سینماسینما، پاریس
دو فیلم از سینمای ایران در جشنواره رتردام هلند بهنمایش درخواهد آمد. این جشنواره مهم اروپایی از ۳۰ ژانویه تا ۹ فوریه ۲۰۲۵ برپا میشود.
فیلم «تهران، تاریخ ناتمام» ساخته مستند سعید نوری به مدت صد دقیقه با مونتاژی جذاب از ورای فیلمهای گوناگون تاریخ سینمای این تا مقطع انقلاب است که روایتگر آرزویهای مردان و زنانی است که از دهکدهها، شهرستانها و غیره راهی پایتخت میشوند تا آرزوهای خود را در آنجا ببیند یا به آن دست بیابند. آیا همگی موفق از بهره بردن از – تهران ، شهر آرزوها- خواهند شد؟ یا در غوغای مغشوش و متضاد آن سر درگم می شوند و با آنچه می پنداشتهاند، نا خواسته در مشکلات آنجا غوطهور خواهند شد؟ آیا با رفتن به پایتخت هویت جدیدی بدست می آورند یا همان هویت قبلی را هم از دست میدهند؟ فیلم غیرمستقیم به این نکات هم می پردازد و همین نگاه تیزبینانه به غنای کار سعید نوری می افزاید.
وی اگر چه با چینش قطعات فیلمهای داستانی کنار هم، فرم مستند-داستانی به کار خود داده، اما تماشاگر داستان آدمیهای واقعی را با علاقه دنبال می کند. این فیلم مرور فشرده و گلچین شده ای نیز به تاریخ سینمای ایران نیز دارد «تهران، تاریخ ناتمام» اولین نمایش خود را در رتردام تجربه خواهد کرد که می تواند فیلم مهمی برای عاشقان سینما تلقی شود.
همچنین در جوار این اثر، یک فیلم قدیمی و قابل توجه ایرانی «غفلت» (۱۳۳۲)، ساخته علی کسمایی به در خواست مدیر جشنوار و با مشورت سعید نوری هم انتخاب شده که برای نمایش در جشنواره رتردام مرمت و زیرنویس شده است. این اثر دارای ویژگیهایی هم هست که طبیعتا در طول جشنواره درباره آن صحبت خواهد شد.
فیلم دیگری از ایران به نام sunshine Express ساخته امیرعلی نوایی، فیلم بلند داستانی به مدت یک ساعت و چهل دقیقه است که در بخش مسابقه اصلی پذیرفته شده و اولین نمایش جهانی خود را در رتردام خواهد داشت. نوایی که در سال ۱۹۸۲ متولد شده، و قبلا کارهای ویدیویی نیز انجام داده، چند فیلم کوتاه هم در کارنامه خود دارد که در جشنواره های مختلف حضور داشته و آخرین آن «سکوت» در ۲۰۲۰ در همین جشنواره رتردام مورد توجه قرار گرفته بود. وی در اولین فیلم بلندش به مردان و زنانی می پردازد که قبول می کنند برای رسیدن به شهر رویایی خود، وارد یک بازی خطرناک بشوند. به این منظور این گروه شرایط بازی را قبول کرده و سوار قطاری که به مقصد آن شهر آرمانی است حرکت می کنند. آنها باید تابع قوانین دیکته شده، به بازی خود ادامه دهند. این اثر استعاری عمیقا از مفهوم جامعه ای الهام گرفته که هر کس باید با آنچه که به او دیکته شده، رفتار کرده و گفتار خود را تنظیم کند. راه طولانی و آزمایش سختی در پیش است؛ هرچه داستان جلو تر میرود تماشاگر با سورپرایز های تازه ای روبرو می شود. در مجموع از نظر ایده و پرداخت سناریو، و میزانسن اثر جالبی از کار در آمده که نباید بازی های خوب بازیگران آنرا از نظر دور داشت.
در بخش مسابقه اصلی جشنواره به نام مسابقه ببر تعداد ۱۲ فیلم از کشورهای ایران ، کرواسی ، مونتنگرو، صربستان، بلژیک، مالزی، پرتغال، اتریش، آلمان، چین، مکزیک و تایوان حضور دارند.