سینماسینما، عباس اقلامی:
جاندار / همان جدال بیپایان:
جان دار فیلمی از دو کارگردان جوان است که در نخستین تجربهی فیلم بلند سینمایی خود به سراغ یک سوژهی ملتهب رفتهاند که البته پیش از آنها فیلمسازان دیگری به سراغش رفتهاند. فیلمی با مضمون قتل، قصاص و شاید بخشش.
آن چیزی که جاندار را در مقایسه با فیلمهای مشابه قبلی متمایز میکند، فیلمنامهی آن است. فیلمنامهای که در هر مرحله از داستان یک اتفاق دارد که تماشاگر را شگفتزده کند و گره تازهای در پیشبرد ماجرای فیلم افکند. گرهافکنیهایی که وقتی بیشتر میشود دیگر داستان فیلم را از دوگانهی تکراری قصاص – بخشش جدا میکند و فیلمی میشود دربارهی سقوط اخلاقی یک انسان. هرچه داستان جلوتر میرود و تماشاگر به این تصور است که یاسر از این پلیدتر نمیشود و شاید در سکانس بعدی سر عقل بیاید، سکانس بعدی میشود برگه تازهای از پلشتی و ظهور جلوهی جدیدی از بدطینتی یاسر.
به هر شیوهای متوسل شدن برای رسیدن به هدف، چیزی است که هم یاسر و هم ثریا انجام میدهند. حالا هر چقدر هدف یکی کشتن و هدف دیگری زنده نگداشتن باشد. آن چه جلوهی بیشتری در این میان دارد همان جدال بیپایان بین اخلاق و بیاخلاقی است. که با پایانی که حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری برای فیلم در نظر گرفتهاند یک جدال تازه هم شکل میگیرد، بین خودخواهی و دیگرخواهی.
جاندار، یک فاطمه معتمدآریا و یک جواد عزتی خوب دارد که فیلم را دیدنیتر کردهاند. فیلمی که امیدوارمان میکند به فیلمسازانش.
آشفتگی / این همه آشفته حالی:
فریدون جیرانی با آشفتگی نشان میدهد که فیلم به فیلم اصرار دارد به پیوستن به جرگهی فیلمسازانی که ناامید میکنند تماشاگرانشان را. یک فیلم که بناست تازه باشد اما فیلم قبلی کارگردان، خفهگی را به یاد میآورد. جیرانی در آشفتهگی گویا تصمیم گرفته ادای دین کند به تمام فیلمها و فیلمسازانی که دوستشان دارد و از آنها فیلمسازی را مستقیم و غیرمستقیم یاد گرفته است. شاید هم میخواهد اصرار کند که فیلم نوآور میتواند ایرانی هم باشد.
آشفتهگی معما در دل خود دارد بی آنکه وقتی معما حل شد تماشاگر را شگفت زده کرده باشد. زن اغواگر دارد. اتفاقا این یکی ایرانی شده و نسبتی با آنچه از زن اغواگر فیلمهای نوآر سراغ داریم، ندارد. که با توجه به شرایط حاکم بر فیلمسازی در سینمای ایران نمیتواند هم داشته باشد. پس چرا باید سراغ فیلمنامهی چند پاره و درهمی رفت که امکان ساختش در شرایط موجود نیست و در نتیجه باید از هر چیزی کاریکاتور آن را بکشی جای تصویر اصلی.
این همه آشفته حالی، از آشفتهگی فیلمی ساخته که سرگردان بین تمام نوآرهای تاریخ سینما گیر افتاده و هر چقدر هم که باران ببارد و طوفان شود و نویسندهاش بیپولتر شود، آنچه باید بشود نمیشود که نمیشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برترین بازیگر مرد سال ۹۸ (۴)/ بابک حمیدیان، علی شادمان
- نگاهی به فیلم «جاندار»/ زنان؛ قربانی
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ خواب زمستانی سینما
- «آشفتگی» و «مشت آخر» جدیدترین فیلمهای پاییز
- «تیغ و ابریشم»/ پیشنهادهای لذتبخش برای اکران پاییز
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
- توضیحی درباره آرای مردمی «متری شیش و نیم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
آخرین ها
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود