آمار فروش سینماها در دو ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ و مقایسه آن با تعداد مخاطبان سینما در ماههای ابتدایی سالهای گذشته نشان میدهد هنوز سینمای ایران بحران مخاطب را پشتسر نگذاشته است.
به گزارش سینماسینما، وضعیت اکران در سینماها همچنان بحرانی است و آمار فروش فیلمهای در حال اکران نشان از ادامه قهر مخاطبان با سالنهای سینمایی دارد.
هرچند بخش عمدهای از این وضعیت یادگار بحران کرونا در سینمای ایران است اما توجه به آمارها نشان میدهد که باید بیش از پیش نگران وضعیت استقبال از فیلمها در دوران پساکرونا هم باشیم.
امیرحسین علمالهدی کارشناس اقتصادی سینما در مروری کوتاه بر آمارهای رسمی ارائه شده از وضعیت اکران سینماها، در یادداشتی تحلیلی نوشته است: دوماه از ورود به قرن جدید گذشته است و برای سینمای ایران با نگاهی به آمار میزان کارکرد دو ماهه نشان دهنده وضعیت بحرانی سینما نسبت به نیمه دوم دهه ۱۳۹۰ است و بهتر است متولیان دولتی و صنفی سینما برای مدیریت این بحران فکر اساسی کنند!
از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ ببینیم در فروردین و اردیبهشت سینمای ایران (بجز سال ۱۳۹۹ که این دوماه سینما بخاطر پاندمی کرونا تعطیل بود) چه میزان فروش و مخاطب داشته است:
بر اساس همین آمار ارائه رسمی درج شده در گزارش سالانه سازمان سینمایی کشور و سامانه مدیریت فروش و اکران سینما، نگاهی به وضعیت تعداد مخاطب در دو ماهه ابتدایی هرسال نیز داشته باشیم تا فارغ از ارقام ثبت شده در گیشه تصویر روشنتری از «تعداد مخاطب» سینمای ایران در بهار ۱۴۰۱ به دست آوریم؛
موخره: آمارها نشان دهنده وضعیت کلی سینما در سال جاری است و کاهش نزدیک به ۵ میلیون نفر مخاطب امسال به نسبت سال ۱۳۹۸ موید این نکته است که سینما در وضعیت اورژانسی است و با توجه به وضعیت بحرانی اقتصادی قشر «سینما رو» اگر تمهیدات لازم برای مدیریت بحران سینما اندیشیده نشود، پیشبینی حدود ۸ تا ۱۰ میلیون مخاطب برای سینمای امسال دور از ذهن نیست و این آمار یعنی بازگشت به سال ۱۳۹۲ با فروش ۸ میلیون قطعه بلیت!
منبع: خبرگزاری مهر