زینب کاظمخواه در اعتماد نوشت:
سیدرضا صالحیامیری چند ماهی است که سکاندار کشتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. او در این چند ماه تلاش کرده مسائل را با گفتوگو حل کند. یکی از اصلیترین مناقشات او درحوزه فرهنگ؛ حوزه موسیقی و لغو کنسرتها بوده است. او برای این کار با علما و ائمه جمعه شهرها دیدار میکند و سعی دارد که این مسائل را با گفتمان حل کند. از سوی دیگر در حوزه سینما هم مشکلاتی از گذشته وجود داشت که به دوره وزیر فعلی رسید و یکی از مهمترین آنها فیلم رستاخیز بود که صالحی امیری نوید داد که به زودی خبرهای خوبی درباره این فیلم اعلام خواهد شد.
فیلم«رستاخیز» احمدرضا درویش به خاطر فتوای یکی از علما درباره نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل (ع) مدتها در محاق ماند. این داستانی است که بارها و بارها درباره این فیلم شنیدهایم. در دوره علی جنتی رایزنیها برای حل مشکل فیلم حل نشد و این مشکل به دوره وزیر فعلی هم آمد. صالحیامیری اما امیدوار است که به زودی مشکل فیلم رستاخیز حل شود. او میگوید یکی از کارهایی که کرده تعیین یک گروه حکمیت برای این موضوع است که محمدمهدی حیدریان، احمد مسجدجامعی، منوچهر محمدی و حجتالله ایوبی عضو آن هستند.
به گفته وزیر این گروه با احمدرضا درویش و تهیهکننده فیلم وارد مذاکره شدند و به توافق نسبی رسیدهاند. «انشاءالله در آینده نزدیک، نتایج را به شما اعلام خواهند کرد.»
صالحیامیری اعتقاد دارد: «احمدرضا درویش یکی از سرمایههای بزرگ سینمای ایران است و نباید او را تخریب یا تضعیف کنیم. نباید به خاطر یک مساله، سرمایههایمان را از مسیر حرکت خارج کنیم؛ لذا باید تصمیمی درسطح ملی گرفته میشد که این تصمیم در چارچوب گروه حکمیت با آقای درویش به نتیجه خواهد رسید. ما حتما این مساله را حل و فصل کرده و از آن عبور خواهیم کرد. »او یک نوید دیگر هم در حوزه سینما میدهد؛ مذاکره با قوه قضاییه بر سر تبلیغ در شبکههای ماهوارهای. او میگوید: «با مقامات قوه قضاییه مذاکره و تقاضا کردیم که حل مساله را به ما بسپارند. مقامات قضایی با بزرگواری این پیشنهاد را قبول کردند. الان با مذاکره با اصحاب سینما و خصوصا تلاشهای خانه سینما و شخص مدیرعامل خانه سینما این مساله تا حدود زیادی حل شده و در حال حل نهایی است.»جشنواره فیلم فجر امسال با انتقادات و اعتراضهایی روبهرو بود به گونهای که بعد از اعلام نتایج رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره و معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی به مجلس فراخوانده شدند تا درباره نحوه داوری و اعتراضات توضیح دهند. وزیر ارشاد کاملا به عملکرد درست جشنواره باور دارد و در این باره توضیح میدهد: «در هر مسابقهای که برگزار میشود عدهای برنده و عدهای بازنده هستند و خودبهخود اعتراضاتی شکل میگیرد. ما هر نوع اعتراض را به رسمیت میشناسیم و برای معترضین احترام قایلیم.» به همین دلیل است او، محمد مهدی حیدریان، مشاور عالیاش را مامور کرده سخن منتقدان و معترضان را بشنود تا به ملاحظات آنها در جشنواره بعدی توجه شود. به گفته صالحی امیری نظام داوری یک نظام مستقل است و این بحثها دلیلی بر سلامت عمل وزارت ارشاد است. بنده به عنوان وزیر، در سازمان سینمایی و مجموعه عوامل ارشاد هیچ گونه دخالتی در فرآیند انتخاب برای حضور در مسابقه، فرآیند داوری و جوایز نداشتهام. به عنوان وزیر نتایج مسابقه را در سالن از زبان مجری شنیدم. هیچ ارتباطی در هیچ سطحی با هیچیک از اعضای انتخاب و داوری نداشتهام. نکته دیگر این است هر دو نفری که به سمت داوری میروند یک نفر ممکن است برنده و یک نفر بازنده باشد و بازنده ناراضی برمیگردد. آقای وزیر البته منکر اشکالات جشنواره فیلم فجر نیست و امیدوار است این اشکالات در سال آینده برطرف شود به همین دلیل کمیتهای تعریف کردهاند که ساز و کار جشنواره ٩۶ را با لحاظ کردن مداخله بیشتر نهادهای صنفی سینما از جمله خانه سینما تعریف کنند. او تاکید دارد که با وجود این اعتراضات با تخریب بهشدت مخالف است و بر این باور است که تخریب عمدتا هدفش انتقامجویی و نفی همه فرصتها و تبدیل آنها به تهدید است. وزیر ارشاد به تخریب پرویز پرستویی در یکی از برنامههای تلویزیونی هم اشاره دارد و این کار را غیراخلاقی میداند. او میگوید: «یکی از سرمایههای بزرگ سینمای ایران که پرویز پرستویی است تخریب ایشان و همینطور بقیه بزرگان سینمای ایران تحت هیچ شرایطی جایز نیست. من با رویکرد باز و با لبخند پذیرای منتقدان هستم، ولی در مقابل تخریب ایستادگی خواهم کرد.» وزیر ارشاد یکی از مهمترین حرفهایش در چند ماه اخیر را خطاب به آنهایی که خارج از نظام رسمی مانع اجرای کنسرت میشوند زده است: «ما قایل به اجتهاد، حکومت و دستورالعملهای محلی نیستیم. یک نظام، یک رهبر، یک دولت و یک مجلس و یک قوه قضاییه داریم. به همین خاطر به مداخلههای استانی در حوزه موسیقی و به طور کلی حوزه فرهنگی قایل نیستیم.» او در گفتوگو با «اعتماد» یادآور میشود «سیاسیون برای اینکه بازی را از زمین سیاست خارج کنند به سمت حوزه هنر به خصوص حوزه موسیقی آمدهاند. » اما آقای وزیر یکی از نخستین اقداماتش بیرون کردن سیاسیون از زمین فرهنگ بوده است. صالحی امیری همچنین تاکید دارد: «ما در کشوری زندگی میکنیم که باید با واقعیتهایمان زیست کنیم نه با آرمانهایمان. در چنین فضایی، استراتژی وزارت ارشاد گفتوگو با آنها است و بعد اجرای قانون را مدنظر داریم؛ یعنی اگر از طریق گفتوگو به اقناع برسیم که چه بهتر، در غیر این صورت از طریق قانون و مراجع قانونی عمل میکنیم.» استراتژی وزیر و مجموعه مدیران وزارت ارشاد در دوره جدید، ایجاد فضای ثبات و آرامش فرهنگی است. به خاطر همین موضوع وزیر ارشاد تلاش میکند که وارد حاشیهها نشود چراکه بر این باور است که در فضای پرمناقشه و پرمنازعه فرهنگی، امکان کار فرهنگی وجود ندارد و اساسا عدهای نام و نانشان در ایجاد مناقشه، منازعه و حاشیه است. او میگوید که مسیرشان در حوزه فرهنگی را انتخاب کردهاند و رویکردی استراتژیک به این حوزه دارند؛ رویکردی که به تعبیر خودش «بلندنگر، کلاننگر، همهجانبه نگر و آیندهنگر است و بزرگترین خطای فاحش این است که ما وارد حاشیههایی شویم که دیگران برایمان طراحی کردهاند.»اما یکی دیگر از اقداماتی که صالحی از آن حرف میزند طراحی دو سازمان برای حوزه فرهنگ و نظام رسانه است و توضیح میدهد: «نظام رسانهای کشور اوایل اسفند بعد از دو سال در کمیسیون فرهنگی دولت تصویب شد. همزمان با این کار، تقاضایی از روسای صنوف مختلف هنر مثل خانه سینما، خانه تئاتر و موسیقی انجام دادیم که آنها هم نظام صنفی هنر تشکیل دهند. الان این کار با کمک آقای حیدریان و دکتر ایوبی انجام شده است و خود صنوف هنر هم حضور دارند تا این سازمان شکل بگیرد. بخش عمده کارهای حوزه هنر در آنجا انجام میشود. به تعبیر دقیقتر، وزارت ارشاد بعد از تصویب این سازمانها، سه رسالت بیشتر برای خودش قایل نیست؛ سیاستگذاری، حمایت و نظارت. با این حساب تولیگری و بقیه امور فرهنگی که تصدیگری است باید در نهادهای صنفی و مردمی حوزه فرهنگ تعریف شود.»