محسن غلامی(قلعهسیدی)|مگر می شود اینقدر بی برنامه بود که دو جشنواره آن هم با عنوان «بین المللی» را در زمانی تقریبا یکسان برگزار کرد؟ لابد میشود که مدیریت جشنواره های سینمایی ما راحت برای آن می بُرد و می دوزد! مدیریت سینما در دوره فعلی طبق تصمیم و گفته خودش «خیلی بیشتر از اینها نیاز به جشنواره دارد»؛ لابد برای هر سوژه یک جشنواره! اصرار عجیبی روی برگزاری کمیت و تعدد رویدادهای سینمایی دارند. پس با این شرایط انگار دنبال کیفیت هستند تا کیفیت.
کسی مخالف برگزاری جشنواره نیست اما نه اینکه تبدیل به جشنوارهزدگی شود. فعلا هم که روی دور تکرار رویداد های قبلی با تغییرات مورد انتقاد افتاده ایم(مثل فجر و کودک-نوجوان) و از طرفی هم شاهد متولد شدن برخی مثل جشنواره فیلم و عکس مادر و امثالهم بوده ایم.
از یک مثال جالب شروع کنیم
برسیم به نکته این متن و برگزاری دو جشنواره ای که طبق برنامه ریزی دوستان مدیر، قرار است در یک بازه زمانی برگزار شوند. حالا چطور؟
«جشنواره بینالمللی فیلم ویدیویی یاس» را یادتان هست؟ دوره اولش در تهران بود و دوره دومش در مازندران. امسال هم در مازندران است و خوشبختانه قرار است از این پس هم در این شهر باشد البته اگر تصمیم ها مثل همیشه، عوض نشود.
پس می شود؛ سومین دوره جشنواره فیلم یاس مازندران که از ۱ تا ۶ مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد.
همین تاریخ را در نظر بگیرید و برسید به تاریخ «جشنواره بین المللی فیلم نوجوانان همدان» که زمان برپایی اش را ۴ تا ۸ مهرماه اعلام کردهاند.
نتیجه اینکه مگر می شود اینقدر بی برنامه بود که دو جشنواره آن هم با عنوان «بین المللی» را در زمانی تقریبا یکسان برگزار کرد؟ لابد می شود که مدیریت جشنواره های سینمایی ما راحت برای آن می بُرد و می دوزد!
همزمانی در برگزاری درست نیست؛ دلیل مشخصی هم ندارد
اصرار عجیبی که روی این همه جشنواره وجود دارد، مشخص نیست؛ چرا باید این همه فستیوال به راه انداخت که دو جشنوارهی باشناسنامه، اینگونه با هم تلفیق شوند؟ شاید کسی بگوید که جشنواره یاس مخصوص فیلم ویدیویی است و دیگری ویژه فیلم های گروه سنی کودک و نوجوان. پس مثلا بی ربط به هماند! اما این دلیل درستی است؟
این دو فستیوال باید برگزار شوند چون می توانند به کیفیت تولیدات و رقابت فیلمسازان این حوزه ها کمک جدی کنند. یعنی رویدادی بی خاصیت نیستند که صرف برگزاری، برایشان مهم باشد.
اتفاقا اگر هدف پشت آنان باشد می توانند تأثیرگذار باشند بویژه جشنواره یاس که شاید بتواند تغییری در بی کیفیتی فیلم های ویدیویی شبکه نمایش خانگی هم ایجاد کند.
کجا برویم؟ کی برویم؟ چطور برویم؟
این همه ادعا در پس حرف های مدیران سینمایی کشور، در همین جشنواره هاست که به عرصه ظهور می رسد و نتیجه می دهد اما نه با صرف برگزاری آنان. اما با این تصمیمات و ناهماهنگیها گویا فکر و دغدغه ای پشت اینها وجود ندارد حداقل به ظاهر!
جالبتر اینکه این دو جشنواره سینمایی که ادعای بین المللی دارند در دو شهری خارج از تهران برگزار می شود و این یعنی شال و کلاه کردن فیلمسازان حداقل برای تفریح. حالا شاید کمی هم مایه خنده باشد که دوستان در فکر این باشند که کجا برویم؟ کی برویم؟ چطور برویم؟ و … که به سیاحت مجانی در هر دو شهر هم برسیم!
اما یک نکته …
مگر امکان دارد که دبیران این رویدادها و مدیریت جشنواره های سینمایی کشور حتی یک نگاه ساده به زمان رویدادهای مشابه نیندازد و برحسب نظر خود تصمیم بگیرد؟
نمی شود هم گفت که این دو رویداد هریک مخاطبان و فیلمسازان مختص خود را دارد و ایرادی ندارد. برگزاری یک بُعد قضیه است و نحوه برپایی آن هم یک بُعد دیگر. حتی اگر هر دو با کیفیت هرچه تمام به سرانجام برسند اما اگر پوشش تبلیغی خوبی داده نشود، از تأثیرش می افتد.
انگار چاره ای نیست جز اینکه همچنان باید منتظر تصمیم عجولانه مدیران بنشینیم!
منبع: مهام نیوز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند
- یک کارگردان دیگر به دفاع از «جوکر ۲» برخاست؛ منتقدان احمق بمیرید!
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- درباره نمایش «کاتیوشا»؛ تکنیک در میدان رنگ
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- با همکاری همراه اول و وزارت بهداشت؛ برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با رویکردی نوین اجرایی میشود
- «لیلای بیمجنون» تمدید شد
- نگاهی به آخرین ساخته کیانوش و فرزاد دالوند؛ شنگول و منگول، از قدیم تا امروز
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- برترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب ۱۰۰ منتقد سینمایی
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- سویه پنهان ضد قهرمان؛ «خانواده خلج» حاصل ۴ سال فیلمبرداری است
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است