محمد تاجیک :باد مارا خواهد برد از فیلمهای مهم عباس کیارستمی است که به عنوان آخرین فیلم ،روزگذشته در خانه هنرمندان نمایش داده شد .
به گزارش سینماسینما ،این فیلم همانند برخی دیگر از آثار کیارستمی در سالهای اخیر ،هیچ گاه در سینماها اکران نشد .خود کیارستمی، در مصاحبه ای در سال ۸۳ از به تعویق افتادن اکران این فیلم به شدت انتقاد کرد وگفت : قرار بود این فیلم اکران شود، ولی نمیدانم چرا اکران نشده است شاید هنوز وقت مردهای برای نمایش این فیلم پیدا نکردهاند!. کیارستمی به ایسنا گفته بود که تلاش برای نمایش این فیلم برای او، با اذیتها و مشقتهای فراوانی همراه بوده است. کیارستمی عنوان کرده بود : آنها (مسئولان) دنبال موقعیتی میگردند که در بدترین شرایط این فیلم را اکران کنند، شاید هنوز این موقعیت را پیدا نکردهاند.حتی قول دادند پس از جشنواره فیلم فجر، این فیلم اکران شود ولی گویا این زمان بسیار خوبی برای نمایش فیلمها بود! ”باد ما را خواهد برد“ قرار بود در اردیبهشت ماه همان سال در گروه سینمایی خاص به همراه فیلمهایی چون ”گاوخونی“ به نمایش درآید.
/طوسی و کلاری و مخالفت با فیلم/
بد نیست بدانید چندی قبل وقتی نشستی با حضور کیارستمی و جواد طوسی درباره این فیلم برگزار شده بود کیارستمی در پاسخ به مطلب جواد طوسی مبنی بر عدم علاقهاش به «باد ما را خواهد برد» مطرح کرده بود،توضیح داده بود: من میتوانم به ایشان حق بدهم که این فیلم را را دوست نداشته باشند. اولین کسی هم که «باد ما را خواهد برد» دوست نداشت فردی بود که آن را از پشت دوربین نگاه میکرد یعنی محمود کلاری که فیلمبردار «باد ما را خواهد برد» را برعهده داشت. او اولین فردی بود که این فیلم را دوست نداشت اما به هر حال عدهای هم هستند که این آثار را بسیار دوست دارند.
/انجمن منتقدین فیلم میامی انتخاب کرد «باد ما را خواهد برد» کیارستمی، یکی از ۱۰ فیلم برتر دهه گذشته/
در سال ۸۸ بود که فیلم «باد ما را خواهد برد» ساخته «عباس کیارستمی» بهعنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر سینمای جهان در دهه گذشته از نگاه انجمن منتقدین فیلم میامی انتخاب شد. انجمن منتقدین فیلم میامی در آن زمان بهترینهای سینمای جهان در دهه گذشته را انتخاب کرد که فیلم «باد ما را خواهد برد» به کارگردانی «عباس کیارستمی»، کارگردان ایرانی برنده نخل طلای کن محصول سال ۱۹۹۹ بهعنوان یکی از آثار برتر دیده میشد. این فیلم که برنده جایزه بزرگ هیات داوران و جایزه فیپرشی از جشنواره ونیز بوده است، همان سال نیز بهعنوان یکی از ۵۰ اثر برتر سینمای جهان در دهه گذشته ازنگاه برگزارکنندگان جشنواره تورنتو انتخاب شده بود.
/حذف شعرهای خیام و فروغ ،شرط اکران فیلم کیارستمی/
کیارستمی برای نمایش “باد ما را خواهد برد” با مشکلات بسیاری مواجه بود. شرطهایی مطرح شده بود مبنی بر اینکه بخشهایی مربوط به اشعار فروغ و خیام حذف شود ولی کیارستمی که نمی توانست اشعاری را حذف کند که در کتاب شعرش نیز در کتابفروشیها به فروش میرسد. البته او از آن دست فیلمسازان نیست که بگویند حتی یک فریم از فیلم خود را درنمیآورد بلکه حاضراست مثلا ۱ دقیقه از فیلمش را حذف کند ولی ۳۰ دقیقه را که دیگر نمیتواند . خصوصا سکانسهایی خوب فیلم را.
/محمود کلاری : فیلم باد ما را خواهد برد فلسفیترین فیلم کیارستمی است/
محمود کلاری ، در سال ۷۹ در خصوص فیلمبرداری فیلم باد ما را خواهد برد ساختهی عباس کیارستمی گفته است : این فیلم فلسفیترین فیلم کیارستمی است و این نظر عمومیت دارد. تاثیراتی که این فیلم روی مخاطب میگذارد متفاوت است ؛ خیلیها از فیلم بدشان میآید و عدهای هم فیلم را دوست دارند که این برمیگردد به برداشتها و طرز تلقی که در ذهن مخاطب پیش میآید.کلاری درادامه گفته بود : وقتی فیلم را کار میکردیم در رابطه با فیلم و فیلمنامه چیز زیادی نمیدانستیم و فقط با یک طرح خیلی خلاصه روبهرو بودیم و فیلم در طول کار شکل گرفته است. فیلمبرداری فیلم نیز در سه دهکده فیلمبرداری شده است. هر کدام از نماها ، کوچهها، خانهها و نمای عمومی در یک دهکده فیلمبرداری شده است. کلاری افزوده بود : ما در این فیلم با کارگردانی روبهرو بویدم که خودش عکاسی کار کرده و رشتهی تحصیلش نقاشی بوده است به این ترتیب خیلی خوب ما را هدایت میکرد.
/دوست داشت کمتر آسمان دیده شود/
به گفته محمود کلاری :کیارستمی در کار دوست داشت کمتر آسمان دیده شود تا عمق کار بیشتر دیده شود و آن هم با شرایط فیلمبرداری نمیخواند ، زیرا ده در پایین وجود داشت که این کار برخلاف کارهای معمول و قبلی بود. او برای رسیدن به این مفهوم شاعرانه ، حدود یکسال قبل از فیلمبرداری در همه جای ده گشته بود و از همه جای روستا عکس گرفته بود ؛ تمام عکسها را به من نشان داد و همین کار یکی از دلائلی بود که وقتی برای فیلمبرداری رفتیم ما میدانستیم که میخواهیم چه کار کنیم و تمام کارهای ما به قبل از فیلم مربوط میشد و کمتر در طول کار با هم صحبت میکردیم و هر چه بود در قبل از فیلم بود.
/ماجرای راضی کردن یک زن قهوه چی /
کلاری در مورد نور و استفاده از نور طبیعی در فیلم نیز گفته بود: کیارستمی اسرار داشت تا آن جا که امکان دارد از نور طبیعی استفاده کنیم. صحنهای که بیشتر پسندیدم صحنهای است که شخصیت اصلی فیلم که همان کارگردان تلوزیون است با زن قهوهخانه دار روبهرو میشود ؛ این صحن هرا بیشتر از دیگر صحنهها دوست میدارم و دلیلش این است که روزی به اتفاق گروه به خانهای برای صرف چای در همان دهکده محل فیلمبرداری رفته بودیم که در آن خانه مقداری وسائل از قبیل سماور و استکان و … دیدیم که مثل یک قهوهخانه بود و زنی که در خانه بودن ، همان زنی که در فیلم قهوهخانه داشت ، آن جا را سرپرستی می کرد. وقتی برایمان چای آورد همان دیالوگهایی که بین زن قهوهچی و شخصیت فیلم رد و بدل شد ، بین کیارستمی و زن قهوهچی رد و بدل شد و کیارستمی تصمیم گرفت عین همین صحنه را در فیلم اجرا کند ؛ اما یک مشکلی که وجود داشت و آن این بود که این زن حتی به دوربین عکاسی حساس بود و ما نمیدانستم چگونه از او بخواهیم در فیلم بازی کند. به هر حال با پسر و دخترش صحبت کردیم تا آنها توانستند مادرشان را راضی کنند تا در فیلم بازی کند.
/روایت کلاری از شفافیت تصاویر /
فیلمبردار فیلم باد ما را خواهد بود در خصوص شفافیت تصاویر و نحوه نورپردازی و نوع نگاتیوها نیز گفته است : شفافیت فیلم و نورپردازی خوب به علت وضعیت نوری آن منطقه است و یکی از دلائل شفافیت تصاویر موقعیت دوربین نسبت به تابش نور است و همچنین انتخاب ساعات خوب نوری ؛ ساعت کاری ما به این صورت بود که از صبح زود شروع میکردیم تا ساعت ۱۰ و بعدازظهر از حدود ساعت دو تا ساعت ۶/۵ کار را ادامه میدادیم و همچنین استفاده از فیلترهای مختلف و جدا کردن بخشهای مختلف تصاویر مثل گندمزار که رنگهای شبیه به هم داشتند و نگاتیوها فوجی و کداک استفاده کردیم و از فرانسه تقاضای کداک ویژه که قابلیت ویژهای برای رنگهای روز را دارد کردیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- کتاب «رازها و دروغها» منتشر شد/ ناگفتههایی درباره جشنواره کن
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- فیلمهای مهرجویی، کیارستمی و دیگران در استرالیا
- داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
- وقتی اسکورسیزی جذب کیارستمی شد
- منتقدان ایندیوایر انتخاب کردند؛ ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۸۰/ «خانه دوست کجاست» کیارستمی هجدهم شد
- آفتاب اومد بالا رفیق چه آفتابی!/ نگاهی به فیلم «طعم گیلاس»
- موزه سینمای ایران منتشر کرد؛ دو متخصص صدای سینمای ایران از «عباس کیارستمی» گفتند
- آثار کیارستمی و کارلوس سائورا در برزیل نمایش داده میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- تایید حکم ۸ سال حبس برای رسولاف
آخرین ها
- در شب «مهرداد اسکویی» چه گذشت؟
- نمایشی با محوریت جنبشی«میتو» با بازی ستاره پسیانی، کاظم سیاحی
- ایزابل هوپر رئیس هیات داوران جشنواره ونیز شد
- نگاهی به ظاهر جدید؛شنل پیروز می شود یا دیور؟
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- تایید حکم ۸ سال حبس برای رسولاف
- فیلم کوتاه «یک روایت دقیق» در جشنواره ایتالیایی
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- فراخوان چهاردهمین دورهی جوایز ایسفا منتشر شد
- جایزه نتپک به «گیج گاه» رسید
- حضور «باگ» در جایزه آکادمی دانشجویی اسکار
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اعضای سومین دوره هیات مدیره صنف تماشاخانههای ایران مشخص شدند
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران