تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۴/۰۹ - ۱۳:۲۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 115663

چند ماهی از انتصاب حجت‌الاسلام ابراهیم رییسی بر مسند دستگاه عدلیه کشور می‌گذرد. در این مدت کوتاه ایشان با سخنانی امیدبخش ایجاد تغییر و تحول در بخش رویکرد و عملکرد قوه قضاییه را نوید دادند.

به گزارش سینماسینما، همچنین حجت‌الاسلام رییسی در نشست‌هایی که با برخی مسوولان و اقشار جامعه داشتند از چالش‌های بزرگ قوه قضاییه مانند حجم بالای پرونده‌های قضایی، تقدم اقدامات پیشگیرانه، اطاله دادرسی‌ها، رعایت حقوق عامه، مبارزه با فساد سخن گفتند و نیز طی فراخوانی در اینستاگرام اعلام کردند در انتظار نظرات راهگشا در خصوص ایجاد، اصلاح یا تکمیل برخی رویه‌ها، رویکردها، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های قوه قضاییه هستند. در این راستا و با توجه به نقش مهم سینماگران در پیشرفت و توسعه کشور و کاهش ناهنجاری‌ها و چالش‌های آن نکات ذیل مطرح می‌شود.

۱- سینما با توجه به کارکردهایی که در حوزه آموزشی، فرهنگ‌سازی و الگودهی دارد توانایی آن را دارد تا ماموریت‌های خطیر دستگاه عدلیه را تسهیل و تسریع کند و از چالش‌های رو به تزاید آن بکاهد. محصولات سینمایی قادرند با آگاه‌سازی و هشداردهی، تهدیدات و بحران‌های حال و پیش رو در همه حوزه‌ها را با روایتی دراماتیک نمایان و متولیان جامعه را هوشیار و کارآمد کنند. این هنر با جذابیت‌ها و تاثیرگذاری بالایی که دارد می‌تواند خلأها و آسیب‌هایی که از نگاه مدیران، بازرسان و رسانه‌ها مغفول واقع می‌شود را در معرض تماشا قرار دهد و تبعات و پیامدهای انتخاب‌ها و تصمیمات متولیان و سیاستگذاران امور را بر پرده سینماها عیان کند.

۲- برخوردهای قضایی آشکار و نهانی که با برخی سینماگران در گذشته صورت گرفته خواسته یا ناخواسته بر تولیدات آنان تاثیر نامطلوب گذاشته و باعث شده تولید فیلم‌های بی‌محتوا و بعضا سخیف بر فیلم‌های باکیفیت و با ارزش پیشی گیرد و جنبه سرگرم‌سازی فیلم‌ها بر آموزنده بودن آنها ارجحیت یابد. همچنین صدور برخی احکام قضایی و محدودیت‌های سلیقگی و غیرحرفه‌ای سینماگران را منزوی و خانه‌نشین کرده و موجب شده تصویری نامناسب از نظام اسلامی در سطح جهانی و محافل سینمایی پدید آید.

۳- در حال حاضر سینماگران سال‌هاست با چالش‌های عدیده‌ای در بخش‌های تولید، اکران، پخش… دست‌وپنجه نرم می‌کنند و همواره بخشی از توان و فرصت گرانبهای آنان به جای خلق آثار ماندگار صرف غلبه بر چالش‌ها می‌شود. شایسته است با توجه به جایگاه و نقش بی‌بدیل سینماگران در اصلاح و پیشرفت جامعه نشستی رییس قوه عدلیه با آنان برگزار کند و برای برطرف کردن تنگناهای حقوقی و قضایی سینمای ایران راهکارهای لازم اندیشیده شود.

منبع: اعتماد

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها