلویزیون را هم میشود در آن پیدا کرد، مثلا رگههایی از پارکملت و ساعتخوش و برنامههای مسابقهای در آن دیده میشود. ایده خندوانه نو و جدید نبود اما در اجرای این ایده ترکیبی خوب جلو آمدند و شاید استقبال مردم هم به همین دلیل است.
خندوانه نیازی را از جامعه برطرف میکند که جای خالیاش تا این حد عیان است. این نیاز در مردم است یا سیستم حکمرانی؟
برای اینکه خندوانه در این سالیان رقیب خوب نداشته است حتی دورهمی را نمیتوانیم رقیب خندوانه بدانیم. مثلا تا جایی که من یادم میآید در دوران کودکی ما شبکه سه در تمام طول سال، غیر از محرم و صفر برنامه طنز پخش میکرد ولی در سالهای اخیر رقیب جدیای برای برنامه سرگرمی نبوده و باعث شده مردم برای شروع شدنش پیگیر و لحظهشمار باشند. در مورد اینکه چه باری از روی دوش حکمرانی برمیدارد باید بگویم، بالاخره درکشوری که تحت فشار اقتصادی است طنز نقش سوپاپ اطمینان را بازی میکند. مثلا مدل ساخت مهران مدیری در برنامههای طنز جوری بود که واقعیتهای دردناک را میگفت و مردم به آن میخندیدند. خنده یک پیشنهاد خوب برای گذار از سختی و فشارهای سخت زندگی است.
نیاز به برنامههای مشابه خندوانه داریم؟
مشابه خندوانه خیر، اما برنامه طنز در این شرایط اقتصادی از نان شب واجبتر است.
چطور میشود همین برند را حفظ کرد؟
من خیلی موافق حفظ برند از راه ادامه دادن طولانی آن نیستم، چون تجربه نشان داده این نوع حفظ کردن برند برای مدت طولانی به دلیل کم کیفیت شدن کار، خودش باعث نابودی میشود. حفظ برند نیازمند یک پدیده جوشان و پویاست مثلا مساله فوتبال همیشه پویایی و جذابیت خودش را دارد، به همین دلیل برنامه نود توانست برند بشود. خندوانه به یک پدیده همیشگی وصل نیست و شاید شانس کمتری برای برنده ماندن داشته باشد.
ساختن خندوانه بدون رامبد جوان امکانپذیر است؟
خندوانه بدون رامبد جوان، دیگر خندوانه نیست. برند خندوانه با رامبد جوان سنگین است و به این راحتیها نمیشود این دو را از هم جدا کرد.
حواشی مختلف مثل محل تولد فرزند رامبد جوان به این برند ضربه زد؟
این قضیه در سطح رسانهای ضربه زده اما فکر نمیکنم برای عموم مردم خیلی مساله خاصی باشد. اما همانطور که گفتم چون خندوانه رگههایی از پارکملت را در خود دارد و در پارکملت مساله ایران و انسجام فرهنگی و هویت پررنگ بود و ایدههای آن را در خندوانه میدیدیم و مسائل فرهنگی جزو مسائلی بود که به آن پرداخته میشد، از این نظر به خندوانه ضربه زد اما در مورد کم شدن سطح سرگرمیمحور بودن و طنز بودنش باید بگویم خیر، اینگونه نبود.
ایده خندوانه و این فرم فعلی تا چه زمانی کشش دارد و تا چند فصل میشود آن را ادامه داد؟
چنین برنامهای که به اتفاقی پویا وصل نیست کشش آنچنانی نخواهد داشت مگر اینکه ایدهجدید و جذابی به برنامه تزریق شود
درمورد اینکه چقدر مردم منتظر هستند تصور درستی ندارم، چون من هیچوقت نتوانستم با این برنامه ارتباط برقرار کنم. حس میکنم نحوه خنداندن در این برنامه بسیار تصنعی و یک مدل تکراری از برنامههای سلبریتیمحور است. اما در کل خندوانه ترکیبی از ایدههای مختلف است. ردپای خیلی از برنامههای قدیمی تلویزیون را هم میشود در آن پیدا کرد، مثلا رگههایی از پارکملت و ساعتخوش و برنامههای مسابقهای در آن دیده میشود. ایده خندوانه نو و جدید نبود اما در اجرای این ایده ترکیبی خوب جلو آمدند و شاید استقبال مردم هم به همین دلیل است.
خندوانه نیازی را از جامعه برطرف میکند که جای خالیاش تا این حد عیان است. این نیاز در مردم است یا سیستم حکمرانی؟
برای اینکه خندوانه در این سالیان رقیب خوب نداشته است حتی دورهمی را نمیتوانیم رقیب خندوانه بدانیم. مثلا تا جایی که من یادم میآید در دوران کودکی ما شبکه سه در تمام طول سال، غیر از محرم و صفر برنامه طنز پخش میکرد ولی در سالهای اخیر رقیب جدیای برای برنامه سرگرمی نبوده و باعث شده مردم برای شروع شدنش پیگیر و لحظهشمار باشند. در مورد اینکه چه باری از روی دوش حکمرانی برمیدارد باید بگویم، بالاخره درکشوری که تحت فشار اقتصادی است طنز نقش سوپاپ اطمینان را بازی میکند. مثلا مدل ساخت مهران مدیری در برنامههای طنز جوری بود که واقعیتهای دردناک را میگفت و مردم به آن میخندیدند. خنده یک پیشنهاد خوب برای گذار از سختی و فشارهای سخت زندگی است.
نیاز به برنامههای مشابه خندوانه داریم؟
مشابه خندوانه خیر، اما برنامه طنز در این شرایط اقتصادی از نان شب واجبتر است.
چطور میشود همین برند را حفظ کرد؟
من خیلی موافق حفظ برند از راه ادامه دادن طولانی آن نیستم، چون تجربه نشان داده این نوع حفظ کردن برند برای مدت طولانی به دلیل کم کیفیت شدن کار، خودش باعث نابودی میشود. حفظ برند نیازمند یک پدیده جوشان و پویاست مثلا مساله فوتبال همیشه پویایی و جذابیت خودش را دارد، به همین دلیل برنامه نود توانست برند بشود. خندوانه به یک پدیده همیشگی وصل نیست و شاید شانس کمتری برای برنده ماندن داشته باشد.
ساختن خندوانه بدون رامبد جوان امکانپذیر است؟
خندوانه بدون رامبد جوان، دیگر خندوانه نیست. برند خندوانه با رامبد جوان سنگین است و به این راحتیها نمیشود این دو را از هم جدا کرد.
حواشی مختلف مثل محل تولد فرزند رامبد جوان به این برند ضربه زد؟
این قضیه در سطح رسانهای ضربه زده اما فکر نمیکنم برای عموم مردم خیلی مساله خاصی باشد. اما همانطور که گفتم چون خندوانه رگههایی از پارکملت را در خود دارد و در پارکملت مساله ایران و انسجام فرهنگی و هویت پررنگ بود و ایدههای آن را در خندوانه میدیدیم و مسائل فرهنگی جزو مسائلی بود که به آن پرداخته میشد، از این نظر به خندوانه ضربه زد اما در مورد کم شدن سطح سرگرمیمحور بودن و طنز بودنش باید بگویم خیر، اینگونه نبود.
ایده خندوانه و این فرم فعلی تا چه زمانی کشش دارد و تا چند فصل میشود آن را ادامه داد؟
چنین برنامهای که به اتفاقی پویا وصل نیست کشش آنچنانی نخواهد داشت مگر اینکه ایدهجدید و جذابی به برنامه تزریق شود
ضمیمه قاب کوچک جام جم

برچسبها: خندوانه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سرنوشت «کلاه قرمزی» در انتظار «جناب خان»؟
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- رامبد جوان و پله فوتبالیست افسانهای
- بازگشت «خندوانه» به تلویزیون از عید فطر
- فینالیستهای خندانندهشو۳ مشخص شدند
- بازگشت جنابخان از پنجشنبه به «خندوانه»
- فصل هشتم «خندوانه» در راه است + تیزر
- نسیم سرد تابستانی/ درباره برنامههای شبکه «نسیم»
- برشهای کوتاه/ ترانهای که برادران هاشمی به یاد مادر خود خواندند
- برشهای کوتاه/ شوخی جناب خان با شبنم مقدمی در برنامه خندوانه/ بازیگری که فوتبالیست میشود
- روایتهایی از استودیو «خندوانه» در «حالا برعکس»
- زمان پخش مسابقه «دورهمی» مشخص شد
- اینک آخرالزمان
- نویسندگان بیکار ایرانی و شومنهای پرکار
- راست میگویید، ما خیلی بیکاریم که مینویسیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آتش و باد کمکم میگسترد/ نگاهی به سریال «آتش و باد»
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- در آستانه جشنواره کن/ فشارها بر سازندگان فیلم «یک تصادف ساده» شدت گرفت
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار اثر صادر شد
آخرین ها
- برای هشتمین دوره پیاپی؛ محمدمهدی عسگرپور نایبرئیس فیاپف شد
- کریستن استوارت: تأثیر ترامپ بر صنعت فیلم وحشتناک است
- «مهمانی شام» در تماشاخانه هامون
- «دشت میخواند» جایزه ویژه جشنواره آلمانی را گرفت
- مسافر آستانه: جشنواره «ستاره ناهید» با رویکرد پیوند ادبیات فارسی و نمایشنامه برگزار میشود
- در پی حادثه پیست اتومبیلرانی ورزشگاه آزادی؛ حمیدرضا درجاتی، عکاس ورزشی درگذشت
- کمدی شریف بسازید/نگاهی به فیلم صد دام
- «پل صراط»، روی ریل نخل طلا
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده؛ ۴۰۹ میلیارد، سهم گیشه سینماها از ابتدای ۱۴۰۴
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- هستی محمایی برترین بازیگر فستیوال فیلم زنان اسوان شد
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- آغاز تولید فیلم سینمایی «در میان ما» به کارگردانی سیامک ابراهیمی در ایران و ترکیه
- آغاز دومین کنگره بینالمللی هوش مصنوعی در علوم پزشکی با حمایت همراه اول
- اظهارات تازه وکیل تتلو؛ ازدواج موقت موکل بنده با نیت خالصانه برای توبه بوده است
- واکنش مونا مهرجویی به حکم پرونده قتل والدینش؛ ما درخواست اعدام نداریم
- نسخه ویژه نابینایان «گربههای اشرافی» با صدای نازنین مهیمنی منتشر میشود
- تعشق صدا و تصویر
- آغاز رقابت برای دریافت نخل طلا/ جشنواره کن با سخنرانی آتشین دنیرو و آغازی تارانتینویی شروع شد
- رییس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد: تایید حکم قصاص برای قاتل مهرجویی و محمدیفر
- رابرت بنتون درگذشت
- «زندگی با خبر» منتشر شد
- نمایش نسخهٔ ترمیم شدهٔ «جویندگان طلا، ۱۹۲۵، چارلی چاپلین» پیش از افتتاحیهٔ جشنوارهٔ کن
- فرشتگان آلوده صورت
- معرفی برگزیدگان سومین دوره جایزه رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری اطلاعات
- قوانین جدید برای جشنواره کن؛ برهنگی روی فرش قرمز ممنوع است
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار اثر صادر شد
- بهمن فرمان آرا شاهکار بزرگ علوی را میسازد
- «بامداد خمار» و «مو به مو» در راه نمایش خانگی
- نظر رضا علامهزاده درباره حضور دو فیلم ایرانی در کن؛ حضور فیلمهای پناهی و روستایی را افتخارآمیز میدانم نه اعتراض برانگیز