سینماسینما، علی نعیمیدومین فیلم نیما جاویدی یک درام پلیسی و معمایی است که با تمی عاشقانه داستانی پرکشش را روایت میکند. «سرخپوست» داستان یک زندان است. در واقع فیلمساز آگاهانه با انتخاب لوکیشن اصلی خود در یک سرزمین فرضی در یک برهه تاریخی مشخص تلاش کرده است با هویتبخشی به مکان مورد نظر خود به آن شخصیت ببخشد. قهرمان قصه «سرخپوست» نه سرگرد جاوید است و نه احمد سرخپوست. قهرمان فیلم جاویدی زندان است. مکانی پررمزوراز و پرپیچوخم که توانایی خلق موقعیتهای دراماتیک را دارد و میتواند داستان پرجزئیات فیلم را در دالانها و اتاقهای داخل زندان پیش ببرد. در صحنه نخستین فیلم و جابهجایی تیر و ارابه اعدام که گروهی از زندانیان و نگهبانان مشغول جدا کردن پایههای آن برای انتقال به زندان جدید هستند، میتوان این هشدار کارگردان را بهخوبی درک کرد که مخاطب با فیلمی روبهروست که قرار است جزئیات و هاشورهای کناری متن نقش تعیینکنندهای در خلق درام ایفا کنند. در واقع «سرخپوست» فیلمی است که تمام اجزای آن در خدمت خلق داستان کنار یکدیگر قرار گرفتهاند و آنقدر صحنهها و لحظهها و حتی واکنشها و ریاکشنهای بازیگران بهجا و دقیق و مهندسیشده است که جای هیچگونه شکی برای مخاطب سینما باقی نمیگذارد که با فیلمی کامل روبهروست. در سینمای نحیف و فقیر ایران که فیلمسازان سعی میکنند سوار بر موج تکرار موفقیتهای آثار و تمهای امتحان پسدادهشده ادامه حیات دهند، به گمانم «سرخپوست» یک پیشنهاد متفاوت و موفق به حساب میآید؛ اینکه بدانیم میشود وامدار سینمای اصیل و کلاسیک بود و قصهای سرراست را تعریف کرد و با اندکی خوشاقبالی و پشتکار اثری را ساخت که در همه ابعادش مکانیسم حرفهای رعایت شده و برای تمامی حرکاتش از قبل فکر شده است. «سرخپوست» به ما یادآوری میکند میشود در پوستین کهنه و مندرس قدیمی نماند و رخت نویی بر تن کرد و جلوه متفاوتی را در میان جماعت خوابزده به نمایش گذاشت که به تغییر ذائقه در سینمای ایران کمک میکند.
سینمای ایران با تجربههایی از جنس «سرخپوست» میتواند قدم در تجربههای جدید بگذارد؛ تجربههایی که البته با وجود گرانقیمت بودن نیازی به پشتوانه دولتی ندارند و با انتخاب اجزای درست میتوانند حتی در گیشه موفقیتهای بیشتری را کسب کنند. نیما جاویدی در دومین اثر خود جاهطلبانه در قامت فیلمسازی ایستاده که پیشنهاد تازهای برای سینمای ایران آورده است؛ سینمایی فارغ از بحثهای تلخ اجتماعی و دعواهای زن و شوهری و کمدیهای سطحی و بیمایه. سینمایی از جنس سینما؛ از جنس خلق یک رویا بر پرده نقرهای
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سرخپوست» و سه فیلم ایرانی دیگر در جشنواره چنای هند
- جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم استانبول به «سرخپوست» رسید
- «متری شیش و نیم» و دو فیلم دیگر در جشنواره بینالمللی فیلم هند
- واکنش نیما جاویدی به پخش غیرقانونی «سرخپوست»/ نگذارید اموالمان را به تاراج ببرند
- نمایش «سرخپوست» در جشنواره سالونیکای یونان
- نوید محمدزاده با دو فیلم به یونان میرود
- آنچه سینما هست/ نگاهی به فیلم «مسخره باز»
- ستارهای بدرخشید و ماه مجلس شد/ نگاهی به فیلم «سرخپوست»
- چه کسی به «سرخپوست» شلیک کرد؟!/ نگاهی به فیلم «سرخپوست»
- کامنتهای سینماگران پای پست اینستاگرامی نوید محمدزاده از ونیز
- مواجهه با دو جهان مردانه/ نگاهی به فیلم «بنفشه آفریقایی»
- جای خالی درام/ نگاهی به فیلم «رد خون»
- همیشه عشق پیروز است/ نگاهی به فیلم «سرخپوست»
- میان سیاهی و سرخی/ نگاهی به فیلم «سرخپوست»
- گفتوگوی سینماسینما با مهرزاد دانش منتقد سینما، درباره فیلمهای رضا، قصر شیرین، قسم و سرخپوست/ بخش دوم
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فیلمبرداری «مورچه خوار» به پایان رسید
- «جومانجی» پرفروشترین فیلم هفته در گیشه جهانی
- پدرام شریفی به «شیرجه بزرگ» پیوست
- «ریست» برای حضور در جشنواره فجر آماده میشود
- نوید محمدزاده و اکبر زنجانپور در قاب یک تقدیر
- گفتوگوی سینماسینما با وزیر ارتباطات (۲)/ من مسئول وصل ارتباطاتم نه قطع ارتباط
- گفتوگوی سینماسینما با وزیر ارتباطات (۱)/ با قطع اینترنت، اعتماد مردم به اداره کنندگان کشور خدشه دار شد
- نکوداشت اکبر زنجانپور / گزارش تصویری
- گذری در جشنواره سینما حقیقت / گزارش تصویری
- در شب عبدالله باکیده چه گذشت؟
- دغدغه زنان و دختران را دارم/ روایت بهاره رهنما از مستند “صدام کن مامان”
- آیا روز کیانو ریوز در تقویمها ثبت میشود؟
- پروانه ساخت چهار فیلم صادر شد
- «انگل» بهترین فیلم سال از نگاه منتقدان شیکاگو
- فیلم عباس کیارستمی در میان ۱۰ فیلم برتر دهه اخیر سینما
- «آشفتگی» و «مشت آخر» جدیدترین فیلمهای پاییز
- نامزدهای «هنر و تجربه» در جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- موفقیت «شبی که ماه کامل شد» در جشنواره فیلمهای سیاسی فرانسه
- پایان فیلمبرداری «مغزِ استخوان» با بازی پریناز ایزدیار و جواد عزتی
- همراه با اکران مردمی «آخرین داستان»/ آیین نکوداشت اکبر زنجانپور، کاوه آهنگر در پردیس ملت برگزار میشود
- نگاهی به «شهر خدا»؛ ۱۶ سال بعد/ آنها به بچهها شلیک میکنند
- درباره «زمستان است»/ تقدیر لالهزار
- هنرپیشه موج نوی سینمای فرانسه درگذشت
- پشت پرده ۱۰ روزی که ارتباط ایران با جهان قطع شد/ گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با آذری جهرمی
- در مراسم بزرگداشت زندهیاد باغچهبان و معرفی «بیصدا حلزون» مطرح شد/ بهرنگ دزفولیزاده: در اکران «بیصدا حلزون» امکانات ویژه برای ناشنوایان در سینما فراهم میشود
- “جاندار” با ۴۰۵ میلیون تومان شروع کرد
- سینمای رسانه جشنواره فیلم فجر با نظر سنجی انتخاب میشود