سینماسینما، سعید هاشمزاده:
شالوده بیست و سه نفر درباره اسیرانی نوجوان است که قرار است دلیرانی باشند برای نماد مقاومت و ایستادگی. نوجوانانی که از دل واقعه تاریخی جنگ هشت ساله سر بر آورده اند و ایده جسورانه فیلم از ماجرای اسارت آنها قرار است بگوید. ایده ای که بر تم ایستادگی و مقاومت استوار است و این تم قرار است بیننده را به رشادت این بیست و سه نفر متصل کند و آنها را تحت تاثیر قرار بدهد. اما مسئله دقیقا همین تحت تاثیر قرار دادن است. راه های مختلفی دارد و لحن های گوناگونی. و گزینش کارگردان است که به این تم حس می بخشد و سپس معنا. تراژدی می سازد یا کمدی یا وضعیت میانی یا حتی گروتسک.
بگذارید به این نکته اشاره داشته باشیم که توجه و فهم این لحن از بزنگاه های روایت اثر مشخص می گردد. نخستین فصل مد نظر زمانی است که قرار بر بازجویی و ضبط اعترافات نوجوانان اسیر شده ایرانی است. فضا قرار است بیانگر یک بازجویی تلخ و تراژیک باشد، بازجویی تحت فشار اما چه چیزی برای ما تصویر می شود؟! بازجویی که با زبان بازی بچه های اسیر همراه می شود، آن هم با لهجه ها و گویش های گوناگونی که از بیننده خنده می گیرد؛ در نتیجه وضعیت نقض غرض می شود؛ باید تراژیک باشد اما کارگردان بنابر دلایلی خواسته یا ناخواسته لحن را کمیک یا در حالتی میانی برگزار و انتخاب می کند. فصل بعدی یا بزنگاه دیگر اما جایی است که سونامی تلخ اتفاق می افتد، بچه های اسیر گرفته شده قرار است گرسنگی بکشند و رنج اما تکه پراکنی و دیالوگ ها مخاطب را از وضعیت تراژیک دوم نیز دور می کند. دور تر از آنچه که باید ساخته شود و فهم گردد. در واقع لهجه و گویش ترکی و جنوبی مثل کاتالیزوری قوی به میدان می آید و روایتگر داستان، گویی قصد ندارد تا تراژدی بسازد. فضای تلخ بسازد و فاجعه درست کند.
تیر خلاص اما بزنگاه سوم است. بزنگاهی که هم قد و قواره یک آشویتس کوچک می تواند هولناک باشد. سکانسی که قرار است ریختن آب جوش بر روی نوجوانان را نشانمان دهد. بی درنگ باید به این مسئله توجه کرد که نشان دادن عریان امر خشن، به مثابه دید هنرمند به این امر نمی تواند پذیرفته باشد، بدین منظور که نشان دادن آب جوش و ریخته شدن آن روی سر نوجوانان نمی توانست راهکار مناسبی برای تصویرگری بزنگاه سوم باشد اما هر چه هست، همانطور که وقایعی اینچنینی در دل سینما روایت شده اند، فیلمساز می توانست بجای بی اهمیتی به این اتفاق، آن را به شکلی دیگرگون و هنرمندانه به تصویر بکشد، و نه اینکه از کنار آن با یک اینسرت و یک مدیوم شات عبور کند و کات بزند و تاثیری از آن در سکانس های بعدی مشخص نگردد. عبور کردن از تصویرگری چنین تراژدی تاریخی، هم می تواند نشان از انتخاب نکردن لحن تراژدی باشد و هم می تواند به نوعی نتوانستن و عدم توانایی را به ذهن متبادر کند.
در فصل دیدار نوجوانان با صدام حسین، راوی اثر می گوید: حیف که نمیشه هیچ وقت پشت این دوربین ها رو دید… و فیلمساز نیز همین کار را می کند، و چه بسا همین جمله مانیفست و رویکرد فیلمساز باشد، یعنی نشان ندادن؛ و اگر بنا بر نشان ندادن است پس چرا سینما!؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی از پوستر رسمی «۲۳ نفر»/ اکران از ۱۳ آذر
- قرارداد اکران سه فیلم ثبت شد
- معرفی برگزیدگان سیودومین جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
- توضیحی درباره آرای مردمی «متری شیش و نیم»
- مرور فیلمهای جشنوارهی سی و هفتم روی دور تند / بخش سوم و پایانی
- نگاهی به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر / این نیز بگذرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد