سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی میکنند.
نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را معرفی کردهاند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشتهاند.
دهمین سری از این مجموعه به ایلیا محمدینیا و منوچهر دین پرست اختصاص دارد که در زیر میخوا نید:
ایلیا محمدینیا
۱. شیرین، عباس کیارستمی
۲. طبیعت بی جان، سهراب شهید ثالث
۳. زندگی و دیگر هیچ، عباس کیارستمی
۴. هامون، داریوش مهرجویی
۵. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی
۶. ناخدا خورشید، ناصر تقوایی
۷. درباره الی، اصغر فرهادی
۸. ساز دهنی، امیر نادری
۹. به همین سادگی، رضا میر کریمی
۱۰. یک حبه قند، رضا میر کریمی
۱. همیشه انتخاب اینچنینی بیشتر یک سرگرمی جذاب است تا یک امر حتمی و قطعی. چرا که ممکن است فردا روزی چند فیلم دیگر جایگزین این فیلم ها شود. بستگی به حال آن روز مان دارد.
۲. فیلم »شیرین» ساخته عباس کیارستمی اثر ارزشمند قدر نادیده سینمای ماست. نه در جشنواره های خارجی و نه در میان بسیاری از منتقدان و طرفداران او در اینجا.
در فیلم شیرین تماشاگر با صدای فیلمی که ظاهرا نمی بیند تصاویر فیلم شیرین را بازنمایی می کند همچنان که سیمای فرهاد و شیرین و خسرو فیلم را در ذهنش آنگونه که دوست دارد می سازد. لوکیشن فیلمش را هم بنابر سلیقه اش طراحی و سکانس ها و پلان ها فیلم ذهنی اش را دکوپاژ می کند. در واقع همچنان که از فحوای متن بر می آید کیارستمی در فیلم به عدد تماشاگران فیلم شیرین از یک فایل صوتی و یک متن مشترک فیلم تولید می کند. فیلمی منحصر به فرد برای هر تماشاگر که شبیه فیلم تماشاگر دیگری نیست همچنان که شبیه فیلم های کیارستمی هم نیست.
منوچهر دینپرست
۱. خانه دوست کجاست؟ ، عباس کیارستمی
۲. هامون، داریوش مهرجویی
۳. درباره الی، اصغر فرهادی
۴. قیصر، مسعود کیمیایی
۵. سگ کشی، بهرام بیضایی
۶. ابد و یک روز، سعید روستایی
۷. آژانس شیشه ای، ابراهیم حاتمی کیا
۸. در دنیای تو ساعت چند است؟ ، صفی یزدانیان
۹. مادر، علی حاتمی
۱۰. ناخدا خورشید، ناصر تقوایی
درباره خانه دوست کجاست؟
اگرچه چند سالی از درگذشت عباس کیارستمی می گذرد اما منظومه هنری و نگاه شاعرانه او به سینما در خاطره علاقمندان به سینما ویژگی های خاص خود را دارد. فیلم خانه دوست کجاست فارغ از هر نوع نگرش و جهان بینی که کارگردان نسبت به آن داشته توانسته در خاطره سینمای ایران باقی بماند. حتی تا سالها بعد برخی از سکانسهای او در میان انبوهی از آثار هنری قرار گرفت. بر این اساس نمی توان فیلم خانه دوست کجاست را از سینمای ایران حذف کرد. کیارستمی با خلق مفهومی جدید در عالم سینما فضایی پر معنا را برای مخاطب ایجاد کرد.