سینماسینما، ساسان گلفر
ملال، تکافتادگی و تنهایی، فقدان و اندوه و سوگ، بیآیندگی و ناکامی و تلخی و احساس ناتوانی، جملگی به احساساتی آشنا برای ایرانیان امروز بدل شدهاند، تا آن اندازه آشنا که تکرار و بازنمایی چنین حس و حالی را، هرچند درست و صادقانه و متین بازگو شود، برنمیتابند. این نکتهای است که هم به نقطه قوت و هم نقطه ضعف «دوباره زندگی» بدل شده است.
«دوباره زندگی» به کارگردانی رضا فهیمی که در ایران سال ۱۳۹۶ ساخته شده، فیلمی است درباره روزگار سپریشده مردم سالخورده. زوج کهنسالی برای رفتن به خانه سالمندان آماده میشوند. تنها پسرشان دور از وطن زندگی میکند و بهتدریج دریافتهاند چیزی نمانده که از عهده همه کارها و فعالیتهای روزمره برنیایند و برای همین در تدارک رفتن از خانه شخصی قدیمی خود هستند، که ناگهان خبر بازگشت و بازدید پسرشان را میشنوند، آن هم به همراهی همسر غیرایرانیاش. این بارقه امید بهزودی جایش را به تلخی فقدان میدهد، اما باز هم امید کوچک دیگری برایشان باقی میماند که آن نیز با حال و روز و تواناییشان در این سن سازگاری ندارد و باید امیدشان را به دیگری بسپارند و سرنوشت محتوم خود را بپذیرند.
فیلم تمام تلاش خود را برای یک بازنمایی متین و معقول و راستگوی و راستنما از حال و روز بخش بزرگی از جمعیت امروز ما به کار برده و از این لحاظ موفق است، اما از دو مشکل عمده و اساسی آسیب دیده. نخستین مسئله، اصرار و تاکید بیمورد نویسندگان– مجید اسماعیلی و امیرمحمد عبدی- و همچنین کارگردان برای بازتعریف یک موقعیت بیاندازه آشنا برای مخاطبان است، تا حدی که نیمه اول زمان تقریبا ۹۰ دقیقهای فیلم صرف نمایش روزمرگی و فرسودگی زوج میشود و متاسفانه احساس ملال از مضمون به بافت اثر سرایت میکند و حتی بازی سنجیده بازیگر توانایی چون گلاب آدینه و چهره دوستداشتنی شاعری چون شمس لنگرودی نتوانسته از کسالت این دقایق طولانی بکاهد و تماشاگری که خیلی حوصله به خرج داده، زمانی با بارقهای از عناصر دراماتیک روبهرو میشود که دیگر امید به وجود ساختار دراماتیک را از دست داده است. در این لحظه هم استفاده نادرست از رویکرد ازویی حذف نقاط اوج تنش دراماتیک به عاملی برای تشدید مشکل ناشی از افراط در رویکرد شهیدثالثی نیمه اول تبدیل میشود و تماشاگر تا اواخر فیلم حتی درباره چرایی و چیستی عنصر تازه واردشده به داستان، تردید دارد. مشکل دوم، کمبود یا نبود بافت تصویری جذاب در پیروی از واقعنمایی مرسوم سینمای ایران در این روزهاست که سبب میشود ذائقه بصری تماشاگر جز در مواردی معدود و استثنایی مانند نمای درخشان سیلوئت اواخر فیلم، با تصویری چشمگیر و بهیادماندنی مواجه نشود. بههرحال مجموعه این عوامل از «دوباره زندگی» فیلمی میسازد که هم میتوان و هم نمیتوان تماشای آن را توصیه کرد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سفیدپوش» نماینده سینمای کوتاه ایران در اسکار ۲۰۲۲ شد/ پیام تبریک مدیرعامل انجمن سینمای جوانان
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ با زندگی، زندگی کنید!
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ پا روی زمین واقعیت و سر در تخیل داستان
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ سه میلیمتر، راه زندگی من را عوض کرد!
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
- سونامی سرطان و سینما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالیست»
- داشتن یا نداشتن/ نگاهی به فیلم “زغال”
- عجایب و غرایبی به نام «کتاب آشپزی»/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
- جهان برزخی متوسط / نگاهی به فیلم “روسی”
- حسرت/ نگاهی به فیلم «سورنجان»
- سکوت به مثابه فریاد/ نگاهی به فیلم “در سکوت”
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد