محسن غلامی(قلعهسیدی)|مگر می شود اینقدر بی برنامه بود که دو جشنواره آن هم با عنوان «بین المللی» را در زمانی تقریبا یکسان برگزار کرد؟ لابد میشود که مدیریت جشنواره های سینمایی ما راحت برای آن می بُرد و می دوزد! مدیریت سینما در دوره فعلی طبق تصمیم و گفته خودش «خیلی بیشتر از اینها نیاز به جشنواره دارد»؛ لابد برای هر سوژه یک جشنواره! اصرار عجیبی روی برگزاری کمیت و تعدد رویدادهای سینمایی دارند. پس با این شرایط انگار دنبال کیفیت هستند تا کیفیت.
کسی مخالف برگزاری جشنواره نیست اما نه اینکه تبدیل به جشنوارهزدگی شود. فعلا هم که روی دور تکرار رویداد های قبلی با تغییرات مورد انتقاد افتاده ایم(مثل فجر و کودک-نوجوان) و از طرفی هم شاهد متولد شدن برخی مثل جشنواره فیلم و عکس مادر و امثالهم بوده ایم.
از یک مثال جالب شروع کنیم
برسیم به نکته این متن و برگزاری دو جشنواره ای که طبق برنامه ریزی دوستان مدیر، قرار است در یک بازه زمانی برگزار شوند. حالا چطور؟
«جشنواره بینالمللی فیلم ویدیویی یاس» را یادتان هست؟ دوره اولش در تهران بود و دوره دومش در مازندران. امسال هم در مازندران است و خوشبختانه قرار است از این پس هم در این شهر باشد البته اگر تصمیم ها مثل همیشه، عوض نشود.
پس می شود؛ سومین دوره جشنواره فیلم یاس مازندران که از ۱ تا ۶ مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد.
همین تاریخ را در نظر بگیرید و برسید به تاریخ «جشنواره بین المللی فیلم نوجوانان همدان» که زمان برپایی اش را ۴ تا ۸ مهرماه اعلام کردهاند.
نتیجه اینکه مگر می شود اینقدر بی برنامه بود که دو جشنواره آن هم با عنوان «بین المللی» را در زمانی تقریبا یکسان برگزار کرد؟ لابد می شود که مدیریت جشنواره های سینمایی ما راحت برای آن می بُرد و می دوزد!
همزمانی در برگزاری درست نیست؛ دلیل مشخصی هم ندارد
اصرار عجیبی که روی این همه جشنواره وجود دارد، مشخص نیست؛ چرا باید این همه فستیوال به راه انداخت که دو جشنوارهی باشناسنامه، اینگونه با هم تلفیق شوند؟ شاید کسی بگوید که جشنواره یاس مخصوص فیلم ویدیویی است و دیگری ویژه فیلم های گروه سنی کودک و نوجوان. پس مثلا بی ربط به هماند! اما این دلیل درستی است؟
این دو فستیوال باید برگزار شوند چون می توانند به کیفیت تولیدات و رقابت فیلمسازان این حوزه ها کمک جدی کنند. یعنی رویدادی بی خاصیت نیستند که صرف برگزاری، برایشان مهم باشد.
اتفاقا اگر هدف پشت آنان باشد می توانند تأثیرگذار باشند بویژه جشنواره یاس که شاید بتواند تغییری در بی کیفیتی فیلم های ویدیویی شبکه نمایش خانگی هم ایجاد کند.
کجا برویم؟ کی برویم؟ چطور برویم؟
این همه ادعا در پس حرف های مدیران سینمایی کشور، در همین جشنواره هاست که به عرصه ظهور می رسد و نتیجه می دهد اما نه با صرف برگزاری آنان. اما با این تصمیمات و ناهماهنگیها گویا فکر و دغدغه ای پشت اینها وجود ندارد حداقل به ظاهر!
جالبتر اینکه این دو جشنواره سینمایی که ادعای بین المللی دارند در دو شهری خارج از تهران برگزار می شود و این یعنی شال و کلاه کردن فیلمسازان حداقل برای تفریح. حالا شاید کمی هم مایه خنده باشد که دوستان در فکر این باشند که کجا برویم؟ کی برویم؟ چطور برویم؟ و … که به سیاحت مجانی در هر دو شهر هم برسیم!
اما یک نکته …
مگر امکان دارد که دبیران این رویدادها و مدیریت جشنواره های سینمایی کشور حتی یک نگاه ساده به زمان رویدادهای مشابه نیندازد و برحسب نظر خود تصمیم بگیرد؟
نمی شود هم گفت که این دو رویداد هریک مخاطبان و فیلمسازان مختص خود را دارد و ایرادی ندارد. برگزاری یک بُعد قضیه است و نحوه برپایی آن هم یک بُعد دیگر. حتی اگر هر دو با کیفیت هرچه تمام به سرانجام برسند اما اگر پوشش تبلیغی خوبی داده نشود، از تأثیرش می افتد.
انگار چاره ای نیست جز اینکه همچنان باید منتظر تصمیم عجولانه مدیران بنشینیم!
منبع: مهام نیوز

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- حقایقی درباره علی حاتمی به بهانه سالروز درگذشت این فیلمساز مطرح
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
آخرین ها
- نمایش فیلم «دِرب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- هم اندیشی نمایندگان شورای عالی تهیهکنندگان با هئیت رئیسه و مدیرعامل خانه سینما برگزار شد
- «کاپیتان من» در مستندات یکشنبه و «مکالمه» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
- علی فروتن: برای تئاتر کودک باید کلیه خود را بفروشیم
- رونمایی از ۲ کتاب در خانه هنرمندان ایران
- اهمیت لایههای زیرین قصه در فیلم کوتاه/ بازی گرفتن از نابازیگران سخت بود
- روزنامه همشهری : روزی خواهد رسید که دیگر این کمدی های تکراری برای مخاطب جذابیت نخواهد داشت
- اوائل انقلاب عده ای می خواستند سینما در کنار عرق خوری و فساد و فحشا زیر نظر منکرات باشد!
- هنری کسینجر و دانشمند فیلم دکتر استرنج لاو
- «مرز بیپایان» برگزیده جشنواره تفلیس شد
- برگزاری «دوره شاهنامهخوانی» در موزه سینما
- «کت چرمی» و «کاپیتان» مسافر هند شدند
- با نمایش فیلم «دِرب»؛ اکران آنلاین فیلمهای هنری در فیلمنت راهاندازی شد
- آل پاچینو در «کشتن کاسترو» بازی میکند/ فیلمی تاریخی درباره ناگفتهها
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- حقایقی درباره علی حاتمی به بهانه سالروز درگذشت این فیلمساز مطرح
- «بازگشت افتخار آمیز مردان جنگ» و «اعترافها و دروغها» روی صحنه نوفللوشاتو
- پایان جوایز فیلم کوتاه مستقل لهستان با یک جایزه برای ایران
- «حیوان» هندی پرفروشترین فیلم گیشههای جهان شد/ سبقت از «ناپلئون»
- بازگشت فرزاد حسنی به تلویزیون
- پرونده قتل داریوش مهرجویی به دادگاه مطبوعات رسید/ هیات منصفه «رکنا» را مجرم دانست
- رئیس سیمافیلم تشریح کرد: صداوسیما خبر ساخت فیلم «پایتخت» را نداده است
- سلیمان سیسه در «سینماحقیقت»
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- ویل اسمیت در عربستان از پروژه جدید سینمایی خود گفت
- دیوید ممت: سینما به دیالوگ نیازی ندارد/ مهم خسته نشدن است
- کایه دو سینما بهترین فیلمهای ۲۰۲۳ را معرفی کرد
- افتخار در قبرستان/ در مذمت برشماری مشایعتکنندگان مرحوم معصومی
- ۴ اثر ایرانی در جشنواره فیلم کودک المپیا