تسنیم نوشت :از چهارشنبه هفته گذشته فیلمهای آتابای، شهر گربهها و رمانتیسم عماد و طوبی به سبد اکران سینمای کشور اضافه شدهاند که به ترتیب تا به امروز ۴۳۸ میلیون، ۱۵۹ میلیون و ۳۵ میلیون تومان فروش داشتهاند.
اما در جدول فروش هفتگی سینمای ایران، فیلم گشت ۳ با ۷ میلیارد تومان در جایگاه نخست جدول فروش هفتگی ایستاده است. دینامیت ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون، قهرمان ۹۶۴ میلیون، منصور ۵۸۶ میلیون، آتابای ۴۳۸ میلیون، آپاچی ۱۲۶ میلیون، شهر گربهها ۱۵۹ میلیون، حکم تجدید نظر ۱۰۰ میلیون، پوست ۳۶ میلیون، رمانتیسم عماد و طوبی ۳۵ میلیون، فیلم تومان ۱۸ میلیون تومان نیز فروش داشتهاند.
اما در جدول کلی فروش سینمای کشور در سال جدید هنوز دینامیت با ۲۵ میلیارد تومان در صدر جدول قرار دارد. گشت ۳ با ۱۰ میلیارد و قهرمان با ۸ میلیارد و منصور با ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان جایگاههای بعدی فروش را در اختیار دارند. یعنی دو فیلم اول فروش سینمای کشور کماکان فیلمهای کمدی هستند اما این نتیجه یک نکته مهم دارد که شاید از نظر مغفول واقع شده باشد. عموماً این ایده وجود دارد که فیلمهای کمدی فروش بیشتری از دیگر آثار سینمایی دارند و این نتیجه را به مسائل فرامتنی مانند مشکلات اقتصادی و نیاز مردم برای شادی ربط میدهند. برخی نیز میگویند که اگر فیلم خوب و جذاب باشد فروش میکند و بعد که همان فیلم بهدلیل تعداد سانس و سالن کم نتوانسته فروش خوبی داشته باشد، فروش کم را نتیجه ضعف در ساختار و جذابیت میدانند. مدعایی اشتباه و دروغ. اما تحلیل و بررسی ما نشان میدهد که این نتیجهگیری چندان صحت ندارد.
اگر نگاهی به فروش فیلمهای درام و جدی تازه سینما یعنی قهرمان، منصور و آتابای داشته باشیم و آنان را با یکدیگر از نظر تعداد سانس و سالن بررسی کنیم، متوجه میشویم که این آثار اگر از برابری بیشتری در سانس و سالن برخوردار باشند بدون شک میتوانند فروش بهتری را تجربه کنند.
“آتابای” که بتازگی وارد اکران شده است ۱۲۹ سالن و ۵۷۹ سانس دارد. این فیلم با همین تعداد کم سالن و سانس توانسته در سه روز ۵۰۰ میلیون تومان فروش داشته باشد که در نوع خود قابل توجه است. “منصور” در سه روز نخست اکران خود در ۱۰۲ سالن و ۲۵۱ سانس اکران ۱۲۱ میلیون تومان فروش داشت. اما قهرمان در سه روز نخست اکران خود با ۲۵۲ سینما و ۱۰۹۹ سانس توانست ۱ میلیارد تومان فروش داشته باشد. همین قیاس ساده نشان میدهد که اگر “منصور” یا “آتابای” مانند دیگر فیلمهای سینمای ایران از موهبت سینمادران در سانس و سالن برخوردار باشند نیز فروش بسیار بالایی را تجربه میکند. “قهرمان” شاهدی بر این مدعا است، البته این درست است که این فیلم به مدد نام کارگردانش فروش بالایی را کسب کرده است اما در هر حال فراوانی سانس این فیلم بدون شک در فروش بالای آن اثرگذار است.
اما گشت ۳ فیلم پرفروش امروز سینمای ایران از طریق همین برخورداری فراوان سانس و سالن از همان روز اول فروش، از رقم فروش ۱۰ میلیاردی برخوردار شده است. این فیلم در همان سه روز اول با دارا بودن ۲۱۵ سالن و ۱۰۸۸ سانس توانست ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش کند.
استدلال سینماداران عموماً این است که اول فیلم باید بفروشد تا ما به آن سالن و سانس بدهیم در حالی که منطقاً باید گفت که در شرایط برابر به همه فیلمها سالن و سانس به میزان یکسان میدهیم تا رقابت عادلانه برقرار شود. در آن صورت اگر فیلمی نتوانست به میزان فروش لازم برسد، سانسهای آن را کم کنند؛ اما در حال حاضر روندی برعکس در سینمای کشور ما حاکم است؛ اول بفروش تا به تو سالن بدهم! به عنوان مثال منصور کم کم با افزایش میزان فروش خود، از سانسهای بیشتری برخوردار شده است اما فیلمی مانند گشت ۳ از همان ابتدا با فراوانی سانس روبرو بوده و حالا نیز نسبت به منصور ۴ هزار سانس بیشتر دارد!
پس این بررسی نشان میدهد، در صورتی که سینماداران تعداد سالنهای فیلمهای درام و جدی را افزایش دهند و مانند فیلمهای کمدی از همان ابتدا مورد توجه آنان قرار گیرد، بدون شک فروش بسیار بالایی را تجربه میکند. اما در حال حاضر با ضریب دادن سینماداران به فیلمهای کمدی سخیف و کمتوجهیشان به فیلمهای آبرومند و نجیب کشور، شاهد تنزل ذائقه مردم در سینما هستیم. اما اگر این روند خلاف مسیر حاضر را طی کند، به مرور شاهد تغییر ذائقه مردم و بازگشت آن به سمت فیلمهای فرهنگی و عمیق خواهیم بود. سینمایی که روزگاری در کشور ما آبروی بیشتری نزد مردم داشت و پرچمدار اخلاق، دین و فرهنگ بود. باید گفت تأثیر چرخه اکران سینمای کشور ما در تعیین این ذائقه کمتر از چرخه تولید اثرگذار نیست و سازمان سینمایی که در طی هفتههای اخیر با مسئولین این بخش از سینما جلسات متعددی را گذاشته است، باید برای برقراری عدالت اکران برای فیلمهای خانوادهمحور، آگاهیبخش و امیدآفرین اقدام جدی کند.