کامبیز نوروزی حقوقدان در یادداشتی به ابعاد رفتار غیرانسانی گروه تبلیغات به وقت شام که در پردیس کورش مردم را به وحشت انداختند پرداخته است.
به گزارش سینماسینما، نوروزی در این یادداشت نوشته است:
چرا با فرهنگ داعشی برای فیلم “به وقت شام” تبلیغ می کنند ؟ آنطور که در فیلمهای منتشر شده دیده می شود ، عده ای ملبس به لباسهای داعشی ، با قطار فشگن بر شانه و تفنگ به دست وارد مجتمع کوروش می شوند و با سر و صدا و عربده مردم را می تارانند و تهدید می کنند و… که چه ؟ مثلاً تبلیغ فیلم ” به وقت شام ” است .
آقای حاتمی کیا در سخنرانی در یکی از سالنهای مجتمع کوروش مدعی شده است درجریان نبوده و اظهار تأسف کرده است اگر این کار موجب ترس و نگرانی مردم شده و پوزش خواسته است . این خیلی خوب . ولی چه کسانی مرتکب چنین وحشت آفرینی پرمخاطره شده اند؟
می خواهند با ترساندن مردم از آدمهای خونریز و آدمکش ، فیلمشان را تبلیغ کنند . می خواهند مثلاً مردم را بترسانند که ببینید اینها داعش اند و بیخ گوش شما . در واقع با توحش ، به مردم بگویند داعش توحش و مرگ دارد . این فقط یک بی سلیقگی نیست . نمی شود فقط به حساب بی ذوقی گذاشت . کسی که بن مایه ذهن و تفکرش از جنس تفکر داعش باشد می تواند چنین مثلاً تبلیغی را ابتکار و اجرا کند .
همین مقدار عرض کنم در این مثلاً تبلیغ وحشت آور و خطرناک که موجب ترسیدن مردم شده است اگر بر اثر ترس به کسی کمترین آسیبی وارد می شد ، عوامل ، اعم از طراحان و مجریان ، به موجب ماده ۴۹۹ قانون مجازات اسلامی ، ترساننده حسب تعاریف جنایات عمدی و غیر عمدی مسئول است*.
جان و روح و روان مردم که نباید بازیچه تبلیغ و تجارت شود . از حقوق و قانون گذشته ، این کار یک بی اخلاقی محض و نابخشودنی بود.
سازمان سینمایی حتماً باید در این موضوع تحقیق کرده و درچارچوب اختیتارت قانون خود ، عوامل این تبلیغ غیر اخلاقی را، که مروّج فرهنگ خشونت عریان است و جان و روان مردم حاضر در صحنه را جداً به خطر انداخته است ، از برخورد قانونی بی نصیب نگذارد. بماند که توجیه حقوقی برای مداخله مراجع قضایی در این موضوع نیز وجود دارد .
*ماده ۴۹۹ )هرگاه کسی دیگری را بترساند و آن شخص در اثر ترس بی اختیار فرار کند یا بدون اختیار حرکتی از او سر بزند که موجب ایراد صدمه بر خودش یا دیگری گردد، ترساننده حسب تعاریف جنایات عمدی و غیر عمدی مسئول است.